95 elektrických autobusů pro metropolitní region Hamburk
Vhh.mobility byla první dopravní společností v Hamburku, která před deseti lety uvedla do provozu první elektrobus. Jen v tomto roce nakoupila 150 nových vozidel od různých výrobců. Foto vhh.mobility

Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein, třetí největší německý provozovatel městských autobusů, přidává do svého vozového parku 95 nových elektrických autobusů od Daimler Buses. Z celkového počtu přibližně 847 autobusů vhh.mobility je 277 bez emisí. Nová vozidla – 47 sólo a 48 kloubových autobusů Mercedes eCitaro -  mohou v budoucnu ušetřit až 7 187 tun CO₂ ročně. Toto číslo odpovídá roční spotřebě energie 1 300 průměrných domácností v Německu.

Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein, třetí největší německý provozovatel městských autobusů, přidává do svého vozového parku 95 nových elektrických autobusů od Daimler Buses. Z celkového počtu přibližně 847 autobusů vhh.mobility je 277 bez emisí. Nová vozidla – 47 sólo a 48 kloubových autobusů Mercedes eCitaro -  mohou v budoucnu ušetřit až 7 187 tun CO₂ ročně. Toto číslo odpovídá roční spotřebě energie 1 300 průměrných domácností v Německu.

Spolkový ministr dopravy Dr. Volker Wissing, který přijel do Hamburg-Bergedorf na oficiální předání, uvedl „Přeměna našeho systému mobility na pohony šetrné ke klimatu je jednou z největších výzev naší doby. Přechod na alternativní pohony je naprosto nezbytný zejména v místní hromadné dopravě, protože autobusy mají v našich vnitřních městech extrémně vysoký kilometrový nájezd. Jsem velmi potěšen, když vidím výsledek našeho financování v akci v Hamburku. 95 nových elektrobusů udržitelně a trvale sníží emise v metropoli. Díky financování bude na celostátních silnicích asi 3 500 autobusů. Významně přispívají k dosažení klimatických cílů v osobní dopravě, zlepšují kvalitu ovzduší a snižují hluk ve městech.“

Dr. Anjes Tjarks, hamburský senátor pro přechod na dopravu a mobilitu, řekl: „S každým dalším e-busem se přibližujeme k našemu cíli, aby místní veřejná doprava v Hamburku byla zcela bez emisí. V tomto legislativním období jsme skutečně nabrali na síle v přeměně městského autobusového parku, více než čtvrtina ze všech 1 900 autobusů je již bezemisních. Na konci roku 2020 to bylo jen 60 autobusů, tedy 3 procenta vozového parku. Tišší a čistší autobusy prospívají nejen lidem v Hamburku a okolí, kteří zde žijí, ale také mnoha milionům lidí, kteří každý rok do Hamburku a okolí cestují. Tyto autobusy jsou nejen tišší a šetrné ke klimatu, ale také nabízejí více prostoru, pohodlí a dostupnosti. Mé poděkování patří federální vládě, která podporuje Hamburk v dekarbonizaci místní veřejné dopravy, a vhh mobility, která s námi důsledně a úspěšně jde touto cestou.“

Dr. Lorenz Kasch, výkonný ředitel vhh.mobility, uvedl: „Jako třetí největší městský autobusový dopravce v Německu jsme ústředním hybatelem přechodu dopravy. Zprovozněním celkem 95 nových elektrobusů se dostáváme k dalšímu milníku na cestě ke kompletní elektrifikaci našeho vozového parku. Integrace autobusů s nulovými emisemi do stávajícího vozového parku je složitý úkol. Za to, že se nám tento přechod daří tak úspěšně, vděčíme odhodlání našich týmů a velkorysé podpoře našeho hlavního akcionáře, hanzovního města Hamburk, a také federálnímu financování, díky kterému jsme byli schopni pořídit od různých výrobců v tomto roce dokonce 150 nových vozidel."

Till Oberwörder, generální ředitel Daimler Buses: „Jsem velmi rád, že společně s vhh.mobility můžeme významně přispět k bezemisní místní dopravě v metropolitním regionu Hamburku. Náš bateriový-elektrický městský autobus eCitaro nabízí vynikající celkový balíček: Moderní elektrický pohon s dlouhým dojezdem zajišťuje, že cestující dorazí do cíle tiše a lokálně CO₂ neutrálně. Pokročilé asistenční systémy také zvyšují bezpečnost v celém silničním provozu.“

Bezproblémový provoz nových autobusů podporuje neustále rostoucí dobíjecí infrastruktura. Čtyři depa vhh.mobility jsou již vybavena nejmodernější technologií a celkový počet dobíjecích míst se do roku 2025 zvýší na více než 300.

Společnost vhh.mobility byla první dopravní společností v Hamburku, která před deseti lety uvedla do provozu první elektrobus. Od roku 2014 se podařilo ušetřit celkem více než 21 720 tun CO2.

První eCitara jsou na linkách od roku 2020, jen krátce po zahájení jejich sériové výroby. Rámcovou smlouvu na více než 350 elektrických autobusů uzavřela vhh.mobility s Daimler Buses a MAN.

Vozový park a infrastruktura dopravního podniku by měly být do roku 2030 zcela klimaticky neutrální. Elektrické autobusy jsou nasazeny mimo jiné na silně frekventovaných linkách 2, 3, X3, 21, 29, 124, 130, 135, 186, 230, 235 a 281.

Elektrifikace zároveň znamená hledání talentů v době nedostatku kvalifikovaných pracovníků: vhh.mobility se v posledních letech výrazně rozrostla a nyní zaměstnává přes 2 500 lidí. Celkem dnes pro společnost pracuje přes 2 000 řidičů autobusů, přes 100 techniků, přes 20 inženýrů a přes 20 IT specialistů.

Přeměnu vozového parku vhh.mobility na e-busy financuje Spolkové ministerstvo pro digitál a dopravu (BMDV) celkovou částkou 60 milionů eur v rámci „Směrnice pro podporu alternativních pohonů autobusů v osobní dopravě “.


95 elektrických autobusů pro metropolitní region Hamburk
Na předání nových elektrických autobusů do Hamburku přijel federální ministr dopravy Wissing. Zleva doprava: Till Oberwörder, Anjes Tjarks, Volker Wissing, Lorenz Kasch (Obrázek: Herbert Ohge)
95 elektrických autobusů pro metropolitní region Hamburk
První elektrobus byl do pravidelného provozu v Hamburku uveden 18. října 2014, kdy vozidlo italského výrobce Rampini poprvé oficiálně projelo 18minutový okruh na lince 48 ve čtvrti Blankenese. Výzvu zvládl stejně dobře jako vozidla s dieselovým pohonem. Foto vhh.mobility
95 elektrických autobusů pro metropolitní region Hamburk
V současné době má vhh.mobility z celkového počtu přibližně 847 autobusů 277 bez emisí (33 procent). Foto vhh.mobilty