Berlínem jezdí nové elektrobusy Solaris
Solaris Urbino 18 electric pro Berlín. © BVG, Oliver Lang

Berlínský vozový park elektrických autobusů se rozrůstá. Berlínský dopravní podnik poslal v lednu 2025 do pravidelného provozu první ze svých padesáti nových elektricky poháněných kloubových autobusů. 18 metrů dlouhé Solaris Urbino je v provozu zatím na lince 300. Je součástí objednávky na 50 vozidel, které budou dodány do poloviny roku.

Berlínský vozový park elektrických autobusů se rozrůstá. Berlínský dopravní podnik poslal v lednu 2025 do pravidelného provozu první ze svých padesáti nových elektricky poháněných kloubových autobusů. 18 metrů dlouhé Solaris Urbino je v provozu zatím na lince 300. Je součástí objednávky na 50 vozidel, které budou dodány do poloviny roku.

Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) uzavřel se Solaris v roce 2023 rámcovou smlouvu, která mu umožňuje získat až 700 kloubových elektrických autobusů. Prvních 50 vozů hned objednal.

Nové elektrické kloubové autobusy Urbino 18 zajišťují ještě více bezbariérové ​​mobility, s inovativním signálem pro vyhledávání dveří se mohou zrakově postižení cestující lépe orientovat. Když se autobus blíží, lépe najdou vstupní dveře. Interiér nabízí prostor pro přibližně 100 cestujících, se 41 pevnými sedadly. Vozidlo pohání robustní středový motor, který zajišťuje větší stabilitu při provozu. Kromě nabíjení v depu lze vozidla nabíjet také pomocí pantografu na konečných zastávkách. Pro nabíjení je proto na střechu autobusu nainstalováno pohyblivé kontaktní rameno. Nabíjecí místa na 36 konečných zastávkách se 101 body budou vybudována po celém městě v průběhu několika let. Autobusy jsou vybaveny bateriemi o kapacitě 700 kWh, které umožňují dojezd přes 200 km.

Nové elektrické kloubové autobusy pro Berlín mají jako první na světě takzvaný bateriový pas. Jedná se o digitální dokument, který poskytuje podrobné informace o složení baterie, původu materiálu a dopadu na životní prostředí. To umožňuje, aby byla baterie na konci jejího životního cyklu řádně recyklována.

Celý projekt je částečně financován Spolkovým ministerstvem pro digitální záležitosti a dopravu (BMDV) v rámci „Směrnice pro podporu alternativních pohonů pro autobusy v osobní dopravě", část financí poskytne německý plán obnovy a odolnosti prostřednictvím evropských nástrojů. BVG pokryje náklady, které by vznikly u srovnatelných dieselových autobusů. Zbývající dodatečné náklady na elektrmobilitu ponese stát Berlín v rámci uzavřené přepravní smlouvy.

 


Berlínem jezdí nové elektrobusy Solaris
Z Bolechowo do Berlína. Solaris přiveze BVG do poloviny roku 2025 celkem 50 osmnáctimetrových elektrických autobusů. © Solaris club