Arthur Bus dodá 20 autobusů H2 v Polsku a otevřel nový závod
Za rok by mělo mít MPK Lublin 23 vodíkových autobusů značky Arthur. Foto MPK Lublin

Výrobce vodíkových autobusů Arthur Bus se sídlem v Mnichově hlásí klíčové milníky z první poloviny roku 2025. Kontrakt na 20 autobusů v hodnotě několika milionů eur v Polsku, vstup na německý trh s modelem ARTHUR H2 ZERO 12 a nový výrobní závod v Polsku.

Výrobce vodíkových autobusů Arthur Bus se sídlem v Mnichově hlásí klíčové milníky z první poloviny roku 2025. Kontrakt na 20 autobusů v hodnotě několika milionů eur v Polsku, vstup na německý trh s modelem ARTHUR H2 ZERO 12 a nový výrobní závod v Polsku.

Arthur Bus a MPK Lublin oznámily podpis smlouvy v hodnotě přes 15 milionů eur na dodávku 20 autobusů s vodíkovými palivovými články a souvisejících služeb. Vozidla by měla být uvedena do provozu v prvním čtvrtletí roku 2026, čímž se flotila vodíkových autobusů v Lublinu rozšíří na 24 kusů.

Autobusy budou nízkopodlažní, klimatizované, vybavené automaty na jízdenky, systémeme pro počítání cestujících a monitorováním a na jedno natankování ujedou nejméně 300 km. Celkem pojmou 70 cestujících, z 27 sedících. Dp Lublinu budou dodány nejpozději do konce března 2026. Nákup autobusů je možný díky 100% financování z Národního fondu ochrany životního prostředí a vodního hospodářství.

V rámci výběrového řízení ukončeného koncem prosince 2024 byly podány tři nabídky, nabídka od společnosti ARTHUR BUS byla nejvýhodnější z hlediska kritérií hodnocení nabídek stanovených v zadávací dokumentaci. Společnost nabídla za dodávku 20 autobusů na vodík přibližně 64 milionů zlotých hrubého.

Lublin již léta rozvíjí udržitelnou a ekologickou veřejnou dopravu a má v celém vozovém parku 40 % vozidel s nulovými emisemi (předpisy EU požadují 30%  do konce roku 2028), 99 trolejbusů, 40 elektrických autobusů a 4 vodíkové autobusy. Jedná se o dvanáctimetrový Solaris Urbino Hydrogen, který zakoupilo město Lublin, a 3 autobusy ARTHUR koupené městem Świdnik pro obsluhu příměstských linek 5 a 35. V Lublinu v blízkosti autobusového nádraží MPK Lublin se nachází vodíková čerpací stanice.

Lublin plánuje pořídit další nízkoemisní vozidla: 29 hybridních autobusů o délce 18 metrů, 20 trolejbusů s pomocným bateriovým pohonem a 15 elektrických autobusů o délce 18 m. Všechny nákupy budou financovány z evropských fondů.

V Německu model H2 ZERO 12 dokázal v rámci výběrového řízení v metropolitní oblasti Bremerhavenu obstát v silné konkurenci a výrobci se tak podařilo vstoupit na německý trh pravidelné dopravy, což je pro společnost klíčový krok v segmentu, který se rychle rozvíjí směrem k bezemisní mobilitě.

Společnost Arthur Bus nedávno také slavnostně otevřela nový výrobní závod ve městě Lublin v Polsku. Závod se rozkládá na ploše 10 000 metrů čtverečních a ročně může podle tiskové zprávy vyrobit stovky vodíkových autobusů. Zařízení je součástí širší strategie expanze společnosti v Evropě.

Autobusy Arthur H2 kombinují vodíkové palivové články s lithium-titanátovými (LTO) bateriem, které umožňují dojezd přes 500 kilometrů. Autobusy mají nádrž na vodík o objemu 37,5 kg. K vozidlům nabízí digitální služby správy vozového parku, nástroje prediktivní údržby a modulární nabídku služeb zaměřenou na optimalizaci dostupnosti vozového parku a snížení provozních nákladů.

 


Arthur Bus dodá 20 autobusů H2 v Polsku a otevřel nový závod
Arthur Bus oznámil nový výrobní závod v Lublinu v Polsku a kontrakt v Německu. Foto Arthur Bus
Arthur Bus dodá 20 autobusů H2 v Polsku a otevřel nový závod