ACEA: Vyšší klimatické cíle musí jít ruku v ruce se silnějšími pobídkami a rozšiřováním infrastruktury
Eric-Mark Huitema, Director General of ACEA

Předsedkyně EK oznámila návrh zvýšení limitů pro snížení emisí do roku 2030 ze 40 % na nejméně 55 %. Na nové limity Green Deal reaguje Evropská asociace výrobců automobilů.
Předsedkyně EK oznámila návrh zvýšení limitů pro snížení emisí do roku 2030 ze 40 % na nejméně 55 %. Na nové limity Green Deal reaguje Evropská asociace výrobců automobilů.
V polovině září představila předsedkyně EK Ursula von der Leyen během svého prvního projevu o stavu Unie v Evropském parlamentu plán Evropské komise v oblasti klimatu do roku 2030. Nový plán má cíl v oblasti klimatu 55% snížení CO2 v roce 2030 (ve srovnání s rokem 1990), původní cíl bylo snížení o 40%.

29. září zveřejnila Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) stanovisko generálního ředitele

"Předně chci zdůraznit, že automobilový průmysl podporuje dlouhodobý cíl EU dosáhnout klimatické neutrality do roku 2050 a že členové ACEA jsou připraveni se podílet na tom, aby se Evropa stala prvním klimaticky neutrálním kontinentem.

Nicméně, tvůrci politik si musí uvědomit, že nemohou zavést vyšší cíle bez zavedení stejně ambiciózních podpůrných politik pro všechny typy vozidel, jinak dříve či později zjistíme, že tyto cíle nejsou v praxi dosažitelné.

Aby se mobilita s nulovými emisemi stala přístupnou a dostupnou pro všechny Evropany, budeme potřebovat podpůrný rámec, který zahrnuje hustou síť dobíjecích míst a čerpacích stanic v celé EU (doprovázenou závaznými cíli zavedení pro členské státy) vhodné pro osobní i užitková vozidla ve spojení s pobídkovými programy, které jsou také ekonomicky udržitelné.

V současnoti je k dispozici asi 200 různých elektromobilů a jejich prodej se v EU skutečně zvýšil o 110% z 218 083 v roce 2017 na 458 915 v loňském roce. Na druhé straně investice do infrastruktury drasticky zaostávají, ve stejném období vzrostl například počet nabíjecích bodů pro elektromobily pouze o 58%.

Nemůžeme být spokojení, pokud vidíme, že cíle Komise v oblasti infrastruktury nedosahují toho, co je nezbytné k dosažení cílů v oblasti emisí CO2 pro vozidla do roku 2025 a 2030, natož na požadovanou úroveň v případě, pokud mají revidovány směrem nahoru. Ambiciózní cíle stanovené v novém návrhu Komise v oblasti klimatu před dvěma týdny budou vyžadovat další masivní investice do infrastruktury, nejméně o 2,8 milionu dobíjecích bodů potřebných pro osobní automobily a dodávky.

Komise by velmi naléhavě měla předložit novou směrnici o infrastruktuře alternativních paliv EU (AFID) s mnohem ambicióznějším přístupem k zavedení dostatečného počtu nabíjecích bodů a čerpacích vodíkových stanic.

Současný dobrovolný přístup, kdy národní programy stanovují „měkké“ cíle pro infrastrukturu, nefunguje. Některé členské státy EU byly během posledních sedmi let velmi aktivní, zatímco jiné neudělaly vůbec nic. Proto se AFID musí vrátit k původnímu návrhu, který zahrnoval jasné a závazné cíle pro členské státy.

Z politického hlediska by revize rámce AFID měla vyslat jasnou zprávu národním vládám, že mají odpovědnost za vybudování rastruktury potřebné k tomu, aby se z vozidel s alternativním pohonem stala zákazníky preferovaná volba. Je to nutné pro naplnění klimatických ambicí Evropy.

Evropští výrobci již nabízejí mnoho vozidel s nízkými a nulovými emisemi a budou nadále rozšiřovat své portfolio. Průměrný Evropan se svými obavymi stále použije nejjednodušší, nejlevnější a nejpohodlnější variantu, kterou prozatím zůstává vozidlo se spalovacím motorem.

Současně jsou nové pohony jako elektřina, palivové články a uhlíkově neutrální paliva, nepopiratelně dražší a zůstanou jimi i v dohledné budoucnosti. Aby se podpořila rychlejší obnova vozového parku ve všech segmentech vozidel, měly by být zavedeny jednoznačné pobídky pro uživatele osobních automobilů i provozovatele užitkových vozidel. To je obzvláště důležité vzhledem k blížícímu se ekonomickému propadu s pandemií COVID-19, který v příštích několika letech přinese spotřebitelům i společnostem méně peněz na utrácení.

Pobídky také pomohou zajistit, aby doprava s nulovými a nízkými emisemi byla pro podniky životaschopná a stala se lepší volbou navzdory vyšším celkovým nákladům na vlastnictví. Je však zásadní, aby pobídkové systémy byly z dlouhodobého hlediska ekonomicky udržitelné a aby každých několik let nepodléhaly rozmarům různých národních administrativ. Předčasné ukončování nebo změny pobídek vážně ovlivňují důvěru spotřebitelů ve vozidla na alternativní pohon, jak jsme již viděli v několika zemích.

Jako ACEA uznáváme přání stát se globálním průkopníkem v opatřeních pro ochranu klimatu, ale Evropa nejprve potřebuje vidět bezprecedentní regulační posun k zajištění všech správných faktorů, než bude možné úroveň opět zvýšit.

Členové ACEA jsou plně odhodláni splnit ambiciózní cíle snížení emisí CO2 pro roky 2025 a 2030, které byly zavedeny v loňském roce, ale potřebují právní jistotu. Tvůrci politik si musí uvědomit, že osobní automobily mají vývojovou fázi od čtyř do pěti let, po které následuje výrobní cyklus až sedm let. Jinými slovy, specifikace některých automobilů, které budou v prodeji v roce 2030, již musí být již velmi brzy dokončeny. Regulační rámec EU proto musí zajistit silnou stabilitu pro střednědobé a dlouhodobé plánování investic.

Pokud se tak nestane, bude nejistota nadále podrývat konkurenceschopnost našeho odvětví, čímž se výrazně sníží množství peněz, které mohou výrobci automobilů investovat do poskytování řešení mobility pro uhlíkově neutrální Evropu do roku 2050.

Eric-Mark Huitema
Generální ředitel ACEA