
Jan Kotík (ČSAD SVT Praha), Jiří Dupák (SD ČR) a Jaroslav Ryba 17.12.2009 v Praze
Československé republiky. Připravil Jaroslav Ryba, jeden z nejpovolanějších dopravních odborníků v České republice. Jako ilustrace jsme vybrali zajímavosti z publikace k 25. výročí n.p. ČSAD KNV Praha.
Československé republiky. Připravil Jaroslav Ryba, jeden z nejpovolanějších dopravních odborníků v České republice. Jako ilustrace jsme vybrali zajímavosti z publikace k 25. výročí n.p. ČSAD KNV Praha.
Redakce BUSportálu děkuje Jaroslavu Rybovi za to, že si našel čas a připravil pro naše čtenáře jak přehledný faktický materiál, tak i několik vzpomínek (zajímavostí) z osobní „Pamětnice“. Vše postupně uveřejníme během posledních dní roku 2009."V kontextu k předchozím článkům k 60. výročí Československé automobilové dopravy (ČSAD) jsem byl jsem na závěr tohoto seriálu vyzván napsat vzpomínkový příspěvek pracovníka ČSAD. Přestože je jistě ještě řada žijících pamětníků z období zakládání a vývoje ČSAD, kteří by se takového úkolu zhostili lépe než já, jsem po určité době tuto nabídku přijal a v dalším se o to pokusím, " říká na úvod Jaroslav Ryba. V první části připravil (podle jeho slov) "stručně a do značné míry zjednodušeně několik základních informací ke vzniku a vývoji ČSAD na území Československé republiky", v dalším pokračování zalistoval v osobní „Pamětnici“.
Část první
Několik základních informací ke vzniku a vývoji ČSAD na území Československé republiky
1945 – zavedena nová evidence motorových vozidel a uplatněny organizační a technické změny v oblasti živnostenské a státní dopravě1948 - vydán zákon č. 311/1948 Sb., na jehož základě vznikají národní dopravní podniky jako nové organizační dopravní celky - vzniká též národní podnik „Československá automobilová doprava“ se sídlem v Praze (zrušen l v roce 1953) - ČSAD se rychle rozvíjí a vedle silniční závodové dopravy se postupně konsoliduje. – Začíná platit Směrnice pro výkon zatímní správy podniků pro pravidelnou silniční dopravu - Ministr dopravy vydává nařízení o zcizování silničních nákladních vozidel používaných pro živnostenskou dopravu - Ruší se kolektivní vedení hospodářských jednotek a zavádí tzv. chozrasčotní hospodaření - Uplatňuje se tarifní politika z úrovně státu
1949 – Postupně se ukončují procesy socializace silniční automobilové dopravy a dále se upevňuje postavení ČSAD - Pokračuje či lépe vrcholí vyvlastňování soukromých firem (koncesionářů), které se dobrovolně a nedobrovolně začleňují do státních podniků ČSAD – Upevňuje a stabilizuje se charakter a organizační struktura ČSAD
1950 – Dochází k nové právní úpravě podnikání v silniční dopravě
1952 - Zakládají se samostatné podniky ČSAD v každém kraji; jsou podřízeny jsou Hlavní správě ČSAD při ministerstvu dopravy - Autobusovou dopravu zajišťují vedle ČSAD také podniky městské hromadné dopravy
1959 – Začíná platit Statut národních podniků ČSAD
1962 – ČSAD podléhá řízení z úrovně Národních výborů
1962 a dále – Dochází k nové úpravě organizačních struktur a prohlubování chozrasčotního řízení v ČSAD – Zavádí se přepravní systémy a rozvíjí principy „racionalizace dopravy“ – Při hodnocení hospodářských výsledků přepravní práce převažují ukazatelé naturální povahy
1966 – Rozvíjí se mezinárodní silniční doprava – Vstupují v platnost jednostranné a mnohostranné mezinárodní dohody na úseku silniční nákladní a osobní dopravy – Pro oblast silniční dopravy začínají v širší míře platit obecné a oborové právní předpisy, včetně úpravy zasilatelství – Zvyšují se přepravní výkony a přeprava v tunách ( přeprava v tunách převyšuje výkony u ČSD, ale oproti závodové dopravě dosahuje zhruba třetinové úrovně) – Zvyšují se přepravní výkony autobusové dopravy
1990 a dále - Dochází k postupné liberalizaci a privatizaci silniční nákladní a autobusové dopravy závodů ČSAD včetně administrativních a opravárenských objektů na celém území republiky – Začínají působit principy tržní ekonomiky, a vytváří se konkurenční přepravní trh - Řízení firem se orientuje především na ekonomické výsledky hospodaření
1993 - V důsledku rozdělení Československé republiky na dva státy dochází k postupným změnám na přepravním trhu ; k obdobné diferenciaci dochází i u závodových doprav a městské hromadné dopravy.
Uveďme k rozvoji silniční dopravy alespoň několik ilustračních čísel… V letech 1953, 1960,1970, 1980 a 1983 zajišťovala v uvedených letech ČSAD přepravu v tunách ve výši 40071 – 86234 - 155752 – 210308 a 233120 tis. tun, závodová automobilová doprava 105944 – 216530 – 323648 – 599945 a 597755 tis. tun. Pokud jde o výkony v tkm, ty dosahovali v těchž letech u ČSAD 549 – 1626 – 3437 – 7317 a 7343 mil.. tkm, u závodové dopravy 1230 – 1997 – 3720 -7003 a 6307 mil. tkm. V osobní přepravě přepravila ČSAD ve výše uvedených letech 481398 – 824303 – 1076994 – 1272107 a 1322845 tis. osob. V závodové dopravě se údaje o přepravovaných osobách se v celostátní statistice důsledně neevidovaly .
Do celkového rámce činností v ČSAD, tj. především „uspokojování přepravních potřeb národního hospodářství a obyvatelstva“, nelze ani s odstupem času v charakteristice podniků opominout i některé další skutečnosti, které jejich existenci ovlivňovaly nebo lépe řečeno, provázely. Byly to například
- způsoby a formy uplatňování plánovitého a chozrasčotního řízení národního hospodářství,
- zajišťování politických, ekonomických a strukturálních změn směrovaných a řízených z centra,
- uplatňování státní dopravní a cenové politiky ( závaznost tarifních sazeb a ovlivňování tržeb a hospodářských výsledků),
- podpora rozvíjení dodavatelsko-odběratelských vztahů u přepravců a zajišťování zásobování obyvatelstva,
- vývoj a zkvalitňování přepravní práce,zejména prostřednictvím různých přepravních systémů a postupné zavádění výpočetní techniky,
- trvalé budování technické základny, včetně zajišťování opravárenství a modernizace vozového parku,
- péče o vzdělávání a kvalifikaci zaměstnanců (školení apod.),
- uplatňování různých forem soutěží, akcí „zlepšovatelského hnutí“, cílené používání státních, resortních, podnikových a individuálních odměn a vyznamenávání za iniciativu a aktivitu v práci, apod..
Jaroslav Ryba (*1932) původně studoval zemědělské obory a pracoval ve Výzkumném ústavu rostlinné výroby. V roce 1958 byl při prověrkách ze zaměstnání propuštěn a vyloučen i z vysokoškolského studia. Od té doby pracoval v silniční dopravě. Na dopravním závodě ČSAD prošel od závozníka přes dispečera až na vedoucí pozice, v Praze absolvoval Vysokou školu ekonomickou. Historii se začal věnovat původně ve své obci a rodině. V letech 1973-1993 pracoval na federálním ministerstvu dopravy jako spesialista v oboru silniční a městské dopravy v různých pozicích. Externě spolupracoval s VŠE v Praze, VŠDS v Žilině, ČVUT v Praze, Ústředním dopravním institutem, Ústavem silniční a městské dopravy, Výzkumným ústavem dopravním, Ústředním výpočetním střediskem dopravy, a VTS. Přispívá do odborných dopravních médií. Po roce 1993 se věnuje aktivitám okolo zájmových profesních sdružení v silniční dopravě v ČR. (Z publikace K historii silniční dopravy na území České republiky.)
Jaroslav Ryba napsal K historii silniční dopravy na území České republiky (2004), spolupracoval také na publikaci Historie dopravy na území České republiky (2007) a k vydání chystá v nejbližší době publikaci 'Zájmová sdružení v silniční dopravě.V ten samý prosincový den, kdy Jaroslav Ryba tyto materiály redakci osobně v prostorách ČSAD SVT Praha na Florenci předal, jsme dostali při úklidu nalezenou publikaci "25 let ČSAD KNV Praha", ze které jsou ilustrační přílohy.



Středočeský kraj.








... pokračování příště ...