Kraje dotují autobusovou dopravu 10 až 22 korunami na kilometr.
Kraje dotují autobusovou dopravu 10 až 22 korunami na kilometr.
(čtk) Praha - Náklady autobusových dopravců v jednotlivých krajích se pohybují většinou do 30 korun na kilometr, krajské úřady dotují dopravní obslužnost částkami mezi deseti a 22 korunami na kilometr. Vyplývá to z ankety ČTK v regionech. Náklady na provoz autobusů byly příčinou nedávného kolapsu, který ochromil dopravu v Ústeckém kraji. Právě v tomto regionu přitom jezdí autobusoví dopravci nejdráže.
Krajský úřad Ústeckého kraje má s tamním dopravcem dlouhodobé spory. Vyhrotily se počátkem srpna, kdy dopravce na čtyři dny zastavil 2600 spojů, protože mu kraj nezaplatil za ztrátu z osobní dopravy za poslední tři měsíce. Kraj zaplatit nehodlá - již v květnu dopravci vypověděl smlouvu, neboť údajně požadoval za provoz autobusů příliš peněz.
V Ústeckém kraji se náklady na jeden kilometr pohybují mezi 27,50 a 40,49 Kč. V případě Dopravního podniku Ústeckého kraje, s nímž kraj ukončil spolupráci, to bylo 39 Kč za kilometr. Ústecký kraj autobusovou dopravu dotuje částkami 10,14 až 22,29 Kč na kilometr, celková roční dotace činí asi 270 milionů korun. V ostatních krajích náklady činí od 26 do 32 korun na kilometr.
Roční dotace autobusové dopravy je nejvyšší ve Středočeském kraji s 1,16 milionu obyvatel, kde činí 568 milionů korun. Jihomoravský kraj s 1,13 milionu obyvatel vydává 422 milionů korun ročně a Jihočeský kraj s 630 tisíci obyvatel platí 363 milionů.
"Průměrná výše přiměřeného zisku poskytovaného Jihočeským krajem činí přibližně tři koruny na kilometr, což v celkovém rozsahu, na který máme uzavřené smlouvy, znamená, že kraj dává letos na obnovu vozového parku zhruba 55 milionů korun," uvedl vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství jihočeského krajského úřadu Jiří Klása.
Nejnižší dotaci 119 milionů korun vyplácí naopak Karlovarský kraj s 300.000 obyvatel. Liberecký kraj s 430.000 obyvatel platí 170,5 milionu ročně a Pardubický kraj s 510.000 obyvatel 186 milionů ročně. V Pardubickém kraji letos dopravcům přidali 50 haléřů a hradí jim ztrátu až do 27,45 koruny na kilometr. "Platíme rozdíl mezi vybranými tržbami a touto průměrnou cenou za kilometr," vysvětlil vedoucí odboru dopravy krajského úřadu Ladislav Umbraun. Dotace podle něj pokrývá kromě přímých nákladů na provoz i náklady na opravy a investice dopravců.
V Praze, kde zajišťuje většinu spojů hromadné dopravy Dopravní podnik hlavního města Prahy (DP), letos schválili provozní dotaci ve výši skoro osm miliard korun. Loni činil podíl tržeb na provozních nákladech DP 24 procent. Pražský magistrát dotoval 76 procent nákladů.
Krajský úřad Ústeckého kraje má s tamním dopravcem dlouhodobé spory. Vyhrotily se počátkem srpna, kdy dopravce na čtyři dny zastavil 2600 spojů, protože mu kraj nezaplatil za ztrátu z osobní dopravy za poslední tři měsíce. Kraj zaplatit nehodlá - již v květnu dopravci vypověděl smlouvu, neboť údajně požadoval za provoz autobusů příliš peněz.
V Ústeckém kraji se náklady na jeden kilometr pohybují mezi 27,50 a 40,49 Kč. V případě Dopravního podniku Ústeckého kraje, s nímž kraj ukončil spolupráci, to bylo 39 Kč za kilometr. Ústecký kraj autobusovou dopravu dotuje částkami 10,14 až 22,29 Kč na kilometr, celková roční dotace činí asi 270 milionů korun. V ostatních krajích náklady činí od 26 do 32 korun na kilometr.
Roční dotace autobusové dopravy je nejvyšší ve Středočeském kraji s 1,16 milionu obyvatel, kde činí 568 milionů korun. Jihomoravský kraj s 1,13 milionu obyvatel vydává 422 milionů korun ročně a Jihočeský kraj s 630 tisíci obyvatel platí 363 milionů.
"Průměrná výše přiměřeného zisku poskytovaného Jihočeským krajem činí přibližně tři koruny na kilometr, což v celkovém rozsahu, na který máme uzavřené smlouvy, znamená, že kraj dává letos na obnovu vozového parku zhruba 55 milionů korun," uvedl vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství jihočeského krajského úřadu Jiří Klása.
Nejnižší dotaci 119 milionů korun vyplácí naopak Karlovarský kraj s 300.000 obyvatel. Liberecký kraj s 430.000 obyvatel platí 170,5 milionu ročně a Pardubický kraj s 510.000 obyvatel 186 milionů ročně. V Pardubickém kraji letos dopravcům přidali 50 haléřů a hradí jim ztrátu až do 27,45 koruny na kilometr. "Platíme rozdíl mezi vybranými tržbami a touto průměrnou cenou za kilometr," vysvětlil vedoucí odboru dopravy krajského úřadu Ladislav Umbraun. Dotace podle něj pokrývá kromě přímých nákladů na provoz i náklady na opravy a investice dopravců.
V Praze, kde zajišťuje většinu spojů hromadné dopravy Dopravní podnik hlavního města Prahy (DP), letos schválili provozní dotaci ve výši skoro osm miliard korun. Loni činil podíl tržeb na provozních nákladech DP 24 procent. Pražský magistrát dotoval 76 procent nákladů.