De Lijn zveřejnil první fotky nové řady elektrobusů Van Hool. Foto De Lijn
Všechny elektrické autobusy budou nové generace, dodá je Van Hool a VDL Bus & Coach.
Všechny elektrické autobusy budou nové generace, dodá je Van Hool a VDL Bus & Coach.
Představenstvo společnosti De Lijn schválilo objednávku 60 elektrobusů od Van Hool a VDL. Van Hool dodá 36 kusů a VDL 24 autobusů. Nabíjecí infrastrukturu zajistí Spie-Ekoenergetyka a Heliox. Celá flotila belgické dopravní společnosti De Lijn s více než 2 000 autobusy má být do roku 2035 bez emisí. Vláda regionu Vlámsko určila cíl pro všechna města - všechny autobusy musí být bezemisní do roku 2025.
Ve výběrovém řízení, kterého se zúčastnilo jedenáct uchazečů, se nejlépe umístily domácí Van Hool a nizozemská VDL. Nejlépe splnily kritéria pro získání zakázky a nabídly nejlepší poměr ceny a kvality, celkové náklady na vlastnictví (TCO), dojezd mezi nabíjením, technickou kvalitu a vzhled.
Jako nejlépe hodnocený uchazeč může Van Hool dodat 60 % z 60 e-busů nebo 36 kusů. VDL jako druhý 40 %, resp. 24 kusů. E-busy budou dodávány od posledního čtvrtletí roku 2022 a do provozu budou uvedeny v roce 2023. Zakázka má hodnotu téměř 28 milionů Eur a bude financována prostřednictvím NextGenerationEU, programu EU na oživení po Covidu.
"Tímto výběrovým řízením získává De Lijn nejnovější technologii pro e-busy. Tyto atraktivní e-busy reagují na konkrétní požadavky našich cestujících. Vozíčkářům se například jízda autobusem zjednoduší díky elektrické rampě, která se snadněji a rychleji ovládá. Zároveň naše představenstvo schválilo objednávku potřebné dobíjecí infrastruktury, která nám umožní co nejdříve obsluhovat městské oblasti bez emisí. Stručně řečeno: tyto objednávky ukazují, že De Lijn to myslí s inovacemi vážně. S uvolněnými prostředky můžeme udělat první velký krok k ekologizaci," uvedla Ann Schoubs, generální ředitelka De Lijn.
E-busy Van Hool a VDL
Nová generace elektrobusů Van Hool by se neměla vyrábět v hlavním závodě výrobce v Koningshooiktu v Belgii, který nyní plní funkci kompetenčního a vývojového centra, ale v závodě ve Skopje na severu Makedonie. Produkce má být v roce 2022 zahájena 12m sólo Low Entry a nízkopodlažní verzí. Van Hool se zaměří na čistě elektrický pohon a má už první objednávky na pohon s palivovými články.
VDL Bus & Coach představila první Citea SLF-120 Electric v roce 2013 na veletrhu UITP Mobity & City Transport v Ženevě. V současné době má s více než 900 elektrobusy dodaných do 11 zemí v Evropě podíl na trhu 20 % a dosáhla milník 100 milionů elektrických kilometrů, znamená to úsporu více než 14,7 milionů kg emisí CO2. Vozidla pro De Lijn budou vyrobena ve VDL Bus Roeselare, kde nedávno začala výstavba nového energeticky neutrálního závodu pro výrobu nové generace Citea, které si De Lijn objednala. Citea LF-122 ve dvoudveřové i třídveřové variantě mají 490 kWh baterii, jsou ideální pro městskou a regionální dopravu a nabízejí vysokou úroveň služeb.
Ve výběrovém řízení, kterého se zúčastnilo jedenáct uchazečů, se nejlépe umístily domácí Van Hool a nizozemská VDL. Nejlépe splnily kritéria pro získání zakázky a nabídly nejlepší poměr ceny a kvality, celkové náklady na vlastnictví (TCO), dojezd mezi nabíjením, technickou kvalitu a vzhled.
Jako nejlépe hodnocený uchazeč může Van Hool dodat 60 % z 60 e-busů nebo 36 kusů. VDL jako druhý 40 %, resp. 24 kusů. E-busy budou dodávány od posledního čtvrtletí roku 2022 a do provozu budou uvedeny v roce 2023. Zakázka má hodnotu téměř 28 milionů Eur a bude financována prostřednictvím NextGenerationEU, programu EU na oživení po Covidu.
"Tímto výběrovým řízením získává De Lijn nejnovější technologii pro e-busy. Tyto atraktivní e-busy reagují na konkrétní požadavky našich cestujících. Vozíčkářům se například jízda autobusem zjednoduší díky elektrické rampě, která se snadněji a rychleji ovládá. Zároveň naše představenstvo schválilo objednávku potřebné dobíjecí infrastruktury, která nám umožní co nejdříve obsluhovat městské oblasti bez emisí. Stručně řečeno: tyto objednávky ukazují, že De Lijn to myslí s inovacemi vážně. S uvolněnými prostředky můžeme udělat první velký krok k ekologizaci," uvedla Ann Schoubs, generální ředitelka De Lijn.
E-busy Van Hool a VDL
Nová generace elektrobusů Van Hool by se neměla vyrábět v hlavním závodě výrobce v Koningshooiktu v Belgii, který nyní plní funkci kompetenčního a vývojového centra, ale v závodě ve Skopje na severu Makedonie. Produkce má být v roce 2022 zahájena 12m sólo Low Entry a nízkopodlažní verzí. Van Hool se zaměří na čistě elektrický pohon a má už první objednávky na pohon s palivovými články.
VDL Bus & Coach představila první Citea SLF-120 Electric v roce 2013 na veletrhu UITP Mobity & City Transport v Ženevě. V současné době má s více než 900 elektrobusy dodaných do 11 zemí v Evropě podíl na trhu 20 % a dosáhla milník 100 milionů elektrických kilometrů, znamená to úsporu více než 14,7 milionů kg emisí CO2. Vozidla pro De Lijn budou vyrobena ve VDL Bus Roeselare, kde nedávno začala výstavba nového energeticky neutrálního závodu pro výrobu nové generace Citea, které si De Lijn objednala. Citea LF-122 ve dvoudveřové i třídveřové variantě mají 490 kWh baterii, jsou ideální pro městskou a regionální dopravu a nabízejí vysokou úroveň služeb.
Nová Citea LF-122. Pro De Lijn jich VDL vyrobí 24 kusů. Foto De Lijn