Bruselská dopravní společnost STIB investuje do elektrifikace svého vozového parku autobusů. Zakázku na kloubové autobusy vyhrál EvoBus z koncernu Daimler Truck. Nová vozidla nahradí starší autobusy Euro 5 a rozšíří nabídku veřejné dopravu pro dva tisíce cestujících.
Bruselská dopravní společnost STIB investuje do elektrifikace svého vozového parku autobusů. Zakázku na kloubové autobusy vyhrál EvoBus z koncernu Daimler Truck. Nová vozidla nahradí starší autobusy Euro 5 a rozšíří nabídku veřejné dopravu pro dva tisíce cestujících.
STIB letos objedná 94 nových elektrických autobusů. Zakázka na 70 kloubových byla udělena 28. března EvoBus, ještě před uzavřením smlouvy však běží 15 denní lhůta. Dodávka prvního autobusu z této zakázky je naplánována na leden 2024. Zpočátku bude vozidlo otestováno a bude sloužit k výcviku řidičů STIB. Tato fáze také dává dopravci příležitost požádat o úpravy ještě před dodáním zbývajících vozů. Zároveň přizpůsobuje vozovny pro elektrobusy a vybuje terminály rychlonabíjecími stanicemi.
Ve prospěch EvoBusu byla mimo jiné cena, harmonogram, výkon z hlediska spotřeby energie a doby nabíjení. STIB již těží z několikaletých zkušeností s vozidly této značky, což je podle dopravce velká výhoda, která z finančního hlediska přidává na celkové kvalitě nabídky.
Čtyři nové linky (46, 53, 87 a 89) provozované kloubovými elektrickými autobusy mají být spuštěny do 2 let. První elektrobusy - midibusy - se v síti STIB objevily v polovině roku 2018, ve druhé polovině roku 2018 následovaly standardní vozy. První kloubové elektrické autobusy vstoupily do provozu v dubnu 2019, nabíjejí se pantografy na terminálech na konečné za několik minut a ujedou dalších 30 až 40 km, a ve vozovně. V současné době do flotily patří 7 elektrických midibusů, 5 standardních a 25 kloubových elektrobusů, 402 hybridních a 411 dieselových autobusů. Elektrické autobusy využívají dvě depa: Jacques Brel a Haren. Do konce roku 2024 bude dokončena druhá úprav ve vozovně Marly a plná elektrifikace dep Jacques Brel a Petite Île je plánována na roky 2025-2027. V dalších letech budou přizpůsobena další dvě depa. Nabíjecími stožáry bude zpočátku vybaveno 18 terminálů.
Zakázka na nákup kloubových autobusů je součástí půjčky poskytnuté Evropskou investiční bankou vládě regionu Brusel-hlavní město. V rámci této rozpočtové části je plánován ještě v roce 2023 i nákup zhruba dvaceti standardních elektrobusů.
Druhá vlna pořízení bezemisní vozidel proběhne v letech 2027 až 2030 a nahradí autobusy Citaro D3 a A330 D2, přijede 79 kloubových a 282 standardních autobusů. Stávající hybridní i elektrické budou v letech 2033 až 2035 nahrazeny novými čistě elektrickými, ve flotile STIB tak bude celkem 7 midibusů, 243 standardních autobusů a 189 kloubových autobusů, všechny bezemisí.
V roce 2022 provedli cestující v rámci STIB 338 milionů cest. Kromě elektrifikace autobusů letos také pokračuje v budování nové tramvajové trati o délce 5,5 kilometru, která propojí náměstí Rogier v centru Bruselu města a vojenskou nemocnici v Neder-Over-Heembeek. Stavba byla zahájena v březnu 2022. První tramvaje budou moci začít jezdit na podzim 2024.