30 let ČSAD SVT Praha s.r.o.: Bývalý ministr dopravy Jan Stráský
V archivu jsme našli fotografii z roku 2003 - Jan Stráský je vítán na volejbalovém turnaji Janem Kotíkem z ČSAD SVT Praha.

zavzpomínal nejen na spolupráci s ČSAD SVT Praha s.r.o., ale i na dopravní problematiku v době vzniku samostatné České republiky.
zavzpomínal nejen na spolupráci s ČSAD SVT Praha s.r.o., ale i na dopravní problematiku v době vzniku samostatné České republiky.
ČSAD SVT o sobě
"Při čtení zprávy o třicetiletém vývoji a činnosti dnešního ČSAD SVT Praha s.r.o si nemohu nevzpomenout na krátké období spolupráce s touto organizací zhruba uprostřed sledovaného třicetiletí. Bylo to v době, kdy jsem vyměnil funkci posledního předsedy federálního Československa za funkci prvního ministra dopravy Česka. V předchozím federálním uspořádání totiž česká vláda ministra dopravy neměla, poněvadž to byla „federální kompetence“. Je třeba připomenout alespoň některé jevy tehdejší dopravní problematiky v Čechách. Dopravci přibývali rychlostí hub rostoucích po dešti a přeli se o užívání autobusových nádraží, ačkoliv ta byla z doby socialismu většinou předimenzována. Na všech hraničních přechodech a ještě mnoho kilometrů od nich stály celé dny řady kamionů, vedl se nekoordinovaný boj o přepravní povolení, začalo se mluvit o dopravní obslužnosti a o příspěvcích státu, obcí a později krajů na její zajištění.
Triviální věc – zajištění komplexních, přehledných a dostupných jízdních řádů, na jejichž pravidelné každoroční „knižní“ vydání byli cestující zvyklí – se jevila jako neřešitelná. Zkrátka: platila se daň za odstranění dopravního monopolu a vytvoření konkurenčního prostředí, umocněná dramatickým růstem účastníků dopravního trhu a přepravních objemů v náhle otevřeném světě. Ministerská porada – často ve večerních hodinách – střídala poradu a zvolna se rodila řešení, mnohdy i velmi přechodná.
Připomínám si to teď třeba při častém průjezdu neúčelně rozlehlého parkoviště na rozvadovském hraničním přechodu. Jiné porady se zabývaly reakcí na četné petice rozhořčených občanů zejména z příhraničních obcí, které byly zcela zablokovány stojícími kamiony. Řešení však mohlo ministerstvo nanejvýš hodnotit, volit a předkládat, nikoliv zajišťovat.
Bylo třeba úzce spolupracovat se vzniklými profesními i zájmovými dopravními organizacemi a samozřejmě i s těmi, které se transformovaly z dopravních organizací předchozího systému a disponovaly určitou intelektuální a technickou kapacitou. Mezi nimi hrálo velmi aktivní roli právě dnešní ČSAD SVT Praha, které v té době účinně usilovalo o transformaci automatizovaných systémů řízení v dopravě na nové podmínky. Brzy se totiž ukázalo, že celé spektrum nových dopravních problémů při atomizaci nabídky i poptávky je řešitelné jen prostřednictvím automatizace informačních systémů, v čemž měl tento podnik zřetelný náskok. Jednací stůl se rozšířil, jednání se přenesla i na půdu těchto organizací. Vzpomínám si na jednu polonoční seanci na Vysočině, kde se právě zrodila plodná představa tvorby jízdních řádů. Vytvářely se nové vazby spolupráce a pozitivních mezilidských vztahů, z nichž mnoho – jak věřím - přetrvalo.
Konečně příkladem je i fakt, že jsem považoval za vhodné ke zprávě k 30.výročí trvání SVT přičinit tuto poznámku. I dodatečně je zač poděkovat. Na závěr je slušné popřát mnoho dalších úspěchů. Mimochodem i v každoročním volejbalovém turnaji pracovníků v dopravě, který jsme tehdy společně založili a na jehož organizaci ve Žďáru nad Sázavou se SVT trvale aktivně podílí."
Jan Stráský, bývalý ministr dopravy ČR 1993-1995
ČSAD SVT Praha s.r.o. slaví v letošním roce 30 let.

30 let ČSAD SVT Praha s.r.o.: Bývalý ministr dopravy Jan Stráský