105. výročí první pravidelné autobusové linky v Praze
Plakáty v Muzeu MHD ve Střešovicích

7. břez­na 1908 v 8 ho­din rá­no se Ne­ru­do­vou uli­cí na Ma­lé Stra­ně po­pr­vé roz­jel au­to­bus Elek­tric­kých pod­ni­ků krá­lov­ské­ho hlav­ní­ho měs­ta Pra­hy.
7. břez­na 1908 v 8 ho­din rá­no se Ne­ru­do­vou uli­cí na Ma­lé Stra­ně po­pr­vé roz­jel au­to­bus Elek­tric­kých pod­ni­ků krá­lov­ské­ho hlav­ní­ho měs­ta Pra­hy.
Prv­ní lin­ka ne­mě­la žád­né ozna­če­ní. Na vo­zech byl pou­ze ná­pis Omni­bu­sy král. hlav. měs­ta Pra­hy. Pa­tr­ně až o ně­co po­zdě­ji by­ly do oken za­vě­še­ny ma­lé ta­bul­ky s ná­zvy ko­neč­ných sta­nic. Na tra­ti z Malostranské­ho ná­měs­tí přes Hrad­čan­ské ná­měs­tí na Po­ho­ře­lec před zeměbranecké ka­sárny by­lo 9 stanic – Ma­lo­stran­ské ná­měs­tí, Zá­mec­ká uli­ce, Kos­tel sv. Ka­je­tá­na, Ram­pa, Krá­lov­ský hrad, Toskánský pa­lác, Lo­re­tán­ské ná­měs­tí, Úvoz a Po­ho­ře­lec (též ozna­čo­vá­na ja­ko Hrad­ča­ny). Jejich ná­zvy by­ly sta­no­ve­ny už v kon­ce­si z ro­ku 1907. Slibný rozjezd dopravy bohužel netrval dlouho, po řadě technických potíží ustanovená komise Elektrických drah o rok později rozhodla, že další provoz tehdejších omnibusů není vhodný a od myšlenky se upustilo. Autobusy pak byly v Praze znovuzavedeny až v roce 1925. Od té doby patří autobusy k jednomu z dopravních pilířů pražské dopravy.

TZ DPP
2010: Pražská MHD slaví již 135 let: Historii MHD v Praze zahájila koněspřežná tramvaj

105. výročí první pravidelné autobusové linky v Praze
První autobus v Praze
105. výročí první pravidelné autobusové linky v Praze
První autobus v Praze
105. výročí první pravidelné autobusové linky v Praze
Plakát na toto téma jsme shodou okolností zachytili 6.3.2013 v budově Magistrátu na pražském Mariánském náměstí
105. výročí první pravidelné autobusové linky v Praze
Znovuzahájení autobusové dopravy před Staroměstskou radnicí 20.6.1925