Do konce roku 2025 bude po Brně jezdit 41 tramvají Drak, letos přibyde šest vozů. Škoda Group dodá 15 obousměrných tramvají ForCity Smart 45T. Všech 736 tramvají, trolejbusů a autobusů dopravního podniku vybaví společnost BUSE zařízením, které poskytne informace o využívání spojů cestujícími a efektivní plánování dopravy. Na dalších zastávkách se objeví elektronické panely s odjezdy spojů. Vznikne další tramvajová trať a několik stávajících projde rekonstrukcí.
Do konce roku 2025 bude po Brně jezdit 41 tramvají Drak, letos přibyde šest vozů. Škoda Group dodá 15 obousměrných tramvají ForCity Smart 45T. Všech 736 tramvají, trolejbusů a autobusů dopravního podniku vybaví společnost BUSE zařízením, které poskytne informace o využívání spojů cestujícími a efektivní plánování dopravy. Na dalších zastávkách se objeví elektronické panely s odjezdy spojů. Vznikne další tramvajová trať a několik stávajících projde rekonstrukcí.
Tramvaje DRAK
Dopravní podnik města Brna bude pokračovat v projektu Tramvaj pro Brno, v rámci kterého si sám kompletuje tramvaje zvané Drak. „Tento projekt se nám velmi osvědčil, vozy plně splňují naše nároky na komfortní moderní vozidla. Jsou s nimi spokojeni naši řidiči i cestující, proto rámcovou smlouvu využijeme v plné míře a v příštím roce sestavíme posledních šest vozů. Celkem tak na konci roku 2025 bude po Brně jezdit 41 Draků,“ sdělil Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna. Vozy Drak jsou středně kapacitní nízkopodlažní a klimatizované tramvaje. Nejčastěji se s nimi cestující sekají na linkách 1, případně 4. Investice do vozů v roce 2025 činí 215 miliónů Kč.
Tramvaje Škoda 45T
Vozový park DPMB se v roce 2025 rozroste o dalších 15 tramvají typu Škoda 45T. Výrobce dodá do května pět a do listopadu dalších deset obousměrných, nízkopodlažních a klimatizovaných vozů. Tramvaje mají prostorný klimatizovaný interiér vybavený nerezovými madly, širokoúhlými informačními LCD monitory a USB nabíječkami. DPMB už v současnosti provozuje pět těchto tramvají, a to na lince 8, která je na obou konečných ukončena úvratí. Celková investice do patnácti vozů je v roce 2025 celkem 1,130 miliardy Kč. V roce 2026 pak Škoda dodá dalších 20 tramvají tohoto typu, poslední z rámcové dohody z února 2021.
Systém automatického počítání cestujících
Během celého roku 2025 bude probíhat instalace systému automatického počítání cestujících ve vozidlech MHD. V rámci tohoto projektu DPMB nechá kamerami osadit 3 032 dveří v celkem 746 vozidel MHD (277 tramvají, 150 trolejbusů, 319 autobusů).
Mobilní soustruh
Dopravní podnik města Brna vybaví medlánecké ústřední dílny novým mobilním soustruhem. Díky němu bude moci efektivněji servisovat kola na tramvajích a odstraňovat případné závady. Doposud musely všechny tramvaje přejíždět k soustružení do pisárecké vozovny. „Mobilní soustruh je v České republice unikátní, jsme prvním dopravním podnikem, který jej pořizuje. Jeho výhodou je možnost využití v místech, kde není servisní jáma. Na rozdíl od vestavěného soustruhu, který máme v Pisárkách, jej můžeme libovolně přesouvat v rámci dílen i vozoven,“ vysvětlil Havránek. Za nový mobilní soustruh DPMB zaplatí 52 miliónů Kč.
Modernizace TT Vídeňská, úsek Bohunická – Moravanské Lány – smyčka Modřice
V roce 2025 se uskuteční dlouho odkládaná modernizace tramvajové trati v ulici Vídeňská, a to v úseku Bohunická – Moravanské lány – smyčka Modřice. „Součástí projektu je kompletní modernizace tramvajového svršku, sanace podloží, odvodnění nebo úprava nástupišť na bezbariérové. Bude zde zcela nový systém trolejového vedení, takzvaná řetězovka. Tyto úpravy umožní zvýšení traťové rychlosti vozů v daném úseku a tím i zkrácení dojezdových časů,“ řekl Miloš Havránek, generální ředidel DPMB.
Termín: květen–září 2025
Náklady: 342 miliónů Kč, projekt bude spolufinancován z Operačního programu Doprava 3.
Rekonstrukce tramvajové trati Kounicova
Stavební úpravy tohoto úseku tramvajové trati jsou nutné nejen z důvodu špatného technického stavu kolejí, ale i panelového krytí, po kterém při odbočování jezdí osobní vozy. V rámci opravy DPMB použije standardní odhlučňovací prvky jako jsou pryžové bokovnice a antivibrační rohože, což bude mít vliv na snížení hlučnosti z dopravy. Stavbu DPMB koordinuje se společností Brněnské vodárny a kanalizace, která během plánované výluky trati provede opravu části kanalizace a vodovodu. Společnost Brněnské komunikace souběžně opraví povrchy na jízdních pruzích přiléhajících k tramvajové trati.
Termín: květen–září 2025
Náklady: 76 miliónů Kč
Rekonstrukce tramvajové trati Údolní
V roce 2025 bude pokračovat rekonstrukce tramvajové trati v ulici Údolní v úseku Úvoz – Joštova. DPMB provede kompletní výměnu kolejí za použití standardních odhlučňovacích prvků. Obnovou projdou i zastávky Úvoz a Obilní trh, které budou bezbariérové.
Termín: konec roku 2025
Náklady: 107 miliónů Kč
Prodloužení tramvajové trati Bystrc – Kamechy
V roce 2025 budou zahájeny stavební práce na prodloužení tramvajové trati z Ečerovy na sídliště Kamechy. Tramvajová trať o délce 1 400 metrů s tunelem dlouhým 320 metrů a třemi novými zastávkami bude spolufinancována z Operačního programu Doprava 3.
Po schválení v Radě města Brna ve středu 18. prosince 2024 rozhodlo představenstvo Dopravního podniku města Brna o jejím zhotoviteli. Tramvajovou trať na Kamechy vybuduje „Společnost TT Bystrc – Kamechy EUROVIA + TuCon + Marti Tunnel“, která uspěla ve výběrovém řízení s nabídnutou částkou 1 842 143 177 Kč bez DPH. Přípravné práce začnou již během ledna 2025, zkušební provoz se předpokládá v prosinci 2027.
Tramvajová trať na Kamechy a prodloužení nejvytíženější tramvajové linky 1 přinese rychlejší a efektivnější propojení sídliště Kamechy s centrem města.
Termín: 2025–2027
Stavební náklady: 1,9 miliardy Kč
Modernizace vozovny Slatina
V roce 2025 bude DPMB hledat zhotovitele modernizace a rozšíření vozovny Slatina. V závislosti na výsledku výběrového řízení pak budou zahájeny stavební práce. V roce 2026 by měla být dokončena část pro trolejbusy, celý projekt pak bude pokračovat až do roku 2028. Stavba bude realizována se spolufinancováním z Operačního programu Doprava 3.
Termín: 2025–2028
Předpokládané náklady: 1,2 miliardy Kč
Instalace elektronických panelů - III. etapa
V rámci zvýšení informovanosti cestujících o aktuální situaci v dopravě DPMB osadí 47 zastávek MHD elektronickými informačními panely (15 zastávek zcela nově, 32 výměna ELPů I. generace za nové). Celkově se bude jednat o 84 kusů panelů. Cestující tak získají okamžité informace o odjezdech, případně zpožděních spojů MHD. Instalace panelů se týká například zastávek Zdráhalova, Jugoslávská, Venhudova, Klusáčkova nebo Trávníčkova. Stavba realizovaná AŽD Praha bude spolufinancována z IROP.
Termín: jaro 2025
Náklady: 10 miliónů Kč