Autobusy Scania poháněné etanolem ve Francii

Obce na francouzském ostrově Ile de Ré při hledání alternativ k elektrickým autobusům našly řešení. Autobusy poháněny etanolem ze zbytků vína místních producentů.
Obce na francouzském ostrově Ile de Ré při hledání alternativ k elektrickým autobusům našly řešení. Autobusy poháněny etanolem ze zbytků vína místních producentů.
Když byl v roce 1988 otevřen velkolepý 3,2 kilometrový most spojující město La Rochelle ležícím na pevnině s ostrovem Ile de Ré, život na tomto historickém ostrově na západním pobřeží Francie prošel radikální změnou. Turisté zaplnili úzké ulice a způsobili, že počet obyvatel z 18 000 stoupl v sezóně na 135 000.

Tváří v tvář neudržitelné situaci, kdy každý rok překročily most přes tři miliony automobilů, se ostrov pustil do dalekosáhlého programu, jehož cílem je vytvořit z ostrova nízkouhlíkovou oblast. Financování čisté energie a dopravy a ochrana ekosystémů probíhá prostřednictvím "ecotaxe", která tvoří polovinu ročního příjmu 14 milionů EUR z tržeb z mýtného vybíraného z přejezdu ostrovního mostu. Motoristé zaplatí v zimě osm eur a dvakrát tolik v létě.

„Chceme přimět návštěvníky, aby přijeli autobusem a využili ho i pro cestování po našem ostrově," vysvětluje Lionel Quillet, prezident Federace obcí Ile de Ré. „Jasným cílem od počátku bylo, že naše veřejná doprava musí být co nejčistší."

Při hledání alternativ, kromě elektrických autobusů, nalezly obce řešení svých potřeb doslova za rohem. Pravidelná dvouhodinová autobusová doprava mezi La Rochelle a nejzápadnějším bodem Ile de Ré je provozována autobusy Scania Interlink poháněnými ethanolem vyrobeným z hroznových zbytků z místní produkce vína.

Ekologická doprava se podařila vyřešit díky spolupráci s největším francouzským regionem Nouvelle-Aquitaine, jehož správním střediskem je Bordeaux. V jeho okolí už autobusy na biopalivo jezdí. Etanol vyrábí Raisinor, autobusy dodává Scania, provozovatelem je na ostrově Transdev.

Na Ile de Ré s více než 120 kilometry cyklistických stezek nyní s propojením se Scania Interlink existuje ideální kombinace cestování ekologicky autobusem a na kole. Autobusy jsou pro přepravu kol přizpůsobeny. Obce tak budou usilovat o to, aby turisté nechávali svá auta na pevnině, individuální doprava nebude nijak podporována.

Kromě nových etanolových autobusů je region Nouvelle-Akvitánie také průkopníkem elektrických autobusů a zkoumá možnosti autonomních autobusů. „Objednali jsme si flotilu 5 000 nových autobusů, abychom urychlili přechod k obnovitelné energii v našem regionu," říká Renaud Lagrave, viceprezident regionálního úřadu Nouvelle-Akvitánie.

Pro francouzskou společnost Transdev, jednu z největších světových dopravních společností s působností ve 20 zemích na pěti kontinentech, bude autobusová linka č. 3 mezi městy La Rochelle a Ile de Ré vzorem přepravy na etanol. "Je to lokální projekt, ale je to také ukázka toho, co můžeme dělat s ethanolem, jak s ním nakládat, jaké jsou náklady a jaké jsou výhody tohoto řešení," říká Thierry Mallet, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Transdev, která autobusovou dopravu provozuje.



Scania