Dopravní společnost Klaipėdos paslaugos pro město Klaipeda, třetí největší město v Litvě, objednala CROSSWAY ELEC. Přispět mají ke kompletní výměně dieselových autobusů za bezemisní a nízkoemisní. Do největšího námořního litevského přístavu v Baltském moři autobusy z Vysokého Mýta dorazily ještě před prázdninami. V provozu jsou po potřebném dovybavení od poloviny září 2024.
Dopravní společnost Klaipėdos paslaugos pro město Klaipeda, třetí největší město v Litvě, objednala CROSSWAY ELEC. Přispět mají ke kompletní výměně dieselových autobusů za bezemisní a nízkoemisní. Do největšího námořního litevského přístavu v Baltském moři autobusy z Vysokého Mýta dorazily ještě před prázdninami. V provozu jsou po potřebném dovybavení od poloviny září 2024.
O dodávce elektrických autobusů Crossway pro Klaipedu jsme již informovali. Standardní 12metrové nízkopodlažní autobusy jsou přizpůsobeny pro osoby se speciálními potřebami, jak pro nevidomé, tak pro vozíčkáře. K výbavě patří kamerové záznamové zařízení a alcoblock, který zabrání nastartování vozidla v případě zjištění alkoholu u řidiče. Nové elektrické autobusy Iveco Crosway poskytnou dojezd více než 300 km na jedno nabití a baterie (při nabíjení maximálním možným výkonem 150 kW) se nabijí za 3-4 hodiny. Nabíjecí infrastruktura pro nové autobusy je již vybudována, vloni UAB Klaipeda investovala z vlastních prostředků 1,5 milionu do 13 nabíjecích stanic, kde lze současně nabíjet 26 autobusů, dalších 5 stanic je postaveno na autobusovém nádraží.
Díky novým 11 elektrickým autobusům Iveco největší dopravce v Klaipedě vyřadil stejný počet starých dieselových autobusů, které byly vyrobeny před 20 a více lety. Během jednoho roku by měly ušetřit přibližně 500 tun skleníkových plynů, které by se dostaly do ovzduší.
Celkem služby KLAP prostřednictvím UAB „Klaipeda Services“ zajišťuje 26 městských autobusů na baterie. Dříve zakoupené dva lokálně vyráběné Dancer, 13 kloubových dodané YES Group v roce 2023 (investice 8,047 milionů EUR za podpory EU a města) a nyní 11 od Iveco Bus. Společnost provozuje také autobusy na biometan vyráběný z biologicky rozložitelných potravin a zemědělského odpadu. První autobusy na plyn koupilo v roce 2013, dosud ujely několik milionů kilometrů a podle odhadů snižují emise o zhruba 1 600 000 kilogramů ročně. "Čistší vzduch, zdravější lidé, minimální dopad na změnu klimatu. To jsou nesporné výhody ekologické dopravy. Ale mají cenu - ekologický autobus stojí 2-3x více než naftový protějšek," uvedl Vaidas Ramanauskas, generální ředitel UAB "Klaipeda Services".
Celková cena nově zakoupených autobusů je 4, 994 EUR (bez DPH), z toho byly příspěvky 2,747 EUR z Programu pro změnu klimatu řízeného Ministerstvem životního prostředí Litvy a 2,247 EUR, 45 procent celkové částky, je příspěvek magistrátu města Klaipėda, které jako jediný akcionář navýšilo základní kapitál společnosti. UAB "Klaipeda Services" zatím investovala do elektrických vozidel téměř 13,75 milionu a není to konečná částka. "Důsledně sledujeme cíl, který nám byl stanoven – přepravovat cestující v Klaipėdě pouze ekologickou dopravou. Za dva roky ve městě se chceme úplně rozloučit s dieselovými autobusy staré generace. Vedle nových elektrobusů sháníme i autobusy na bioplyn" doplnil Ramanausky.
Letos bylo v Litvě registrováno zatím 53 autobusů, o 19 více než za stejné období vloni.
UAB „Klaipeda Services“