BYD získala objednávku na více než dva tisíce podvozků e-busů do Indie
12metrový čistě elektrický městský autobus BYD K9 pro TSRTC v Telanganě. Foto BYD

BYD India podepsala se svým dlouholetým indickým partnerem Olectra Greentech Ltd. (OGL), předním výrobcem elektrických autobusů v zemi, objednávku na 2 000 podvozků elektrických autobusů BYD K9, C9 a K7. OGL navíc rozšířil předchozí objednávku na 750 podvozků podepsanou v srpnu 2024 o 50 kusů podvozků pro autobusy K7 a o 275 pro typ K9.

BYD India podepsala se svým dlouholetým indickým partnerem Olectra Greentech Ltd. (OGL), předním výrobcem elektrických autobusů v zemi, objednávku na 2 000 podvozků elektrických autobusů BYD K9, C9 a K7. OGL navíc rozšířil předchozí objednávku na 750 podvozků podepsanou v srpnu 2024 o 50 kusů podvozků pro autobusy K7 a o 275 pro typ K9.

K 31. lednu 2025 bylo po celé Indii provozováno ve 35 městech celkem 2 330 elektrických autobusů vybavených podvozkem BYD, znamená to 24% podíl v tomto segmentu na místním trhu. Od listopadu 2017, kdy BYD vstoupil s elektrickými autobusy na indický trh ujely přibližně 335,2 milionů kilometrů. Kniha objednávek OGL na e-busy překonala na jaře 2024 hranici 11 tisíc. 

Partnerství s BYD bylo v roce 2024 prodlouženo do 31. 12. 2030. Během posledního roku získala OGL "největší světovou objednávku na elektrické autobusy a to v počtu 5 150 kusů" od MSRTC (The Maharashtra State Road Transport Corporation) a na dodávku 3 000 elektrobusů od Brihanmumbai Electricity Supply and Transport Undertaking (BEST) Bombaj, kterou by mělo doplnit dalších 2 100 vozidel. Velkou poptávku má uspokojit nově vybudovaná továrna u města Hyderabad, které je hlavním městem státu Telangana. Roční kapacita má být 10 000 autobusů.

Centrální indická vláda podle dostupných informací velmi tvrdě tlačí na elektrifikaci v segmentu veřejné dopravy. I když je podíl obnovy nízký, vláda plánuje elektrifikaci podpořit. Ministerstvo těžkého průmyslu (MHI) od 1. října 2024 do 31. března 2026 rozdělí 109 miliard indických rupií (přibližně 1,2 miliardy EUR) v rámci programu PM E-DRIVE na dotování různých typů elektrických vozidel a modernizaci veřejné infrastruktury nabíjení. Částka pokrývá i související administrativní náklady. Z celkových výdajů 109 miliard indických rupií (přibližně 1,2 miliardy EUR) vyčlenilo MHI nejvyšší částku na elektrické autobusy – 43,91 miliard indických rupií (přibližně 482 milionů EUR). Do 31. března 2025 vyplatí 18,24 miliard rupií a zbývajících 25,67 miliard mezi 1. dubnem 2025 a 31. březnem 2026.

MHI poskytuje dotaci na elektrické autobusy výhradně státním a městským dopravním podnikům. Zpočátku se zaměřuje na devět měst s počtem obyvatel přesahujícím čtyři miliony – Bombaj, Dillí, Bengaluru, Hajdarábád, Ahmedabad, Chennai, Kalkata, Surat a Pune. V pozdější fázi mohou získat podporu i meziměstské a mezistátní elektrické autobusy.

Pro poskytnutí dotací musí být splněny dané cenové podmínky a dotace je uvolňována postupně. MHI vyplácí 20 % po objednávce a uzavření smlouvy s vybraným uchazečem, po zahájení komerčního provozu uvolní dalších 30 %, pokrývajících polovinu schválené dotace. Zbývajících 50 % poskytuje ve dvou fázích – polovinu po šesti měsících úspěšného komerčního provozu a zbytek po 18 měsících.

Během fiskálního roku 2024 vykázal indický trh s elektrickými autobusy růst proti roku 2023 o 84 procent na 3 708 vozidel. Mezi přední hráče z hlediska dodávek patří kromě OGL dále Tata Motors, JBM Auto, PMI Electro Mobility a Mytrah Mobility.


BYD získala objednávku na více než dva tisíce podvozků e-busů do Indie