Další informace k plně samoobslužné plnicí stanici CNG na Evropské třídě v Praze
© BUSportál

Technické parametry první nízkoenergetické stanice s napojením z vysokotlakého plynovodu. Další fotografie ze zahájení provozu.
Technické parametry první nízkoenergetické stanice s napojením z vysokotlakého plynovodu. Další fotografie ze zahájení provozu.
Pražská plynárenská, a. s., otevřela 25.2.2010 na Evropské třídě v Praze 6 – Liboci (u parkoviště přírodního parku Divoká Šárka), svoji již pátou plnicí stanici stlačeného zemního plynu (CNG). Stanice s nonstop provozem je určena jak pro firmy, tak pro širokou veřejnost a jedná se v Praze o první CNG stanici na levém břehu Vltavy. Stanici vybudovala jako generální dodavatel akciová společnost Bonett.
Úvodní záběry

Jedná se o první nízkoenergetickou stanici s napojením z vysokotlakého plynovodu o tlaku 24 bar. Největší výhodou tohoto řešení (aplikovaného zejména v Itálii) je využití vysokého tlaku plynu před regulační stanicí jako vstupního tlaku kompresoru. Je tak potřeba nižší kompresní práce a dochází k významným úsporám elektrické energie pro pohon kompresoru. Spotřeba kompresoru na stlačení 1m3 plynu je pouze 0,13 kWh.
Před stlačením je plyn filtrován a dosušen v jednotce Zander. Výkon kompresoru je 234 m3/hod. Kompresor IMW 50 je bezmazný, čímž jsou vyloučeny možné komplikace s výskytem oleje ve výstupním plynu. Výstupní tlak do CNG lahví je 30,0 MPa, plnicí tlak CNG do vozidel je do 24,0 MPa. Skladovací kapacita plynu v zásobnících je 980 Nm3. Ve špičkách je stanice schopna naplnit v průběhu 2 hodin více než 500 kg CNG.
Výdejní stojan CNG Kraus Global – HAM je dvouhadicový s koncovkami NGV2 pro autobusy (průtok do 70 kg CNG/min.) a NGV1 pro osobní vozidla (průtok do 20 kg/min.). Plnění vozidel je samoobslužné, vozidlo lze naplnit velmi rychle během tří minut. Předpokládaná roční spotřeba plynu se pohybuje okolo 400 tisíc m3.
Při placení se zákazníkům nabízejí všechny možnosti – platební kartou (VISA, MasterCard), kartou CNG Card systému nebo v hotovosti.
Stanice je ohrazena, monitorována kamerovým systémem a připojena k dispečinku.
V nejbližší době dojde k úpravě dopravního značení tak, aby bez problémů mohla tankovat vozidla s levo i pravostraným vyústěním čerpacího vstupu i velká užitková vozidla (např. komunální CNG vozy Pražských služeb).

Pražská plynárenská dosud provozuje na uzemní Prahy čtyři CNG plnicí stanice, a to ve svém areálu v Praze 4-Michli (kterou v loňském roce rozšířila), u čerpací stanice Shell v Praze 10-Zahradním Městě, v Praze 4 Hodkovičkách u čerpací stanice Q100 a dále největší plnicí stanici v České republice v areálu Pražských služeb Pod Šancemi v Praze 9.
Výstavba CNG stanic v České republice je plánována jak plynárenskými společnostmi, tak soukromými subjekty. Společnost Pražská plynárenská má budování sítě CNG stanic ve své podnikatelské strategii. V současné době je v ČR více než 20 veřejných CNG plnicích stanic, do roku 2013 by jich mělo být více než sto.
TZ Pražská plynárenská, a. s. a BUSportál

Další informace k plně samoobslužné plnicí stanici CNG na Evropské třídě v Praze
© BUSportál
Další informace k plně samoobslužné plnicí stanici CNG na Evropské třídě v Praze
© BUSportál
Další informace k plně samoobslužné plnicí stanici CNG na Evropské třídě v Praze
© BUSportál
Další informace k plně samoobslužné plnicí stanici CNG na Evropské třídě v Praze
© BUSportál
Další informace k plně samoobslužné plnicí stanici CNG na Evropské třídě v Praze
© BUSportál
Další informace k plně samoobslužné plnicí stanici CNG na Evropské třídě v Praze
© BUSportál
Další informace k plně samoobslužné plnicí stanici CNG na Evropské třídě v Praze
© BUSportál
Další informace k plně samoobslužné plnicí stanici CNG na Evropské třídě v Praze
© BUSportál
Další informace k plně samoobslužné plnicí stanici CNG na Evropské třídě v Praze
© BUSportál