Zpráva UITP o preferenci veřejné dopravy
Linka 16 je páteřní trolejbusovou linkou plzeňské MHD. Částečně jede v souběhu s linkou 17. Společně přepraví v pracovní den přes 28 tisíc cestujících. Zdroj foto: Koridor16

Mezinárodní organizace veřejné dopravy vydala průvodce pro úspěšné zavádění sítě veřejné dopravy s minimem dopravních kongescí. V dokumentu "Regions Thrive with Congestion-Free Bus Networks" uvádí více než 20 příkladů z celého světa, včetně Prahy a Plzně, a doporučuje kroky k realizaci rychlé a spolehlivé MHD. 

Mezinárodní organizace veřejné dopravy vydala průvodce pro úspěšné zavádění sítě veřejné dopravy s minimem dopravních kongescí. V dokumentu "Regions Thrive with Congestion-Free Bus Networks" uvádí více než 20 příkladů z celého světa, včetně Prahy a Plzně, a doporučuje kroky k realizaci rychlé a spolehlivé MHD. 

Podle Rozvojového programu OSN (UNDP) bude do roku 2050 žít 70 % světové populace ve městech, to je o 15 % více než dnes. S prudkým nárůstem urbanizace bude vyvíjen ještě větší tlak na potřeby měst v oblasti udržitelnosti a mobility. Dopravní zácpy a omezené parkování bude nutit obyvatele přesednout do veřejné dopravy, ta však bude muset nabídnout rychlé a kvalitní spojení do zaměstnání, vzdělání i k volnočasovým aktivitám. Nabízí se řešení, kdy lze na omezeném prostoru na silnicích relativně rychlými a levnými úpravami upřednostnit veřejnou dopravu. 

Uváděným příkladem je Preference veřejné dopravy v Praze. Řešení zahrnuje přednost vozidel na křižovatkách, vyhrazené jízdní pruhy, omezení vjezdu osobních vozidel do centrální oblasti města nebo úpravy zastávek.

Jako další příklad z České republiky UIPT uvádí plzeňský KORIDOR MHD: LINKA 16, který je komplexním projektem zkvalitnění a zrychlení veřejné dopravy v trase nejvytíženější páteřní trolejbusové linky 16. Kombinuje v sobě různá opatření od vyhrazených jízdních pruhů a prioritní průjezd vozidel MHD křižovatkami, přes nadstandardní vybavení zastávek, aplikaci smart-technologií a moderní a kapacitní vozidla, až po zvelebení ulic a veřejných prostranství a zlepšení podmínek pro chodce a cyklisty. Podle PMDP má realizace koridoru MHD význam srovnatelný s výstavbou nové tramvajové tratě, avšak při významně nižších nákladech.

O řešení preference MHD ve městech jako je San Francisco, Buenos Aires, Barcelona, Curych, Paříž nebo Washington, a doporučení pro úspěšnou realizaci si můžete přečíst zde.