Tržby autobusových výrobců mohou být letos rekordní. Mnoho dopravců se předzásobilo vozidly EURO 3.
Potvrdil to na úvodní tiskové konferenci letošního AUTOTECu v červnu i Rudolf Černý, dlouholetý generální ředitel vysokomýtské Karosy.
Tržby autobusových výrobců mohou být letos rekordní. Mnoho dopravců se předzásobilo vozidly EURO 3.
Potvrdil to na úvodní tiskové konferenci letošního AUTOTECu v červnu i Rudolf Černý, dlouholetý generální ředitel vysokomýtské Karosy.
Na EURO 4 jsou výrobci připraveni. Dopravci budou muset začít vozidla kupovat, a ať už půjde o technologii EGR (přiklání se k ní např. skupina Neoman a Scania) nebo SCR (např. EvoBus, Irisbus, Volvo), určitě nebudou nové autobusy levnější. Kvůli SCR technologii by měly pumpy začít nabízet čerpání AdBlue aneb močoviny, zatím musí vozidla s touto technologií zatěžovat zavazadlový prostor dostatečnou zásobou v kanystrech. Obě technologie mají své zastánce i kritiky. Praxe prokáže či vyvrátí oprávněnost jejich stanovisek.
Určitě bude zajímavé sledovat, jaké autobusy si budou kupovat čeští dopravci - i vzhledem k tomu, že vysokopodlažní varianta městského autobusu řady 9 z Karosy nemá momentálně novou vývojovou alternativu k běžnému zakoupení (Doplnění sortimentu se samozřejmě chystá). Argument tradice opravářů na zavedených strojích zeslabuje - koneckonců Citelis je značně francouzský autobus, i když kompletovaný v Mýtě a v kategorii nízkopodlažních vozů naznačil svoje ambice i SOR Libchavy. Ten také dlouhodobě nabízí seminízkopodlažní koncepci, kterou naleznete i v nabídce světových firem a která vyhovuje dotačním kritériím pro nízkopodlažnost. Svým způsobem unikátní je nabídka třínápravových nízkopodlažních městských autobusů a trolejbusů v délce 15m ze Solarisu. Posilující koruna také neustále zlevňuje nejen velmi ambiciózní značku Mercedes-Benz, ostatně z hlediska výroby také částečně český výrobek. Ten spolu se Setrou navíc posiluje svoji pozici otevřením nového servisního centra EvoBus u Prahy. Nový český výrobce zejména plynových nízkopodlažních autobusů se snad největším počtem sedadel přístupných z nízké podlahy TEDOM určitě bude o místo na trhu usilovat neméně. Zajímavé bude sledovat vývoj plynového Ekobusu, autobusu vyráběného v úzkém kontaktu s DPÚK. Monotematický vozový park se zdá být zejména ve velkých městech neudržitelný.
Na linkách by se mohly začít objevovat jak Arwaye, tak Crosswaye z Karosy - definitivní výměna "K" za "delfína", mohly by přibýt i další i třínápravová Regia z MANu a Intercentury ze Scanie. Paleta zájezdových krasavců jako jsou například Setry, Mercedesy, MANy a Neoplany, které se usidlují i na vnitrostátních dálkových linkách, se rozšiřuje z tradičních značek i o španělskou karosářskou školu na tradičních bázích - viz populární kombinace Scanie + Irizar, případně Beulas nebo Volvo + Sunsundegui. Stálicí se na našich silnicích stávají i autobusy VDL, zejména BOVA Futura a občas i Magiq.
Nabídka autobusů je obrovská a co si zákazník vymyslí, to dostane, když to zaplatí. Budiž to vše ku prospěchu cestujícím a veřejné dopravě vůbec.
Určitě bude zajímavé sledovat, jaké autobusy si budou kupovat čeští dopravci - i vzhledem k tomu, že vysokopodlažní varianta městského autobusu řady 9 z Karosy nemá momentálně novou vývojovou alternativu k běžnému zakoupení (Doplnění sortimentu se samozřejmě chystá). Argument tradice opravářů na zavedených strojích zeslabuje - koneckonců Citelis je značně francouzský autobus, i když kompletovaný v Mýtě a v kategorii nízkopodlažních vozů naznačil svoje ambice i SOR Libchavy. Ten také dlouhodobě nabízí seminízkopodlažní koncepci, kterou naleznete i v nabídce světových firem a která vyhovuje dotačním kritériím pro nízkopodlažnost. Svým způsobem unikátní je nabídka třínápravových nízkopodlažních městských autobusů a trolejbusů v délce 15m ze Solarisu. Posilující koruna také neustále zlevňuje nejen velmi ambiciózní značku Mercedes-Benz, ostatně z hlediska výroby také částečně český výrobek. Ten spolu se Setrou navíc posiluje svoji pozici otevřením nového servisního centra EvoBus u Prahy. Nový český výrobce zejména plynových nízkopodlažních autobusů se snad největším počtem sedadel přístupných z nízké podlahy TEDOM určitě bude o místo na trhu usilovat neméně. Zajímavé bude sledovat vývoj plynového Ekobusu, autobusu vyráběného v úzkém kontaktu s DPÚK. Monotematický vozový park se zdá být zejména ve velkých městech neudržitelný.
Na linkách by se mohly začít objevovat jak Arwaye, tak Crosswaye z Karosy - definitivní výměna "K" za "delfína", mohly by přibýt i další i třínápravová Regia z MANu a Intercentury ze Scanie. Paleta zájezdových krasavců jako jsou například Setry, Mercedesy, MANy a Neoplany, které se usidlují i na vnitrostátních dálkových linkách, se rozšiřuje z tradičních značek i o španělskou karosářskou školu na tradičních bázích - viz populární kombinace Scanie + Irizar, případně Beulas nebo Volvo + Sunsundegui. Stálicí se na našich silnicích stávají i autobusy VDL, zejména BOVA Futura a občas i Magiq.
Nabídka autobusů je obrovská a co si zákazník vymyslí, to dostane, když to zaplatí. Budiž to vše ku prospěchu cestujícím a veřejné dopravě vůbec.
BUSportál si nečiní ambice na úplnost výše uvedené úvahy. Pokud jsme na něco zásadního zapomněli, rádi doplníme.