31.3. 2014 končí výzva na 1 miliardu korun pro CNG autobusy
BUSportál sleduje CNG scénu vlastním automobilem už asi pět let. Zde tankování v Táboře na cestě z Dačic. Plničku v Jindřichově Hradci se tentokrát nepodařilo najít, Tábor je jistota © BUSportál

Počet autobusů na stlačený zemní plyn (CNG) by se mohl v ČR navýšit asi o jednu čtvrtinu.
Počet autobusů na stlačený zemní plyn (CNG) by se mohl v ČR navýšit asi o jednu čtvrtinu.
Praha (28. března 2014) – V pondělí 31. března v 16 hodin končí příjímání žádostí na poskytnutí podpory v rámci Operačního programu Životní prostředí (OPŽP) v Prioritní ose 2 - Zlepšení kvality ovzduší a snižování emisí. Podle Českého plynárenského svazu (ČPS), který sleduje vývoj CNG a pravidelně zpracovává statistická data z této oblasti, jezdí v ČR již více než 420 CNG autobusů v nejméně dvaceti městech a z této dotace půjde pořídit asi 120 dalších CNG autobusů včetně 4 až 5 plnicích stanic. Ve světě dnes jezdí již téměř 782 tisíc CNG autobusů.

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) prostřednictvím Státního fondu životního prostředí (SFŽP) vyhlásilo dotaci ve výši jedné miliardy korun na výměnu právě těch nejstarších, a životní prostředí nejvíce znečišťujících, autobusů městské hromadné dopravy za nové autobusy na stlačený zemní plyn (CNG). Až 85 procentní dotace je přímo podmíněna náhradou starých vozidel. Tato nahrazovaná vozidla musí splňovat emisní normy Euro 0 až III, musí být stará minimálně deset let a mít najeto alespoň 500 tisíc kilometrů. Autobusů normy Euro 0 až III je v ČR asi 13 tisíc. Výzva je určena pouze pro projekty, které budou realizovány na území Moravskoslezského kraje, Ústeckého kraje a Aglomerace Brno, kde Aglomerace Brno je definována seznamem zón a aglomerací podle zákona o ochraně ovzduší. Obměnou autobusů dojde podle MŽP k roční úspoře emisí ve výši 3 500 kilogramů tuhých znečišťujících látek. Dotace se týká i výstavby plnicích CNG stanic.

„V Ostravě by si rádi pořídili letos asi deset a příští rok devadesát CNG autobusů, v Brně také plánují celkem asi sto nových CNG autobusů a v Ústí třicet CNG autobusů. Dotace ale bohužel asi nebude stačit na všechny,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel ČPS.
V loňském roce bylo v ČR registrováno 891 nových autobusů, z toho těch na CNG jen 42. V současné době u nás jezdí nejvíce CNG autobusů v Havířově, Liberci, Prostějově, Semilech, Táboře a v Ústeckém kraji. Další jezdí v České Lípě, Jablonci, Jeseníku, Jihlavě, Karlových Varech, Kladně, Litoměřicích, Pardubicích, Písku, Plzni, Přerově, Svobodě nad Úpou, Trutnově, Třebíči, Znojmě atd.
Z TZ ČPS/informace o CNG
BUSportál: Máloco se v oblasti dotací tak protahovalo, jako právě tato výzva. Není příliš divu, výzva je navzdory své bohulibosti velmi nesystémová. Vázání poskytnutí dotace na region nikoli na stav znečištění, zároveň vázání poskytnutí dotace pouze na místa se znečištěním s absencí úvah o podpoře naopak ochranyhodných krajinných území s čistým vzduchem (horské oblasti ap.), vazba na CNG jako jediné palivo, které je ekologické, atd. V rámci kulatého stolu na téma využití CNG ve vozidlech včetně autobusů v lednu 2014 zástupce MŽP Reda Ifrah deklaroval záměr ministerstva nadále podporu tohoto typu směřovat podle smysluplných parametrů a nevázat ji na určitý typ pohonu. Shodou okolností všechna tři zmiňovaná města - Brno, Ostrava i Ústí nad Labem jsou vybavena nejčistší formou dopravy, a to závislou elektrickou trakcí. U té se tiše předpokládá, že tady byla, je a bude a není ji třeba příliš rozmazlovat. V současnosti to zase vzhledem k horečné aktivitě v testování různých elektrobusů u různých dopravců vypadá, že se chystá nějaká podpůrná iniciativa tímto směrem.
Dagmar Braunová