Ministerstvo dopravy na tiskové konferenci 4.6. představilo své odhodlání zavést plošné zpoplatnění elektronickým mýtem, které se bude týkat i silnic druhých a třetích tříd.
Ministerstvo dopravy na tiskové konferenci 4.6. představilo své odhodlání zavést plošné zpoplatnění elektronickým mýtem, které se bude týkat i silnic druhých a třetích tříd.
Přestože se doposavad tento bezprecedentní krok neodhodlala realizovat žádná země EU, Česká republika se na něj chystá, aniž by oslovila ty, kterých se to bude nejvíce týkat – automobilové dopravce.
ČESMAD BOHEMIA s napětím očekává ekonomickou analýzu, kterou připravuje skupina expertů. Pokud tato analýza nedoloží prokazatelný ekonomický efekt rozšíření mýta bez závažných dopadů do makro i mikroekonomiky, je budování takového systému bezpředmětné. Hejtmany tolik očekávaná možnost regulace kamionové dopravy totiž naráží na platnou směrnici EU z roku 2006, podle které musí výše mýta konkrétně odpovídat stavebním nákladům a nákladům na provoz, údržbu a rozvoj dané sítě pozemních komunikací. Nelze tedy okresní silnice zpoplatnit vyšší sazbou než dálnice a silnice 1. tříd a přesměrovávat tam tímto způsobem provoz. Navíc dosavadní zkušenosti ukazují, že objíždění je marginální záležitostí v řádu procent i po silnicích 1. tříd. Silnice 2. a 3. tříd bude kamionová doprava používat vždy pouze v nevyhnutelných případech, nevede-li k cíli jiná cesta. Ve světle těchto skutečností je i případný finanční efekt, který by takto plynul krajům, zcela iluzorní.
“Myslím, že pokud budou studie provedeny seriózně a nebude se jednat jen o rozhodnutí od zeleného stolu, mělo by se prokázat, že je zavedení mýta v takovémto rozsahu neefektivní“ uvedl generální tajemník Sdružení Martin Špryňar. „Nejhorší by bylo na konci tohoto projektu zjistit, že systém pouze financuje sám sebe, občané zchudli a peněz na infrastrukturu je ještě o něco méně.“
V Praze, dne 5. června 2007, Martin Felix, Sdružení ČESMAD BOHEMIA.
ČESMAD BOHEMIA s napětím očekává ekonomickou analýzu, kterou připravuje skupina expertů. Pokud tato analýza nedoloží prokazatelný ekonomický efekt rozšíření mýta bez závažných dopadů do makro i mikroekonomiky, je budování takového systému bezpředmětné. Hejtmany tolik očekávaná možnost regulace kamionové dopravy totiž naráží na platnou směrnici EU z roku 2006, podle které musí výše mýta konkrétně odpovídat stavebním nákladům a nákladům na provoz, údržbu a rozvoj dané sítě pozemních komunikací. Nelze tedy okresní silnice zpoplatnit vyšší sazbou než dálnice a silnice 1. tříd a přesměrovávat tam tímto způsobem provoz. Navíc dosavadní zkušenosti ukazují, že objíždění je marginální záležitostí v řádu procent i po silnicích 1. tříd. Silnice 2. a 3. tříd bude kamionová doprava používat vždy pouze v nevyhnutelných případech, nevede-li k cíli jiná cesta. Ve světle těchto skutečností je i případný finanční efekt, který by takto plynul krajům, zcela iluzorní.
“Myslím, že pokud budou studie provedeny seriózně a nebude se jednat jen o rozhodnutí od zeleného stolu, mělo by se prokázat, že je zavedení mýta v takovémto rozsahu neefektivní“ uvedl generální tajemník Sdružení Martin Špryňar. „Nejhorší by bylo na konci tohoto projektu zjistit, že systém pouze financuje sám sebe, občané zchudli a peněz na infrastrukturu je ještě o něco méně.“
V Praze, dne 5. června 2007, Martin Felix, Sdružení ČESMAD BOHEMIA.
Martin Špryňar (vpravo) v rozhovoru s Jaroslavem Hanákem 5.6. na VH ADSSF.