Na VH ADSSF potvrzena spolupráce Dopraváku a ADSSF s BUSportálem; z Dopraváku přebíráme tentokrát článek Krácení rozpočtu se nedotkne dopravní obslužnosti
Na VH ADSSF potvrzena spolupráce Dopraváku a ADSSF s BUSportálem; z Dopraváku přebíráme tentokrát článek Krácení rozpočtu se nedotkne dopravní obslužnosti
Na jednání VH ADSSF v Trenčianských Teplicích došlo ke konkretizaci spolupráce ADSSF, Dopraváku a BUSportálu:
V programu zářijové valné hromady ADSSF byl jedním z hlavních bodů jednání problematika dopravní obslužnosti, především z hlediska rozsahu a výše státní podpory pro příští rok a také současná situace a výhled v zajištění systému žákovského jízdného. O konkrétní informace jsme požádali ředitele odboru financí a ekonomiky Ministerstva dopravy České republiky Ing. JIŘÍHO NAVRÁTILA:
Pane řediteli, podle výsledků koaličních jednání o státním rozpočtu na rok 2005 dojde ke krácení navrhovaných výdajů u všech rezortů. Dotkne se toto opatření i státní podpory při financování dopravní obslužnosti a obnovy vozového parku autobusů v příštím roce?
Skutečností je, že na základě koaliční dohody a následně jednání vlády bylo rozhodnuto o snížení deficitu výdajů ve státním rozpočtu na rok 2005 o celkovou částku 10 miliard korun oproti původnímu návrhu. Ministerstvo dopravy dostalo za úkol zkrátit svůj rozpočet o 500 mil. Kč a přestože jsme tento dopad museli řešit, nepostihl v žádném případě výdaje na dopravní obslužnost. Státní podpora v této oblasti tak zůstává i pro rok 2005 na úrovni roku letošního.
Co se týče podpory obnovy vozového parku autobusů pro zajišfování dopravní obslužnosti a MHD, nedochází zde oproti zpracované programové dokumentaci ke krácení ani posílení dotací, tzn. že celková výše příspěvků na nákup autobusů v příměstské dopravě činí 200 mil. Kč a stejná částka je plánována i pro MHD.
U financování dopravní obslužnosti, konkrétně v oblasti silniční dopravy, je výchozím bodem opět letošní rok. A to včetně posílení rozpočtu na dopravní obslužnost o částku cca 179 milionů korun, která je výsledkem jednání autodopravců s premiérem a státní správou o kompenzacích za zvýšené daňové zatížení. Tyto finanční prostředky, jde o celkové dotace na dopravní obslužnost ve výší 3 mld. 53 mil. Kč + 3 % inflačni doložka, jsou nově zapracovány do zákona o rozpočtovém určení daní, tzv. RUDu a jsou součástí rozpočtu krajů na rok 2005.
Jaké poznatky má ministerstvo dopravy z prvních dnů a týdnů fungování systému žákovského jízdného?
Jak zaznělo mj. i zde v diskusi na valné hromadě ADSSF a v příspěvcích z jejích členských firem uveřejněných ve vašich novinách /Dopraváku /, ze strany autobusových dopravců byla příprava na spuštění tohoto systému zvládnuta dobře. Odpovědně k tomu přistoupili i další dopravci. Takže jediným problémem, který jsme zjistili, byl nedostatek žákovských průkazek, především pro věkovou kategorii 15-26 let, který se ovšem projevil jen v některých místech. Na jednání asociace jsme podali informaci, že dnešního dne České dráhy obdržely 200 tisíc kusů průkazek a dalších 150 000 je ještě doobjednáno. Takže nic nebrání jejich distribuci. To, že dostatečný počet průkazek nebyl na přelomu srpna a září k dispozici , bylo způsobeno problematickým odhadem jejich skutečné potřeby - poslední statistika o počtech dojíždějících žáků a studentů je z roku 1995 a aktuálnější čísla nemá ani ministerstvo práce a sociálních věcí, ani jednotlivé kraje.
A ke zmiňovaným žákovským průkazům ještě jedna poznámka, vzhledem ke kritickým připomínkám i z řad ADSSF bude ministerstvo dopravy řešit otázku jejich barevného rozlišení s tím, že v kategorii do 15 tet by zůstaly průkazy v současné podobě a pro kat. 15-26 let by byly v jiném barevném provedení.
Jak zaznělo v rozpravě na valné hromadě o žákovském jízdném, některé dopravní společnosti nemají ještě s kraji uzavřenu příslušnou smlouvu o financování tohoto systému. Zazněly zde také obavy z toho, že koncem roku se nebudou na tento účel dostávat peníze...
Ze strany MD ČR jsme si nejenom na dnešní asociaci, ale i minulý týden na zasedání ČESMAD Bohemia dělali průzkum, jaká je v krajích situace v uzavírání smluv. Mohu říci, že převážná část KÚ smlouvy s dopravci o hrazení ztrát z poskytování žákovských slev uzavřela. Skutečností je, že některé z nich ještě v této věci otálejí - jednou z výmluv či argumentů bylo, že ještě není "venku" příslušný právní předpis. K určitému zpoždění sice došlo, protože procedurálně namísto vyhlášky musel byl řešen nařízením vlády č. 453, nicméně to nabylo účinnosti k 21. 9. 2004, takže by problém s financováním být neměl.
Myslím, že obavy o chybějících prostředcích na financování žákovského jízdného jsou zbytečné. Tuto problematiku ministerstvo dopravy samozřejmě řešilo. Opírali jsme se přitom o usnesení vlády, které mimo toho, že vyčleňuje prostředky na zabezpečeni systému žákovského jízdného, v jednom ustanovení přímo ukládá ministru financí, že pokud se jich nebude dostávat, musí je dodatečně zabezpečit. Tzn. zajistit pro rok 2004 i 2005 dodatečné zdroje na profinancování systému.
Přesnější čísla o potřebné výši tohoto mandatorního výdaje nám ovšem poskytne až samotné vyhodnocení systému za měsíc říjen. Na základě toho sdělíme ministerstvu financí, zda se bude či nebude v některém kraji peněz na žákovské jízdné dostávat. Již dnes například máme avizováno, že ve vazbě na jejich rozdělení na kraje nebudou dostačovat a budou muset být posíleny v Praze.
- BUSportál informuje v rubrice Dopravní asociace veřejnost o všech členech ADSSF i s internetovým odkazem, kontakty pro veřejnost a odkaz na rubriku Dopravák, kde jsou avízována všechna vycházející čísla.
- BUSportál uveřejní reprezentativní informace pro veřejnost o asociaci, zatím jsou uveřejněny základní informace.
- Pro členy ADSSF je na BUSportálu vyčleněn interní prostor chráněný přístupovým heslem
- BUSportál je otevřen členům ADSSF pro jejich kontakt s veřejností ve Zpravodajství
- BUSportál prezentuje noviny ADSSF Dopravák ve Zpravodajství i v samostatné rubrice Dopravák. Noviny uveřejňují od 16.čísla 2004 grafickou upoutávku na BUSportál jako mediálního partnera.
Krácení rozpočtu na rok 2005 se dopravní obslužnosti nedotkne
DOPRAVÁK 16/2004: rozhovor s Jiřím Navrátilem, MD (autorka článku Jarmila Chromá - Dopravák, foto prezidenta ADSSF Jaroslava Hanáka a Jiřího Navrátila BUSportál)V programu zářijové valné hromady ADSSF byl jedním z hlavních bodů jednání problematika dopravní obslužnosti, především z hlediska rozsahu a výše státní podpory pro příští rok a také současná situace a výhled v zajištění systému žákovského jízdného. O konkrétní informace jsme požádali ředitele odboru financí a ekonomiky Ministerstva dopravy České republiky Ing. JIŘÍHO NAVRÁTILA:
Pane řediteli, podle výsledků koaličních jednání o státním rozpočtu na rok 2005 dojde ke krácení navrhovaných výdajů u všech rezortů. Dotkne se toto opatření i státní podpory při financování dopravní obslužnosti a obnovy vozového parku autobusů v příštím roce?
Skutečností je, že na základě koaliční dohody a následně jednání vlády bylo rozhodnuto o snížení deficitu výdajů ve státním rozpočtu na rok 2005 o celkovou částku 10 miliard korun oproti původnímu návrhu. Ministerstvo dopravy dostalo za úkol zkrátit svůj rozpočet o 500 mil. Kč a přestože jsme tento dopad museli řešit, nepostihl v žádném případě výdaje na dopravní obslužnost. Státní podpora v této oblasti tak zůstává i pro rok 2005 na úrovni roku letošního.
Co se týče podpory obnovy vozového parku autobusů pro zajišfování dopravní obslužnosti a MHD, nedochází zde oproti zpracované programové dokumentaci ke krácení ani posílení dotací, tzn. že celková výše příspěvků na nákup autobusů v příměstské dopravě činí 200 mil. Kč a stejná částka je plánována i pro MHD.
U financování dopravní obslužnosti, konkrétně v oblasti silniční dopravy, je výchozím bodem opět letošní rok. A to včetně posílení rozpočtu na dopravní obslužnost o částku cca 179 milionů korun, která je výsledkem jednání autodopravců s premiérem a státní správou o kompenzacích za zvýšené daňové zatížení. Tyto finanční prostředky, jde o celkové dotace na dopravní obslužnost ve výší 3 mld. 53 mil. Kč + 3 % inflačni doložka, jsou nově zapracovány do zákona o rozpočtovém určení daní, tzv. RUDu a jsou součástí rozpočtu krajů na rok 2005.
Jaké poznatky má ministerstvo dopravy z prvních dnů a týdnů fungování systému žákovského jízdného?
Jak zaznělo mj. i zde v diskusi na valné hromadě ADSSF a v příspěvcích z jejích členských firem uveřejněných ve vašich novinách /Dopraváku /, ze strany autobusových dopravců byla příprava na spuštění tohoto systému zvládnuta dobře. Odpovědně k tomu přistoupili i další dopravci. Takže jediným problémem, který jsme zjistili, byl nedostatek žákovských průkazek, především pro věkovou kategorii 15-26 let, který se ovšem projevil jen v některých místech. Na jednání asociace jsme podali informaci, že dnešního dne České dráhy obdržely 200 tisíc kusů průkazek a dalších 150 000 je ještě doobjednáno. Takže nic nebrání jejich distribuci. To, že dostatečný počet průkazek nebyl na přelomu srpna a září k dispozici , bylo způsobeno problematickým odhadem jejich skutečné potřeby - poslední statistika o počtech dojíždějících žáků a studentů je z roku 1995 a aktuálnější čísla nemá ani ministerstvo práce a sociálních věcí, ani jednotlivé kraje.
A ke zmiňovaným žákovským průkazům ještě jedna poznámka, vzhledem ke kritickým připomínkám i z řad ADSSF bude ministerstvo dopravy řešit otázku jejich barevného rozlišení s tím, že v kategorii do 15 tet by zůstaly průkazy v současné podobě a pro kat. 15-26 let by byly v jiném barevném provedení.
Jak zaznělo v rozpravě na valné hromadě o žákovském jízdném, některé dopravní společnosti nemají ještě s kraji uzavřenu příslušnou smlouvu o financování tohoto systému. Zazněly zde také obavy z toho, že koncem roku se nebudou na tento účel dostávat peníze...
Ze strany MD ČR jsme si nejenom na dnešní asociaci, ale i minulý týden na zasedání ČESMAD Bohemia dělali průzkum, jaká je v krajích situace v uzavírání smluv. Mohu říci, že převážná část KÚ smlouvy s dopravci o hrazení ztrát z poskytování žákovských slev uzavřela. Skutečností je, že některé z nich ještě v této věci otálejí - jednou z výmluv či argumentů bylo, že ještě není "venku" příslušný právní předpis. K určitému zpoždění sice došlo, protože procedurálně namísto vyhlášky musel byl řešen nařízením vlády č. 453, nicméně to nabylo účinnosti k 21. 9. 2004, takže by problém s financováním být neměl.
Myslím, že obavy o chybějících prostředcích na financování žákovského jízdného jsou zbytečné. Tuto problematiku ministerstvo dopravy samozřejmě řešilo. Opírali jsme se přitom o usnesení vlády, které mimo toho, že vyčleňuje prostředky na zabezpečeni systému žákovského jízdného, v jednom ustanovení přímo ukládá ministru financí, že pokud se jich nebude dostávat, musí je dodatečně zabezpečit. Tzn. zajistit pro rok 2004 i 2005 dodatečné zdroje na profinancování systému.
Přesnější čísla o potřebné výši tohoto mandatorního výdaje nám ovšem poskytne až samotné vyhodnocení systému za měsíc říjen. Na základě toho sdělíme ministerstvu financí, zda se bude či nebude v některém kraji peněz na žákovské jízdné dostávat. Již dnes například máme avizováno, že ve vazbě na jejich rozdělení na kraje nebudou dostačovat a budou muset být posíleny v Praze.