BUSmonitor -  červenec.
Liberecká autobusová zastávka.Foto igenus.cz.

Cestujícím na Kladensku se zjednoduší doprava * Kladenský dopravce může linky na Slovensko dále provozovat * V Liberci otevřeli autobusovou zastávku za 5,5 milionu * Ministerstvo dopravy ČR vyhlásilo tendr na dodavatele systému el. mýta * Slovenské ministerstvo dopravy chce zavést mýtné od července 2006 * Německé strasti autobusových dopravců *
Cestujícím na Kladensku se zjednoduší doprava * Kladenský dopravce může linky na Slovensko dále provozovat * V Liberci otevřeli autobusovou zastávku za 5,5 milionu * Ministerstvo dopravy ČR vyhlásilo tendr na dodavatele systému el. mýta * Slovenské ministerstvo dopravy chce zavést mýtné od července 2006 * Německé strasti autobusových dopravců *
www.kladenskydenik.cz 7.7.2005 - Kladno - Platba v kladenské městské hromadné dopravě a na linkách Kladenské integrované dopravy (KLID) pomocí čipové karty není ničím novým. Společnost ČSAD MHD Kladno však chystá rozšířit platnost svých karet také do autobusů dalších firem. Platí už ve vozech ČSAD BUS Kladno, Probo Trans Beroun, rakovnické Anexie, ČSAD Slaný a ČSAD Benešov. "Důvodem je rozšíření služeb cestujícím. V další fázi uvažujeme také o koordinaci jízdních řádů," přiblížil představy dopravců a krajského úřadu ředitel ČSAD MHD Kladno Ludomír Landa. Propojení zmíněných firem je podle jeho slov pilotním projektem, na jehož konci bude možnost odbavení kladenskou kartou v celých středních Čechách. V současné fázi nelze cestovat na předplatní kupony, které se připravují, ale pouze s pomocí také zvýhodněných plateb z elektronické peněženky. Čipovou kartu však nelze použít na linkách zapojených do systému Pražské integrované dopravy. Platí ale u společnosti Connex Praha. Prvním krokem jak využít uvedené nabídky dopravců je aktivace karty. Ty, které byly vydané před 1. srpnem loňského roku, je nutné aktivovat v některé z informačních kanceláří v Kladně. Karta, jež byla od uvedeného data alespoň jednou dobíjena, je pro použití u všech smluvních dopravců už aktivována. Další novinkou je rozšíření KLIDu. Od 2. července je možné cestovat jeho linkami z Kladna směrem na Unhošťsko, Berounsko, Velvarsko, Kralupsko a do Středokluk.

JIŘÍ NAGY
www.kladenskydenik.cz - Kladenský dopravce může linky na Slovensko dále provozovat

30.6.2005 - Kladno - Cestující dvou linek vedoucích z Kladna na Slovensko mohou i nadále využívat služeb ČSAD Kladno. Než ale slovenská strana největšímu kladenskému dopravci prodloužila od 1. června licenci o dalších pět let, bylo období, kdy to s budoucností tras do Košic a Spišské Nové Vsi vypadalo bledě. "Na naši lednovou žádost o prodloužení licence slovenská strana odpověděla, že nesouhlasí s přepravou cestujících mezi jednotlivými zastávkami na jejím území," vysvětlil problém, který potkal řadu českých dopravců, ředitel ČSAD MHD Kladno Ludomír Landa. Světlo do záležitosti nevneslo ani mezivládní jednání, po němž Slovensko nechalo rozhodnutí na svých krajích, jež vzaly v potaz názor Evropské unie. "Pokud vyhodnotily, že na svém území mají přepravu pokrytu jinými vnitrostátními slovenskými linkami, pak daly záporné stanovisko. To se nás však netýkalo. Složitější by to ale bylo v případě zavádění nových spojů," uvedl Landa. Prodloužení licence pochopitelně kladenského dopravce potěšilo. "Určitě by nám klesly tržby, doplatili by však na to i cestující, kteří z Kladna jezdí slovenskýmu linkami třeba do Hradce Králové nebo Olomouce," konstatoval Landa a dodal, že vytíženost autobusů na Slovensko je přibližně poloviční.

JIŘÍ NAGY
www.igenus.cz - V Liberci otevřeli autobusovou zastávku za 5,5 milionu - 01. 07. 2005

LIBEREC – Pod masožravou rostlinou, libereckými párky či propíchnutou lidskou hlavou mohou ode dneška – pátku, čekat lidé na autobusy v centru Liberce. Netradiční autobusovou zastávku za pět a půl milionu korun stvořil výtvarník David Černý, podle něj se ale nejedná o žádnou nedojedenou hostinu obrů. „To je nesmysl, který vymyslela PR agentura,“ prohlásil autor, který za to představitele mediální agentury počastoval velice nelichotivými slovy. Podle něj bronzová monumentální plastika představuje stůl, na němž stojí atributy, které se nějakým způsobem váží k minulosti Liberce.

Německou historii připomíná nádoba na pivo a stylové židle z 19. století, vypálenou židovskou synagogu padající židovský svícen, vratislavický pivovar český půllitr a nechybí ani vyhlášené liberecké párky a masožravá rostlina z místní botanické zahrady. A propíchnutá hlava? „To je hádanka, kterou si musí každý vyřešit sám,“ řekl výtvarník.

Zastávka je naproti Divadlu F. X. Šaldy a pod libereckou knihovnou. Na vzniku třítunového monumentu za 5,5 milionu korun se finančně podílelo ministerstvo kultury, liberecká radnice a sponzoři. Podle Černého by měla zastávka rušné místo zpomalit, zároveň je prý místem zasutých vzpomínek. „Dospělý se pod stolem znovu stávají dětmi. Plastika je o čase, ne o žádných nesmyslných obrech,“ dodal.

Vybudování nové netradiční zastávky v Liberci považuje liberecký primátor Jiří Kiitner za významný počin. „Ne všem se bude líbit, ale i to je smyslem těchto děl. Aby vyvolaly diskusi. Možná však časem bude lidé na zastávku hrdí jako na jiná díla. Takový osud třeba měla obří koule u hotelu Zlatý lev,“ řekl.

Zastávku v Liberci nechala vybudovat obecně prospěšná společnost Spacium, která se stará o oživení šedých městských prostranství. „Zastávka Davida Černého je nevšedním uměleckým počinem, který stojí na pomezí sochařské architektonické a užitné formy,“ ocenila ředitelka Spacia Ivona Raimanová. Liberec se podle ní i díky dalším artefaktům ve městě dostal v tomto směru „do čela pelotonu českých měst“. „Doufám, že Liberec brzy obstojí i v konkurenci měst evropských, které mají v tomto směru před námi náskok,“ nastínila.

Své první kritiky si přitom zastávka, nebo spíše její okolí, vysloužila již při slavnostním otevření. „Nechápu, proč opravili chodník jen k zastávce. Na těch padesáti metrech ke knihovně mohli aspoň vytrhat trávu z betonu a posbírat igelitové pytlíky i ostatní bordel,“ řekl jeden z přihlížejících Liberečanů.

Autor: Marek Kuntoš, igenus.cz - článek včetně fotografií
www.ekolist.cz - Ministerstvo dopravy dnes vyhlásilo tendr na dodavatele systému el. mýta

30. června 2005 - PRAHA (ČIA) - Veřejnou soutěž na dodavatele systému výkonového zpoplatnění vybraných pozemních komunikací dnes vyhlásil ministr dopravy Milan Šimonovský. Na základě žádostí uchazečů jim bude vydána zadávací dokumentace v termínu od 15. července. Uchazeči pak budou mít podle tiskové mluvčí ministerstva dopravy Marcely Švejnohové přibližně dva měsíce na podání přihlášek.

Hodnotícím kritériem výběrového řízení bude ze 60 procent výše nabídkové ceny a ze 40 procent splnění doplňkových požadavků zadavatele. Předmětem zadávacího řízení bude dodávka technologie a služeb pro zajištění výběru mýtného. Dodavatel služeb zodpovídá, že účinnost systému bude minimálně 95 procent. Délka kontraktu bude pět let od spuštění projektu první etapy s opcí na dalších pět let. Zahájení zkušebního provozu ministerstvo plánuje v druhé polovině příštího roku, rutinní provoz pak od 1. ledna 2007. Provozovatelem systému bude Ředitelství silnic a dálnic, mobilní dozor a vynucování bude mít na starosti Celní správa.

Pro příležitostné uživatele, nevybavené palubní jednotky (OBU), nebude existovat alternativní systém výběru mýta, podle MD z důvodu malé efektivnosti dozoru a možného obcházení výběru mýta. MD mimo jiné požaduje, aby minimálně jeden typ OBU byl montovatelný uživatelem dle servisního návodu bez použití speciálního nářadí a speciálních znalostí. Alespoň jeden typ OBU musí být z důvodů požadované interoperability připraven pro fungování v systémech založených na satelitní technologii GNSS (Global Navigation Satellite System) i DSRC technologii (Dedicated Short Range Communication).

Systém elektronického mýta počítá v první etapě se zpoplatnění dálnic a silnic pro motorová vozidla v délce 972 kilometrů. Druhá etapa pak od 1.ledna 2008 představuje zpoplatnění vybraných silnic první třídy, dohromady celkem 2100 kilometrů. Dnes je zpoplatněno formou časových kupónů 712,4 kilometru dálnic a rychlostních komunikací.
Slovenské ministerstvo dopravy chce zavést mýtné od července 2006

1.7.2005 Financninoviny.cz BRATISLAVA 1. července (zpravodaj ČTK) - Slovenské ministerstvo dopravy předpokládá, že zahájí zkušební provoz elektronického mýtného na dálnicích a silnicích pro nákladní vozidla s hmotností nad 3,5 tuny od července 2006. Vyplývá to z koncepce zavedení systému elektronického výběru mýta, které ministerstvo předložilo do připomínkového řízení.

S vyhlášením tendru pro systém mýtného úřad počítá ještě tento měsíc, do listopadu chce mít uzavřenou smlouvu. V prosinci by se mělo začít s výstavbou zařízení. Mýtné se má v příštím roce vybírat na 473 kilometrech dálnic a 33 kilometrech silnic první třídy. V roce 2007 by se mělo mýtné rozšířit na více než 1000 kilometrů.

Ministerstvo předpokládá, že bude vybírat mezi systémem obousměrného mobilního radiokomunikačního systému s krátkým dosahem (DSRC), spojení družicového systému s mobilním systémem (GPS/GSM) nebo jejich kombinaci.

České ministerstvo dopravy vyhlásilo soutěž soutěž na dodavatele systému elektronického mýtného ve čtvrtek. Mýtné by se v ČR mělo začít vybírat od nákladních vozidel v roce 2007 nejdříve na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací
www.cot.cz - Německé strasti autobusových dopravců

30.06.2005 - Podnikání v oblasti cestovního ruchu není procházka růžovým sadem. To dosvědčí nejen hoteliéři a restauratéři, jejichž nářky nad daní z přidané hodnoty, hygienickými a jinými předpisy zaznívají velmi silně, případně legislativou sešněrovaní touroperátoři, ale také třeba autobusoví dopravci. Ti nemají takové možnosti lobbovat a nezbývá jim než se skřípěním zubů přizpůsobovat své podnikání novým podmínkám. Trnem v oku je například povinnost registrovat se k platbě daně z obratu v Německu, která vznikla všem autobusovým dopravcům z členských zemí EU provádějícím přepravu osob přes tuto zemi.

V období před vstupem ČR do EU platili čeští dopravci daň z obratu za přepravu osob přes německé území formou tzv. osobokilometrů a německé celní orgány tuto průměrnou platbu (počet osob x počet km ujetých po SRN x koeficient 0,007 eur) vybíraly přímo na hraničních přechodech. V okamžiku, kdy se ČR stala členským státem EU, se toto vybírání daně z obratu za přepravu osob pro české dopravce na hraničních přechodech okamžitě zrušilo, neboť česko–německé hranice se staly vnitřní hranicí EU. Výběr průměrné platby daně z obratu u přepravy osob, tzv. osobokilometry ujeté po SRN, zůstal v platnosti pouze při překračování vnějších hranic EU, což jsou v současnosti pouze švýcarsko–německé hraniční přechody.

Od loňského května proto musí být dle platného německého zákona o dani z obratu čeští dopravci jako dopravci členského státu EU, kteří provádějí přepravu osob do/přes SRN, daňově zaregistrováni u finančního úřadu příslušného pro Českou republiku. Tím je Finanční úřad v Chemnitz-Süd. Každý autobusový dopravce je povinen provést svou registraci plátce daně u tohoto finančního úřadu ještě před zahájením první přepravy osob uskutečněné po 1. květnu 2004 na území Německa.

Povinnost i pro cestovní kanceláře

Je zřejmé, že se problematika zdaňování přepravy osob v SRN vstupem ČR do EU pro české autobusové dopravce značně zkomplikovala. Od 1. ledna 2005 je navíc třeba, aby každý jednotlivý autobus měl s sebou při jízdách přes SRN „Osvědčení o daňové evidenci autobusu v Německu“. Tato osvědčení vystaví finanční úřad na základě žádosti podnikatele, který je v SRN daňově zaregistrován. Nepředloží-li řidič toto osvědčení, mohou německé celní nebo kontrolní orgány požadovat peněžitou záruku a také uložit pokutu do výše 5 000 eur.

Daňové hlášení je od počátku letošního roku možné podávat pouze elektronickou cestou, tedy přes internet. Naprostou novinkou je i skutečnost, že např. incomingové i outgoingové cestovní kanceláře, které si u autobusových dopravců objednávají dopravu osob prováděnou na německém území, mají za povinnost se ještě před uskutečněním prvního takového zájezdu v SRN daňově zaregistrovat a následně plnit všechny povinnosti německého daňového poplatníka. Ty shrnuje člen prezidia AČCKA Ing. Roman Škrabánek: „Cestovní kancelář či agentura musí evidovat uskutečněné německé úseky přepravy v průběhu příslušného daňového období (čtvrtletí či měsíc), podat vždy do desátého dne následujícího po příslušném daňovém období tzv. ‚Předběžné daňové hlášení‘, příslušnou obratovou daň odvést finančnímu úřadu, a navíc k 31. květnu následujícího roku podat souhrnné daňové přiznání za předcházející kalendářní rok.“ Že z těchto povinností nejsou majitelé cestovních kanceláří a agentur nadšeni, je nabíledni. „Tuto novou povinnost považujeme za zcela zbytečnou a administrativně zatěžující, nicméně dle stanoviska Ministerstva financí ČR a Ministerstva dopravy ČR, jež AČCKA již dříve v této záležitosti oslovila, nelze než tuto novou skutečnost respektovat. AČCKA tudíž doporučuje všem CK/CA, jež při své činnosti přepravují své klienty přes území SRN, splnit tuto novou povinnost a u finančního úřadu v Chemnitz se k obratové dani registrovat,“ dodává Škrabánek.

Elektronický program pro podání daňového hlášení je již od poloviny ledna zdarma ke stažení na internetových stránkách www.eslter.de. Podle informací sdružení ČESMAD-BOHEMIA sice německá strana připouští i možnost běžného papírového podávání, ale to pouze ve výjimečných případech a na základě žádosti. Tím by mělo být zabráněno nežádoucí tvrdosti zákona, tedy situaci, kdy není v možnostech podnikatele zajistit potřebné technické předpoklady (např. vybavení PC, internetové připojení) pro elektronické podání hlášení. Žádost je třeba zaslat písemně s dostatečným odůvodněním příslušnému finančnímu úřadu.

Změny ve fakturaci

Letošním rokem také vstoupila v platnost nová povinnost při fakturaci ceny za dopravu. Autobusový dopravce je povinen rozlišit koncového příjemce služby a v daňovém hlášení oddělit obraty prováděné pro soukromé osoby a obraty, které fakturoval příjemci plnění výkonu. Formulář předběžného daňového hlášení 2005 se z tohoto důvodu od loňského formuláře liší. Elektronické podání musí být následně písemnou formou doplněno o seznam právě platných příjemců plnění a další přílohy.

Petr Manuel Ulrych