Přečteno v HN 5.4.2005. I firemní autobusová doprava může být dotovaná.
Přečteno v HN 5.4.2005. I firemní autobusová doprava může být dotovaná.
Hranice/Kolín/Přelouč/Babice, 5. 4. 2005 - Lidem v Česku se stále vyplatí dojíždět do práce namísto toho, aby se za ní stěhovali. Trh s byty stále nefunguje, zato na jízdenku do zaměstnání se mnohým pracovníkům skládají firmy, stát i kraje. Do práce dnes jezdí jeden a půl miliónu Čechů, což je třetina všech zaměstnanců v zemi. Mimo svůj kraj vycestuje za zaměstnáním denně přes tři sta dvacet tisíc lidí.

Společnosti platí milióny

Velké firmy v malých městech nebo obcích vynakládají ročně na dopravu svých zaměstnanců milióny korun. Firmy však tyto částky většinou odmítají zveřejnit.

"Tohle číslo nemohu uvést," tvrdí Matěj Matolín, mluvčí automobilového konsorcia TPCA, které u Kolína zaměstnává dva tisíce lidí a s další tisícovkou pracovníků právě uzavřelo smlouvy. Potvrzuje však, že vyrábět automobily přijíždí denně šest set lidí z nejbližšího okolí a dalších pět set ze vzdálenějších míst. "Přispíváme všem, bez ohledu na to, jakou dopravu zvolí, s výjimkou zaměstnanců se služebními vozy," dodal mluvčí. Lidé dostávají peníze podle kilometrů, které je dělí od práce, a to od tří set do pěti set korun měsíčně.

Dotace na dopravu neuvádí ani LG Philips Displays z Hranic v Olomouckém kraji nebo jeden z největších zaměstnavatelů na Pardubicku Kiekert CS z Přelouče. Konzervárenská firma Hamé Babice s více než dvěma tisíci zaměstnanci na Zlínsku naposled před dvěma lety uvedla, že vynakládá na dopravu zaměstnanců ročně tři milióny korun. Společnost dotovala dopravce a platila také za provoz mikrobusů, které svážely její pracovníky na víkendové směny. Přitom například Philips zcela hradí dopravu pro směnové pracovníky, kteří tvoří asi osmdesát procent zaměstnanců.

"Mají možnost dojíždět dotovanou autobusovou dopravou. Ta je zcela hrazena společností," uvedl mluvčí Philipsu Vladan Pěnkava.

Od října loňského roku platí nový zákon o zaměstnanosti, který dává možnost firmám požádat úřady práce o příspěvky na speciální linky pro zaměstnance. Mohou tak získat až polovinu nákladů na dopravu. Má to ale podmínky, které nemusí splnit každá firma. Například na úřadě práce v Pardubicích zatím získal dotaci sedm set tisíc korun z deseti firem pouze tamní investor Foxconn CZ.

Získat dotaci není snadné

"Podmínkou je, že se linka pro zaměstnance firmy nesmí překrývat s provozovanými linkami veřejné dopravy a připlácet si na ni musí také zaměstnanci. Pak nezáleží na vzdálenosti, pouze na posouzení úřadu," uvedl zástupce ředitelky úřadu práce v Pardubicích Petr Klimpl. Foxconn získal třetinovou dotaci, další třetinu nákladů zaplatí firma a poslední část zaměstnanci. "Je velmi složité dotaci získat. Informovali jsme se, ale v našem případě nelze vymyslet jednu nebo dvě linky pro svoz zaměstnanců tak, aby se nekryla s autobusy nebo vlaky a přitom byla vhodná," uvedl Petr Černohorský, ředitel divize lidských zdrojů přeloučské Kiekert CS. Ta prozatím dotuje jen některé dopravce.

Dopravu do zaměstnání může dotovat také kraj. V Pardubickém kraji zaplatil krajský úřad dopravcům pro firmy Foxconn CZ a Panasonic and Mobile Automotive Systems Czech ztráty linek jen za měsíc leden ve výši 235 tisíc korun.

"Od loňského listopadu jsme zařadili do základní dopravní dostupnosti čtyři spoje pro zaměstnance Foxconn CZ a od ledna deset spojů pro Panasonic. Po půl roce tento systém vyhodnotíme, a pokud bude využívaný, budeme v něm pokračovat," uvedl vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství kraje Ladislav Umbraun. Linky dotované krajem najezdí měsíčně přes deset tisíc kilometrů.

Firmy, které HN oslovily, potvrzují, že lidé jsou ochotni cestovat za prací jen do určité vzdálenosti. "Máme ověřeno, že limitem je asi padesátikilometrová vzdálenost, která odpovídá asi hodině cesty hromadnou dopravou. Zaměstnanci, kteří jsou ze vzdálenějších míst, se už raději stěhují na ubytovny. Jako extrém mohu uvést jednoho zaměstnance, který zkoušel denně dojíždět z Mostu, ale záhy zjistil, že to je prakticky nemožné a našel si ubytování v Kolíně," míní mluvčí TPCA Matolín. Do LG. Philips Displays v Hranicích dojíždí asi šedesát zaměstnanců až od Ostravy.

"Nám jezdí pracovníci nejdále z Litomyšle nebo Náchoda, ale do konkursů se hlásí i lidé z Olomoucka. Řadoví dělníci většinou dojíždějí, stěhuje se vyšší management a specialisté," řekl Černohorský z Kiekert CS. Hlavní konstruktér německého výrobce zámkových systémů do aut, Bohumil Lapka, se přestěhoval do Přelouče z Karlových Varů. "Dojížděl jsem měsíc dvě stě padesát kilometrů, nakonec jsme se stěhovali. V Německu je normální jezdit do práce i dvě stě kilometrů, ale tam je možný rychlý přesun po dálnicích, to tady nefunguje," říká Lapka.

Dojíždí čím dál víc lidí

V Česku za prací dojíždí za prací čím dál více lidí. Statistiky potvrzují, že za deset let se jejich počet zvýšil o sto tisíc.

"Ochota stěhovat se za prací je ale v zemi pořád nižší, než je tomu ve státech EU," tvrdí studie ČSÚ. Nejvíce přitom cestují za prací lidé ze Středočeského, Ústeckého kraje a Prahy, počet lidí, kteří za prací jezdí, roste i v dalších krajích, nejvíce v Moravskoslezském regionu. Zatímco na počátku devadesátých let na severu Moravy dojíždělo za prací jen něco málo přes devět tisíc lidí, nyní se jejich počet zvýšil téměř trojnásobně.
HN 5.4.2005 Martina Macková,Tomáš Fránek