Obousměrné tramvaje Škoda ForCity Smart 34 od Škoda Transportation nahradí v Brně tramvaje typu KT8D5. Zdroj DPMB
Obousměrné tramvaje Škoda ForCity Smart 34 jsou určené primárně na novou trať k Univerzitnímu kampusu, prvních pět dodá Škoda Transportation do února 2023.
Obousměrné tramvaje Škoda ForCity Smart 34 jsou určené primárně na novou trať k Univerzitnímu kampusu, prvních pět dodá Škoda Transportation do února 2023.
Dopravní podnik města Brna nakoupí nové obousměrné klimatizované tramvaje. Dopravci je dodá společnost Škoda Transportation, a.s., která uspěla ve výběrovém řízení. Rámcová smlouva umožňuje dopravnímu podniku nakoupit až 40 tramvají, prvních pět výrobce dodá do února 2023. Slavnostního podpisu smlouvy v hodnotě 2,4 miliardy se dnes v Brně zúčastnili zástupci města, DPMB a dodavatele.
„Nové vozy budou určeny primárně pro provoz na nové tramvajové trati k Univerzitnímu kampusu, která bude zakončena úvratí a mohou na ní být nasazovány výhradně obousměrné tramvaje. Brňané tak získají nejen pohodlné spojení do této oblasti, ale také bude postupně zabezpečeno moderními vozy,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.
„Dodané tramvaje v provozu postupně nahradí tramvaje typu KT8D5, které jsou z 80. a 90. let minulého století a jejich životnost se i přes dobrou péči a náročné generální opravy dopravního podniku blíží ke konci,“ sdělil radní pro oblast dopravy Petr Kratochvíl.
Rámcová smlouva umožňuje Dopravnímu podniku města Brna nakoupit v letech 2022–2026 až 40 tramvají typu Škoda ForCity Smart 34. Do dvou let jich výrobce podle smlouvy dodá pět. Další vozy bude DPMB objednávat podle aktuálních finančních možností. „Tramvaje Škoda ForCity Smart 34 plní všechny naše požadavky na moderní, funkční a pohodlné vozy. Jedná se o obousměrná, kapacitní, klimatizovaná a plně nízkopodlažní vozidla, která budou plnit nejnovější normy a standardy z hlediska bezpečnosti,“ sdělil generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
„Brno se přidá mezi další česká i zahraniční města, kde bude jezdit nová generace nejmodernějších škodováckých tramvají. Jedná se například o Ostravu, Plzeň, Helsinki, Tampere či německý Bonn a Mannheim. Cestující se mohou těšit na pohodlná, spolehlivá a bezpečná vozidla. Věříme, že se „šaliny“ budou líbit,“ řekl prezident a předseda představenstva skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina.
Z hlediska výbavy nových tramvají bude klimatizovaný interiér doplněný čalouněnými sedadly, nerezovými madly, širokoúhlými informačními LCD monitory a USB nabíječkami. Ve výbavě nebude chybět ani Řídicí a informační systém RIS2 a validátory systému EOC2. Pro větší bezpečnost budou čelní skla vybavena vyhříváním. „V porovnání se stávajícími vozidly mají tyto tramvaje příznivější podíl počtu sedících cestujících, samozřejmostí je dostatečný prostor pro kočárky a invalidní vozík,“ dodal Havránek. Na každé straně bude cestujícím k nástupu a výstupu sloužit pětice dveří.
Délka: 31 m
Šířka: 2,50 m
Kapacita: 233 cestujících při 5 os/m2, z toho 64 sedících
Podíl nízké podlahy: 100%
Max. výkon: 560 kW
Max. rychlost: 70 km/hod.
Obousměrné tramvaje Dopravní podnik města Brna nejvíce využívá na lince číslo 8, která je v Líšni ukončena úvratí, nikoli smyčkou. Řidiči tak pouze přejdou do protější kabiny a bez otáčení se vrací po trase zpět. Po zprovoznění nové tramvajové trati k Univerzitnímu kampusu bude linka 8 ukončena úvratí na obou konečných stanicích. Na konci roku 2022 tedy v Brně novými tramvajemi po nové trati od úvratě k úvrati.
Brněnský dopravní podnik obousměrné tramvaje využívá i při výlukách, kdy je potřeba zajistit kyvadlovou dopravu. Předloni to bylo například při opravách trati do Líšně a letos tímto způsobem funguje linka 11, která kvůli výluce při stavbě Velkého městského okruhu přejíždí mezi zastávkami Bráfova a Komín-smyčka.
DPMB začal letošní rok velkými nákupy, na konci ledna uzavřel rámcovou smlouvu se Škodou Electric na 40 kloubových nízkopodlažních trolejbusů Škoda 27Tr. Prvními vozy se cestující svezou už za rok.
„Nové vozy budou určeny primárně pro provoz na nové tramvajové trati k Univerzitnímu kampusu, která bude zakončena úvratí a mohou na ní být nasazovány výhradně obousměrné tramvaje. Brňané tak získají nejen pohodlné spojení do této oblasti, ale také bude postupně zabezpečeno moderními vozy,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.
„Dodané tramvaje v provozu postupně nahradí tramvaje typu KT8D5, které jsou z 80. a 90. let minulého století a jejich životnost se i přes dobrou péči a náročné generální opravy dopravního podniku blíží ke konci,“ sdělil radní pro oblast dopravy Petr Kratochvíl.
Rámcová smlouva umožňuje Dopravnímu podniku města Brna nakoupit v letech 2022–2026 až 40 tramvají typu Škoda ForCity Smart 34. Do dvou let jich výrobce podle smlouvy dodá pět. Další vozy bude DPMB objednávat podle aktuálních finančních možností. „Tramvaje Škoda ForCity Smart 34 plní všechny naše požadavky na moderní, funkční a pohodlné vozy. Jedná se o obousměrná, kapacitní, klimatizovaná a plně nízkopodlažní vozidla, která budou plnit nejnovější normy a standardy z hlediska bezpečnosti,“ sdělil generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
„Brno se přidá mezi další česká i zahraniční města, kde bude jezdit nová generace nejmodernějších škodováckých tramvají. Jedná se například o Ostravu, Plzeň, Helsinki, Tampere či německý Bonn a Mannheim. Cestující se mohou těšit na pohodlná, spolehlivá a bezpečná vozidla. Věříme, že se „šaliny“ budou líbit,“ řekl prezident a předseda představenstva skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina.
Z hlediska výbavy nových tramvají bude klimatizovaný interiér doplněný čalouněnými sedadly, nerezovými madly, širokoúhlými informačními LCD monitory a USB nabíječkami. Ve výbavě nebude chybět ani Řídicí a informační systém RIS2 a validátory systému EOC2. Pro větší bezpečnost budou čelní skla vybavena vyhříváním. „V porovnání se stávajícími vozidly mají tyto tramvaje příznivější podíl počtu sedících cestujících, samozřejmostí je dostatečný prostor pro kočárky a invalidní vozík,“ dodal Havránek. Na každé straně bude cestujícím k nástupu a výstupu sloužit pětice dveří.
Základní údaje o tramvajích Škoda ForCity Smart 34:
Šířka: 2,50 m
Kapacita: 233 cestujících při 5 os/m2, z toho 64 sedících
Podíl nízké podlahy: 100%
Max. výkon: 560 kW
Max. rychlost: 70 km/hod.
Obousměrné tramvaje Dopravní podnik města Brna nejvíce využívá na lince číslo 8, která je v Líšni ukončena úvratí, nikoli smyčkou. Řidiči tak pouze přejdou do protější kabiny a bez otáčení se vrací po trase zpět. Po zprovoznění nové tramvajové trati k Univerzitnímu kampusu bude linka 8 ukončena úvratí na obou konečných stanicích. Na konci roku 2022 tedy v Brně novými tramvajemi po nové trati od úvratě k úvrati.
Brněnský dopravní podnik obousměrné tramvaje využívá i při výlukách, kdy je potřeba zajistit kyvadlovou dopravu. Předloni to bylo například při opravách trati do Líšně a letos tímto způsobem funguje linka 11, která kvůli výluce při stavbě Velkého městského okruhu přejíždí mezi zastávkami Bráfova a Komín-smyčka.
DPMB začal letošní rok velkými nákupy, na konci ledna uzavřel rámcovou smlouvu se Škodou Electric na 40 kloubových nízkopodlažních trolejbusů Škoda 27Tr. Prvními vozy se cestující svezou už za rok.
Brněnská tramvaj Škoda ForCity Smart 34 bude vybavena klimatizací, čalouněnými sedadly, nerezovými madly, širokoúhlými informačními LCD monitory a USB nabíječkami. Zdroj DPMB
Podpis smlouvy na nákup až 40 tramvají pro Brno. Zleva Miloš Havránek, generální ředitel a předseda představenstva DPMB; Petr Kratochvíl, člen Rady města Brna pro oblast dopravy a místopředseda představenstva DPMB; Markéta Vaňková, primátorka města Brna; Petr Brzezina, předseda představenstva a prezident Škody Transportation; Tomáš Ignačák, místopředseda představenstva skupiny Škoda Transportation; Zdeněk Sváta Senior Viceprezident pro Techniku a člen představenstva Škoda Transportation. Foto ŠT