130 let výroby autobusů ve Vysokém Mýtě

IVECO letos slaví hned tři významná výročí. Kromě největšího výrobního závodu IVECO BUS a rodiště modelů CROSSWAY, si připomene 100 let závodu Annonay ve Francii a půl století v celosvětové historii ve výrobě užitkových vozidel pro osobní dopravu pod hlavičkou IVECO.

 

Reklama

IVECO letos slaví hned tři významná výročí. Kromě největšího výrobního závodu IVECO BUS a rodiště modelů CROSSWAY, si připomene 100 let závodu Annonay ve Francii a půl století v celosvětové historii ve výrobě užitkových vozidel pro osobní dopravu pod hlavičkou IVECO.

 

Založení IVECO (zkratka z Industrial VEhicles COrporation) v roce 1975 bylo v oblasti užitkových vozidel významnou evropskou událostí. Vzniklo spojením pěti významných evropských výrobců průmyslových vozidel: Fiat Veicoli Industriali (do které patřily společnosti Officine Meccaniche a Lancia Veicoli Speciali), Unic a Magirus-Deutz.

V roce 1991 se IVECO rozšířilo začleněním dvou italských společností: Sicca, která se specializovala na podvozky pro autokary a autobusy, a Altra, která se zaměřovala na prototypy elektrických a hybridních autobusů. V témže roce IVECO získalo společnost Pegaso, španělského lídra vzniklého ze společnosti Hispano-Suiza, známého svými osobními a nákladními automobily a autobusy.

V roce 1999 spojily společnosti IVECO a RENAULT V.I. své síly, aby rozvíjely své aktivity v oblasti autokarů a autobusů, a založily IRISBUS, druhého největšího evropského výrobce v tomto sektoru. Tato aliance propojila francouzské, italské, španělské, české a maďarské zkušenosti a pod jednou hlavičkou sjednotila značky IVECO, Pegaso, Orlandi, Renault, Heuliez, Ikarus a Karosa.

V roce 2003 získalo IVECO akcie společnosti RENAULT V.I., stalo se jejím jediným akcionářem a převzalo kontrolu nad společností IRISBUS.

V roce 2013 se IVECO BUS, nahrazující název IVECO-IRISBUS, stalo novou značkou určenou pro užitková vozidla pro osobní dopravu. Tím se rozloučilo s logem delfína a byla zahájena nová etapa rozvoje v rámci dalších mezinárodních aktivit skupiny.

Dnes je značka IVECO BUS známá po celém světě a je jedním z klíčových výrobců užitkových vozidel pro osobní dopravu. Je celosvětově zastoupena sedmi výrobními závody – Annonay a Rorthais ve Francii, Vysoké Mýto v České republice, Brescia a Foggia v Itálii, Sete Lagoas v Brazílii a Córdoba v Argentině – a třemi výzkumnými a vývojovými centry v Evropě, stejně jako rozsáhlou sítí prodejců (1 000 servisních míst).

Současné IVECO BUS navrhuje, vyrábí a prodává širokou škálu vozů, která splňují potřeby soukromých dopravních společností a provozovatelů veřejné dopravy po celém světě. Výrobce je už více než 25 let lídrem v oblasti alternativních energií, nabízí několik řad vozidel využívajících různé druhy pohonu – včetně biopaliv, zemního plynu, elektřiny a vodíku. Technologii na zemní plyn řadu městských, meziměstských autobusů a minibusů. Díky elektrifikaci závodů v Rorthais, Foggii, Vysokém Mýtě a Annonay, jejichž součástí je i montáž baterií, má pod kontrolou celý výrobní řetězec v oblasti elektrických vozidel.

Oslavy 50. výročí založení IVECO budou ve znamení historické akce „50xBeyond“, kterou Iveco Group pořádá ve dnech 12. až 15. června v OGR (Officine Grandi Riparazioni), novém centru inovací a umění v Turíně. Na této akci se setkají zástupci institucí, klienti, investoři, obchodníci, partneři a všechny zúčastněné strany, které se podílely na budování historie značky, i ty, které pracují na její budoucnosti.

Kromě tohoto významného setkání připravuje IVECO BUS také akce u příležitosti dalších výročí.

Největší francouzský průmyslový závod Annonay s dlouhou tradicí výroby autobusů a autokarů oslaví v roce 2025 sté výročí.

Vysoké Mýto v České republice, rodiště modelové řady CROSSWAY a největší výrobní závod IVECO BUS, oslaví 130 let výroby autobusů. Historie se začala psát v roce 1895, kdy se Josef Sodomka přistěhoval do Vysokého Mýta a založil zde kolářskou dílnu. Z výroby kočárů se postupně přeorientoval na produkci automobilů, v roce 1928 opustil továrnu první autobus.

IVECO BUS dnes čerpá z prestižního evropského dědictví a z dovedností a technických úspěchů získaných v průběhu let. Mezi největší úspěchy výrobce v tiskové zprávě zařadil:

  • Vývoj „dvourežimových“ autobusů, které kombinují ekologické výhody elektrické trakce s flexibilitou a autonomií spalovacího motoru, zahájilo IVECO v 80. letech 20. století a představilo svůj dvourežimový model odvozený od autobusu IVECO 471.
  • Jako průkopník v oblasti alternativních energií představil výrobce v roce 1998 první autobus na zemní plyn CityClass CNG, který následoval po městském modelu Iveco 490 TurboCity UR Green.
  • V roce 2003 byla společnost IVECO-IRISBUS na veletrhu UITP v Madridu prvním výrobcem, který představil městský vodíkovým motorem poháněný autobus s palivovým článkem City Class. Jeden model byl použit během XX. zimních olympijských her a IX. zimních paralympijských her v Turíně v roce 2006.
  • Modelová řada CROSSWAY, uvedená na trh v roce 2006, se rychle stala referenčním modelem v segmentu meziměstských vozů a do dnešního dne bylo vyrobeno více než 65 000 kusů. Jednotlivé modely určené pro městskou, meziměstskou a školní dopravu, které jsou k dispozici ve všech variantách pohonu, se vyrábějí ve Vysokém Mýtě (Česká republika).
  • V roce 2010 výrobce představil nové řady diesel-elektrických hybridních autobusů: IRISBUS Citelis a HEULIEZ Access'Bus GX 327 a 427. Tyto modely, které byly ve světové premiéře představeny na Evropské výstavě mobility v Paříži a které jsou k dispozici ve standardní a kloubové verzi, nabízely výraznou úsporu spotřeby paliva ve srovnání se svými dieselovými ekvivalenty a byly oceněny „Trofejí za inovaci“ v kategorii „Energie a životní prostředí“.
  • V roce 2013 uvedlo IVECO BUS na trh URBANWAY, svůj první městský autobus s motorem Euro VI. Tento model je k dispozici ve všech variantách pohonu: CNG a hybridní verzi, , a také vysoce komfortní verzi s názvem CREALIS, která je kromě komfortu zaměřená také na design.
  • Výrobce zahájil svůj plně elektrický program v roce 2015 uvedením bateriového modelu HEULIEZ GX 337 ELEC, který se mimo Francii prodává pod názvem IVECO E-WAY. Od té doby se nabídka elektrobusů rozrostla o novou generaci bateriových modelů E-WAY, městský autobus s  vodíkovým palivovým článkem E-WAY H2, elektrické meziměstské modely CROSSWAY Low Entry ELEC, CROSSWAY ELEC a minibus eDaily. Tuto nabídku doplňuje soubor služeb Energy Mobility Solutions, který je určen k podpoře zavádění elektrických vozových parků pro veřejné i soukromé zákazníky.

 


130 let výroby autobusů ve Vysokém Mýtě
Iveco CityClass CNG s logem Irisbus. Foto Iveco
130 let výroby autobusů ve Vysokém Mýtě
Dálkový autobus Iveco EuroClass byl zařazen do nabídky od roku 1993 do roku 2007. Foto Iveco
130 let výroby autobusů ve Vysokém Mýtě
Iveco Evadys pro dálkové cestování v současné nabídce. Foto Iveco
130 let výroby autobusů ve Vysokém Mýtě
Nový meziměstský IVECO CROSSWAY ELEC představilo IVECO BUS v roce 2024. Foto Iveco
130 let výroby autobusů ve Vysokém Mýtě
V roce 1928 byla ve Vysokém Mýtě zhotovena první autobusová karoserie na podvozku Škoda 125 s kapacitou pro čtrnáct cestujících a další karoserie autobusů na podvozcích Praga, Škoda, Tatra, Walter. Do konce roku pak bylo v továrně Josefa Sodomky vyrobeno šest autobusů z nichž jeden tzv. „lázeňský“ s otevřenou karosérií. Foto Iveco Bus