Akademické debaty o výběru technologie k dobudování druhé etapy elektronického mýta mají jistě své opodstatnění, bez chybějící ekonomické analýzy celého projektu ale nemohou vést k uspokojivému výsledku.
Akademické debaty o výběru technologie k dobudování druhé etapy elektronického mýta mají jistě své opodstatnění, bez chybějící ekonomické analýzy celého projektu ale nemohou vést k uspokojivému výsledku.
Stále ještě nejsou známa data týkající se dopravních výkonů na silnicích prvních tříd, kromě koaliční smlouvy hovořící o zpoplatnění vozidel od 3,5 tun, neexistuje oficiální stanovisko, jakých vozidel se výkonové zpoplatnění bude od roku 2008 týkat.

Tyto zásadní nedostatky neumožňují předložit smysluplnou ekonomickou analýzu dopadů a výnosů zpoplatnění silnic 1. třídy. Ministerstvem dříve zveřejněné odhady hovořily u těchto komunikací o očekávaném podílu 20 % z celkově vybraných peněz, dobře informované zdroje uvádí konečnou částku za realizaci systému při použití satelitní technologie na 38 miliard korun. Výsledkem by místo očekávaných přínosů do státního rozpočtu tak mohla být naopak značná ztráta, o zvýšených cenách za dopravu nemluvě.

ČESMAD BOHEMIA proto opakovaně vyzývá vládu k zodpovězení následujících otázek:

· Jaké jsou skutečné náklady na vybudování a 10letý provoz I. a II. etapy el. mýta?
· Jaký je předpokládaný výběr mýta z I. a II. etapy, včetně zpoplatnění vozidel nad 3,5 t, po dobu 10 let?
· Jaká bude pořizovací cena palubní jednotky hybridního systému a budou ji opět muset hradit samotní dopravci?
· Jestliže existuje analýza dopadů na dopravce a na ekonomiku po 1. 1. 2008, proč není předložena k veřejné diskuzi?


TZ ČESMAD BOHEMIA