Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Technika

PKM Jaworzno byla prvním dopravcem v Polsku, který do své flotily zavedl elektrický autobus. Solaris Urbino 12 electric byl dodán přesně před 10 lety a za tuto dobu ujel 700 000 kilometrů. Při prezentaci k připomenutí jeho předání podepsaly Solaris a PKM smlouvu na dodání dalších sedmi dvanáctimetrových vozidel, současná flotila 49 elektrických autobusů Solaris v Jaworznu se tak v první polovině roku 2026 rozšíří.

Město Jaworzno oslavilo 10. výročí uvedení prvního elektrického autobusu do provozu v Polsku. Solaris Urbino 12 electric, který se v roce 2015 připojil k vozovému parku Městského dopravního podniku (PKM) v Jaworznu, zahájil přechod společnosti k mobilitě s nulovými emisemi. Dnes, po deseti letech investic do elektromobility, provozuje PKM Jaworzno 49 elektrických autobusů Solaris a během výroční akce byla podepsána nová smlouva na dodávku dalších 7 vozidel. Při příležitosti výročí prvního elektrického autobusu zdůraznily PKM a Solaris dosavadní úspěchy a znovu potvrdily společnou vizi dalšího rozvoje. „ Pro mě i celý tým je velkým zdrojem hrdosti, že první elektrický autobus, který jsme dodali do Polska, zahájil transformaci veřejné dopravy v Jaworznu – a v celé zemi. Ještě větší uspokojení nám dává to, že tento příběh pokračuje – město soustavně investuje do vozového parku s nulovými emisemi a je v čele transformace mobility v evropském měřítku. Jsme hrdí na to, že jsme byli součástí této změny od samého začátku, “ řekl Javier Iriarte, generální ředitel společnosti Solaris Bus & Coach. „ Je to pro mě i celý tým velký zdroj hrdosti, že první elektrický autobus, který jsme dodali do Polska, zahájil transformaci veřejné dopravy v Jaworznu – a v celé zemi. Ještě větší uspokojení nám dává to, že tento příběh pokračuje – město soustavně investuje do vozového parku s nulovými emisemi a je lídrem v transformaci mobility v evropském měřítku. Jsme hrdí na to, že jsme byli součástí této změny od samého začátku ,“ řekl Javier Iriarte, generální ředitel společnosti Solaris Bus & Coach. „ Před deseti lety jsme spolu se starostou Pawłem Silbertem učinili rozhodnutí, které navždy změnilo tvář veřejné dopravy v Jaworznu. Dnes vidíme, že to byl krok správným směrem – nejen pro životní prostředí, ale i pro naše obyvatele. Nové elektrické autobusy představují další etapu této cesty. Jsme rádi, že společně se Solaris můžeme i nadále rozvíjet moderní a lidem přátelskou městskou mobilitu ,“ řekl Zbigniew Nosal, generální ředitel PKM Jaworzno. V uplynulém desetiletí je PKM Jaworzno považováno za průkopníka městské dopravy s nulovými emisemi v Evropě. Dnes město provozuje již více než 80 procent svých služeb elektrickými vozidly a po dodání nových autobusů se tento podíl zvýší na 85 procent. Současný vozový park zahrnuje elektrické autobusy ve třech délkách – 8,9 m, 12 m a 18 m – což umožňuje přizpůsobení služeb potřebám cestujících a povaze městských tras. Všechny jsou vybaveny i pantografy, baterie tak mohou být nabíjeny jak na trati, tak přes noc zástrčkou v depu Nová smlouva, podepsaná v den výročí 15. května, počítá s dodáním dalších 7 elektrických autobusů Solaris Urbino 12. Všechna dvanáctimetrová vozidla dorazí v první polovině roku 2026. Budou vybavena nejnovějšími asistenčními systémy pro řidiče (ADAS), kamerami nahrazujícími tradiční zrcátka a vybavením pro zajištění pohodlí a bezpečnosti cestujících, včetně klimatizace, USB nabíječek a monitorovacího systému. Baterie s kapacitou přibližně 400 kWh nabídnou optimální dojezd a lze je nabíjet pomocí pantografu nebo plug-in konektoru. Jubilejní Solaris není jen symbolickým začátkem elektrické revoluce v Polsku, ale také rekordmanem – za 10 let ujel přes 700 000 kilometrů výhradně v elektrickém režimu. TZ Solaris Bus & Coach

person rebus  date_range 16.05.2025

HOLON, dceřiná společnost BENTELER Group a saúdskoarabské investiční společnosti TASARU Mobility Investments, se pod vedením nového generálního ředitele připravuje na sériovou výrobu a uvedení na trh svého prvního plně elektrického autonomního kyvadlového vozu HOLON urban pro 15 cestujících. Ještě letos by mělo začít jeho testování v Hamburku. HOCHBAHN pro flotilu autonomních vozů na vyžádání staví speciální centrum.

Markus Schlitt se od 1. května 2025 stal novým generálním a výkonným ředitelem HOLON, společné dceřiné společnosti BENTELER Group a TASARU Mobility Investments. Nahradil Henninga von Watzdorfa, který by měl v BENTELER zastávat jinou manažerskou roli. Ralf Göttel, CEO v BENTELER, k tomu uvedl: „ Vývoj našeho autonomního kyvadlového vozu je v plném proudu. Od konce loňského roku první prototypy úspěšně absolvují zkušební jízdy. Krok za krokem se naše vize revoluce v místní veřejné dopravě stává skutečností. Markus Schlitt je osvědčeným odborníkem na inteligentní řešení městské mobility. Jeho odborné znalosti pomohou dále konsolidovat ekosystém kolem našich vozidel. Jsme potěšeni, že ho máme jako generálního ředitele společnosti HOLON .“ Markus Schlitt přichází do společnosti HOLON z Yunex Traffic Group, globálního lídra v oblasti inteligentních dopravních systémů, kde několik let úspěšně působil jako generální ředitel. Předtím byl sedm let generálním ředitelem obchodní jednotky Inteligentní dopravní systémy ve společnosti Siemens Mobility. V HOLON posílí manažerský tým kolem Clemense Rengiera (finanční ředitel) a Flavia Friesena (technický ředitel). Podle Ralfa Göttela generační změna v managementu představuje pro HOLON další fázi. Nové vedení má zajistit bezproblémovou integraci do stávající infrastruktury zákazníků po celém světě. Henning von Watzdorf byl během svého působení v HOLON zodpovědný za klíčové milníky jako byly investiční dohoda se společností TASARU Mobility Investments, rozhodnutí o prvním výrobním závodě v Jacksonville na Floridě, úspěšné spuštění a testovací fáze prvního prototypu, i první rozhodnutí o nákupu od dopravních společností. HOLON urban je jedním z prvních autonomních, plně přístupných vozidel svého druhu. Byl vyvinut pro místní veřejnou dopravu, spolujízdu nebo řešení mobility v areálech univerzit. Kombinuje bezpečnost, pohodlí a inovativní technologie. Nabízí kapacitu až 15 osob a maximální rychlost 60 km/h. HOLON urban je vybaven plně integrovanou řadou pokročilých lidarových, radarových a kamerových systémů. Spolu s inteligentním softwarem pro autonomní řízení úrovně 4 je připraven k sériové výrobě. V roce 2025 bude HOLON urban testován v ulicích německého Hamburku v rámci pilotního projektu ALIKE , který má přinést do hamburských ulic flotilu autonomních kyvadlových vozidel pro sdílenou jízdu na vyžádání jako doplnění stávajícího systém veřejné dopravy. Hamburger Hochbahn AG staví první vozovnu pro autonomní kyvadlovou dopravu a vytváří infrastrukturu. Nové centrum pro autonomní řízení (AD Hub) se buduje centrálně v plánované servisní oblasti, kde budou ideální podmínky pro testování efektivní jízdy v městských oblastech. Kromě deseti parkovacích míst a potřebné nabíjecí stanice se plánuje také dílna a administrativní budova. Velký důraz byl soustředěn na udržitelnost, budovy budou se zelenými střechami, fotovoltaickými systémy a modulární konstrukcí za účelem úspory zdrojů. První kyvadlové autobusy HOLON provozované společností HOCHBAHN vyjedou z depa v druhé polovině roku. Na palubě budou řidiči zajišťující bezpečnost pro první zkušební jízdy a zatím se neplánují jízdy s cestujícími. Od roku 2026 bude cestovat na základě rezervací uzavřená uživatelská skupina. Podle odhadů (zdroj HOLON) bude do roku 2040 poptávka po 570 000 podobných vozidlech. Jejich využití je především v autonomní mobilitě na vyžádání a sdílení autonomních jízd.

person rebus  date_range 16.05.2025

Dopravní společnost Ústeckého kraje soutěžila opravy svých nových autobusů již v roce 2021. Po zkušenostech s podmínkami smluv s BusLine Technics a ZLINER se v roce 2024 rozhodla vyhlásit nové veřejné zakázky, které by lépe akceptovaly její požadavky. Zatímco servis pro autobusy Otokar je zajištěn externě společností ZLINER, 71 autobusů Scania budou mít na starost servisní střediska DSÚK.

Dopravní společnost Ústeckého kraje provozuje od roku 2019 celkem 71 dvanáctimetrových autobusů Scania Citiwide LE . Scania Czech Republic poskytovala opravy v rámci záruky i mimo ni do konce roku 2023. V květnu 2024 zveřejnila DSÚK výběrové řízení s cílem uzavřít s vybraným dodavatelem smlouvu na poskytování oprav a údržbu autobusů této značky. Veřejná zakázka byla rozdělena na oblasti Litoměřice a Louny. V termínu podání nabídek do 10. června 2024 obdržela DSÚK na každou oblast dvě nabídky. Oba uchazeči pro obě oblasti uvedli stejnou nabídkovou cenu: JT SERVICE company 21 180 910 Kč a ZLINER 14 950 669 Kč. Jak vyplývá z dokumentů ve Věstníku veřejných zakázek a Úřadu na ochranu hospodářské soutěže , podal jeden z účastníků nejprve neúspěšně námitky zadavateli a následně na konci června 2024 návrh na přezkoumání úkonů zadavatele při zadávání zakázky, resp. proti zadávacím podmínkám zakázky, k ÚOHS. Úřad však správní řízení zastavil, neboť navrhovatel nedodržel zákonem stanovené podmínky pro podání námitek. Podle písemné zprávy zveřejněné na profilu DSÚK 15. května 2025 odstoupil vybraný dodavatel, kterým měl být podle nejnižší nabídkové ceny ZLINER, ze zadávacího řízení. DSÚK si v mezidobí zřídila vlastní servisní střediska v Litoměřicích a Lounech, což zásadním způsobem ovlivnilo její provozní potřeby a bude si v blízké budoucnosti zajišťovat opravy autobusů vlastními kapacitami. Nyní se soustředí na nákup náhradních dílů a postupné doplnění dílenského vybavení. " V současné době má společnost ZLINER uzavřeny smlouvy z roku 2021 a koncem roku 2023 převzala i smlouvy po společnosti BusLine Technics, k tomu má nově uzavřenou smlouvu na mimozáruční opravy na autobusy Otokar. ZLINER je záručním servisem pro autobusy Iveco a Otokar, proto s ní musíme i nadále spolupracovat v rámci uplatnění záručních oprav. Naše servisní střediska již nyní provádí předepsané servisní prohlídky, které nespadají do záručních oprav. Zajišťujeme i drobné opravy a plně již vlastní pneuservis. Prozatím nedisponujeme ani servisním vybavením na opravy a údržby klimatizací, takže v tomto případě využíváme stávajících platných smluv. Jak je již výše uvedeno, po uplynutí záručních dob u jednotlivých autobusů, dovybavení servisních středisek a zajištění nákupu a dodávek náhradních dílů, bychom již měli být plně soběstačnými pro opravy všech našich autobusů ," uvedl Milan Šlejtr, ředitel DSÚK.

person rebus  date_range 16.05.2025

Výrobce vodíkových autobusů Arthur Bus se sídlem v Mnichově hlásí klíčové milníky z první poloviny roku 2025. Kontrakt na 20 autobusů v hodnotě několika milionů eur v Polsku, vstup na německý trh s modelem ARTHUR H2 ZERO 12 a nový výrobní závod v Polsku.

Arthur Bus a MPK Lublin oznámily podpis smlouvy v hodnotě přes 15 milionů eur na dodávku 20 autobusů s vodíkovými palivovými články a souvisejících služeb. Vozidla by měla být uvedena do provozu v prvním čtvrtletí roku 2026, čímž se flotila vodíkových autobusů v Lublinu rozšíří na 24 kusů. Autobusy budou nízkopodlažní, klimatizované, vybavené automaty na jízdenky, systémeme pro počítání cestujících a monitorováním a na jedno natankování ujedou nejméně 300 km. Celkem pojmou 70 cestujících, z 27 sedících. Dp Lublinu budou dodány nejpozději do konce března 2026. Nákup autobusů je možný díky 100% financování z Národního fondu ochrany životního prostředí a vodního hospodářství. V rámci výběrového řízení ukončeného koncem prosince 2024 byly podány tři nabídky, nabídka od společnosti ARTHUR BUS byla nejvýhodnější z hlediska kritérií hodnocení nabídek stanovených v zadávací dokumentaci. Společnost nabídla za dodávku 20 autobusů na vodík přibližně 64 milionů zlotých hrubého. Lublin již léta rozvíjí udržitelnou a ekologickou veřejnou dopravu a má v celém vozovém parku 40 % vozidel s nulovými emisemi (předpisy EU požadují 30% do konce roku 2028), 99 trolejbusů, 40 elektrických autobusů a 4 vodíkové autobusy. Jedná se o dvanáctimetrový Solaris Urbino Hydrogen, který zakoupilo město Lublin, a 3 autobusy ARTHUR koupené městem Świdnik pro obsluhu příměstských linek 5 a 35. V Lublinu v blízkosti autobusového nádraží MPK Lublin se nachází vodíková čerpací stanice. Lublin plánuje pořídit další nízkoemisní vozidla: 29 hybridních autobusů o délce 18 metrů, 20 trolejbusů s pomocným bateriovým pohonem a 15 elektrických autobusů o délce 18 m. Všechny nákupy budou financovány z evropských fondů. V Německu model H2 ZERO 12 dokázal v rámci výběrového řízení v metropolitní oblasti Bremerhavenu obstát v silné konkurenci a výrobci se tak podařilo vstoupit na německý trh pravidelné dopravy, což je pro společnost klíčový krok v segmentu, který se rychle rozvíjí směrem k bezemisní mobilitě. Společnost Arthur Bus nedávno také slavnostně otevřela nový výrobní závod ve městě Lublin v Polsku. Závod se rozkládá na ploše 10 000 metrů čtverečních a ročně může podle tiskové zprávy vyrobit stovky vodíkových autobusů. Zařízení je součástí širší strategie expanze společnosti v Evropě. Autobusy Arthur H2 kombinují vodíkové palivové články s lithium-titanátovými (LTO) bateriem, které umožňují dojezd přes 500 kilometrů. Autobusy mají nádrž na vodík o objemu 37,5 kg. K vozidlům nabízí digitální služby správy vozového parku, nástroje prediktivní údržby a modulární nabídku služeb zaměřenou na optimalizaci dostupnosti vozového parku a snížení provozních nákladů.

person rebus  date_range 15.05.2025

Společnost Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej (PKS) ve městě Stalowa Wola v Polsku převzala 10 nových autobusů SOR ICN 10,5. Jde o důležitý krok v rozvoji místní veřejné dopravy. V současné době je v provozu asi 60 autobusů a ty nejstarší budou vyřazeny. SOR letos vyrobí nové autobusy také pro příměstské linky zajišťované nově dopravci Kłosok a Nowak Transport v okolí Wroclawi.

Obnova autobusů v regionu Stalowa Wola byla možná díky finančním prostředkům, které okres Stalowowolski získal na projekt s názvem „Nákup nízkoemisních autobusů pro obsluhu linek mimoměstské dopravy“ z prostředků Národního plánu obnovy a odolnosti určeného pro organizátory veřejné dopravy na výměnu autobusového vozového parku na stávajících meziměstských autobusových linkách, kterým hrozí likvidace z důvodu zastaralého vozového parku. Nové autobusy jsou majetkem okresu Stalowa Wola a budou pronajaty jeho vlastnímu provozovateli PKS Stalowa Wola. Dodavatelem je společnost SOR Poland se sídlem ve Varšavě a náklady na jejich pořízení činily 11 377 500 PLN, 90 % způsobilých nákladů ve výši 8 325 000 PLN zajistily fondy EU. Stalowowolský okres vynaložil z vlastních prostředků 3 052 500 PLN. Meziměstské autobusy Euro 6 jsou vybaveny nejnovějšími bezpečnostními systémy, jsou částečně nízkopodlažní, mají přístupové rampy a místa pro invalidní vozíky a kočárky, k výbavě patří klimatizace, informační panely se zobrazováním zastávek a vizualizací trasy a přizpůsobením pro zrakově postižené. Spolu s novými autobusy byly vyřazeny čtyři staré Autosan H9. Současný vozový park PKS Stalowa Wola nyní sestává z 62 vozidel, z nichž většina obsluhuje místní, okresní a meziměstské linky. Nové autobusy budou ihned po registraci nasazeny na nejvytíženější trasy a mají pomoci s dalším rozvojem veřejné dopravy v regionu. PKS je s novými autobusy vyrobenými v České republice spokojena. Díky dvaceti již provozovaným má podle svých slov pozitivní zkušenosti. " Výrobce zaručuje provozní životnost až 20 let. A není důvod mu nevěřit, protože s autobusy SOR máme dobré zkušenosti, jeden již používaných autobusů má najeto již 1,4 milionu km. Tyto nové nám budou určitě sloužit dlouho ", uvedl prezident PKS Tadeusz Bąk během představení nových autobusů 12. května 2025. SOR letos vyrobí nové autobusy pro příměstské linky v okolí Wroclawi . Půjde o 39 dieselových a 7 elektrických autobusů. První nové kloubové SOR NS 18 se objevily v depu společnosti Kłosok už na začátku května. I když první velké změny v dopravní obslužnosti nastanou až v srpnu a velká revoluce včetně nového prodeje jízdenek UrbanCar se plánuje od října 2025, zkušebně vyjely už 11. května. Zatím na linkách 121 a 131, které dopravce převezme od MPK Wroclav. Polsko je pro výrobce z Libchav důležitým trhem dlouhodobě, podívejte se do našeho archivu zde .

person rebus  date_range 14.05.2025

Na finální design Lion's Coach E si počkáme do října na veletrh Busworld Europe v Bruselu. Nový elektrický autokar má inovativní design a jeho aerodynamiku srovnává MAN s kompaktními SUV. K prvním zákazníkům by se měl Lion's Coach 14 E s dojezdem až 650 kilometrů dostat už příští rok, kdy začne v tureckém závodě MAN v Ankaře jeho sériová výroba.

Po úspěchu řady Lion's City E pro městskou a meziměstskou dopravu, s více než 2 500 eBusy prodanými od roku 2019, se nyní MAN zaměřuje na elektrifikaci autokarové dopravy. Jeho nový autokar využívá osvědčenou pohonnou technologii z úspěšně sériově vyráběného eTrucku a NMC baterie nově sériově vyráběné v norimberském závodě. S energetickou kapacitou baterií 356 až 534 kWh má ujet až 650 kilometrů. Jeho designový koncept snižuje součinitel odporu vzduchu (hodnotu Cd) na 0,31. Bez omezení zavazadlového prostoru ve srovnání s jeho dieselovým protějškem v něm bude moci cestovat až 61 cestujících. „ Náš elektrický autokar představuje začátek nové éry cestování bez emisí a s nízkou hlučností, na kterou mnoho zákazníků čekalo. Jsme rádi, že jsme mezi prvními a že můžeme postavit na kola tak dynamický a inovativní autokar ,“ říká Barbaros Oktay, ředitel jednotky autobusů v MAN Truck & Bus. V první fázi vývoje infrastruktury pro vozidla a veřejné nabíjecí stanice budou preferovanými oblastmi použití pro MAN Lion's Coach E krátké a střední vzdálenosti s dojezdem až 650 kilometrů. „ eCoach může oslovit v autokarové turistice nové cílové skupiny, pro které je klíčovým faktorem při plánování cestování také udržitelnost ,“ říká Heinz Kiess, ředitel Product Marketing Bus v MAN. S nabíjecím výkonem CCS až 375 kW je možné jeho nabíjení podobně jako u dieselového autobusu spojit se zákonem stanovenou dobou řízení a odpočinku řidiče. S již vyvíjenou megawattovou nabíjecí infrastrukturou (Megawatt Charging System, MCS, až 750 kW) se oblasti použití elektrických autokarů v budoucnu ještě více rozšíří i směrem k dálkovému cestování. Základem pro eCoach je dieselový Lion's Coach představený v roce 2017. V první fázi se eCoach na silnice dostane jako 13,9 m dlouhé, kompaktní třínápravové vozidlo s maximální technicky přípustnou celkovou hmotností 27,3 tuny, pro 61 cestujících a o objemu zavazadlového prostoru od minimálně 11 do maximálně 13 metrů krychlových. Po elektrickém třínápravovém autokaru Lion's Coach 14 E bude MAN postupně zavádět další modely až do přelomu desetiletí. Na první pohled je vidět, že MAN eCoach je inovativní vozidlo. Se „Smart Flow Designem“. Cílem je maximalizovat aerodynamickou účinnost s inovativními estetickými detaily. Aerodynamická precizní práce konstrukčního týmu MAN snižuje součinitel odporu vzduchu (hodnotu Cd), který je pro autokary důležitý, z 0,34 na 0,31 – což je působivá hodnota, která má také pozitivní vliv na dojezd. Takový koeficient odporu vzduchu řadí elektrický autobus do řady kompaktních SUV, uvádí MAN. Ale i „vnitřní fungování“ autokaru má být ultramoderní. Inovativní digitální kokpit s intuitivním konceptem ovládání MAN SmartSelect se dokonale hodí do vozu Lion's Coach E. Absolutní orientace na řidiče a rozšířené asistenční systémy zajišťují větší komfort a bezpečnost. MAN Truck & Bus

person rebus  date_range 14.05.2025

Po více než 25 lety přítomnosti v Mexiku a 20 letech lídra v segmentu BRT představilo Volvo Buses na mezinárodní dopravní výstavě a kongresu Congreso Internacional de Transporte pořádané asociací Asociación Mexicana de Transporte y Movilidad (AMTM) 8. a 9. května 2025 v Mexico City nejnovější model Volvo 7800 Electric určený speciálně pro rychlé autobusové koridory v mexických megaměstech.

Volvo 7800 Electric je 100% elektrický dvoukloubový autobus navržený a vyvinutý speciálně pro mexický trh. Jde o bezemisní variantu pro systémy BRT (Bus Rapid Transit), jako je Metrobús v Mexico City, Mexibús ve státě Mexiko, Mi Macro Periférico v Guadalajaře nebo Optibús v Leónu. Nový model se vyrábí v závodě Volvo Buses v Tultitánu ve státě Mexiko a je navržen pro uzavřené koridory se stanicemi umístěnými ve výšce jednoho metru. Představuje významný technologický přechod od klasického dieselového modelu 7300, který v zemi fungoval téměř dvě desetiletí. Volvo 7800 Electric je postaven na globální elektrické platfotmě Volvo BZR. S délkou 25,6 metru přepraví až 300 cestujících. Při nákupu získá zákazník smlouvu o údržbě a přístup k náhradním dílům a včasnému servisu pro nepřetržitý provoz. Vozidlo integruje pokročilé aktivní a pasivní bezpečnostní systémy s předními a bočními radary schopnými detekovat chodce, cyklisty a vozidla a aktivovat nouzové brzdění. Je vybaven kamerami a vnitřními monitory místo bočních zrcátek. Dvoukloubový autobus může být vybaven podle požadavků zákazníka bateriemi s kapacitou 540 až 720 kWh. Nabíjení probíhá zásuvkou až 250 kW/h a trvá 2 až 2,5 hodiny. Autobus má odhadovanou životnost 15 let a byl konstrukčně zesílen z důvodu velké hmotnosti baterií. Řešení na klíč, včetně vozidla, údržby, konfigurace nabíječky a energetické podpory je prostřednictvím společnosti Volvo Energy. Pilotní testy jsou plánovány v Mexico City a poté v dalších megaměstech. " Každá trasa má své podmínky, takže musíme získat přesná data o autonomii a účinnosti v reálném provozu ," uvedl Donovan Nieto z Volvo Buses Mexico. Podle něho se jedná o jednu z nejdůležitějších sázek značky na elektromobilitu. První modely by zákazníci měli obdržet během roku 2026.

person rebus  date_range 13.05.2025

K dvaceti elektrickým autobusům E12, které od konce roku 2023 jezdí po jelenohorských silnicích, se mají brzy připojit další. Tentokrát pět nejnovějších modelů U12. Dvanáctimetrový městský plně nízkopodlažní elektrobus má díky lithium-železo-fosfátovým bateriím s kapacitou 422 kWh a rekuperaci ujet více než 400 kilometrů na jedno nabití, pro bezpečnost baterií využívá Yutong 24hodinový monitoring.

Město se rozhodlo koupit od Yutong dalších pět autobusů díky dodatečným financím z národního fondu životního prostředí. Dvacet Yutong E12LF obsluhuje prakticky všechny linky od konce listopadu 2023. Ve městě v jihozápadní části Polska, kam rádi jezdí Češi, jako první v zemi čínský autobus E12 v létě 2021 dva týdny testovali. Z Varšavy urazil 470 km bez nutnosti dobíjení. Podle zveřejněných údajů byly náklady na provoz na 100 km asi o 75 % nižší než u klasických autobusů. V březnu 2025 MZK Jelenia Gora vyzkoušela i nejmenší model E7S, 7metrový elektrický autobus s 13 místy k sezení ujede na jedno nabití až 200 km. Nový model U12, který město nyní získá, představil Yutong v květnu 2023 debut v Polsku měl v MZA v hlavním městě Varšavě, kde jezdil téměř rok. Busnex Poland, který značku Yutong v Polsku zastupuje, je u našich severních sousedů úspěšný. Získal objednávky na desítky čínských autobusů pro několik měst. Ostrowiec provozuje 9 autobusů Yutong E9. Tyto kratší modely objednala také MPK Łomňa, připojí se k osmi standardním Yutong E12. Před pár dny oznámila nákup dvou E9 také Slezská Středa (Środa Śląska). Do Polska dorazí příští rok i první meziměstský autobus Yutong IC12E, který má ujet na jedno nabití přes 600 kilometrů, při spotřebě 0,62 kWh/km. Devět těchto vozů objednalo město Złocieniec. Smlouvu na osm elektrobusů E10 podepsalo v březnu město Szprotawa. Elektrické autobusy Yutong jezdí v Białegostoku i ve Varšavě . V hlavním městě začaly v lednu 2025 vozit cestující i modely U12 . V únoru 2025 podepsal Busnex Poland smlouvu s městským dopravním podnikem PKM v Katovicích na dodávku 30 kloubových elektrických autobusů Yutong U18. Tento autobus má na jedno nabití ujet přes 350 kilometrů, je dlouhý 18 metrů a na palubu může vzít 125 cestujících se 46 místy, z nichž minimálně 12 je k dispozici z nízkého podlaží. Premiéru měl v listopadu 2023. Yutong Bus & Coach v roce 2024 dodal celkem 47 000 autobusů, což představuje nárůst o 24 % oproti roku 2023. V roce 2023 jezdilo 36 000 autobusů, z toho 700 v Evropě. V roce 2024 Yutong Bus & Coach vyvezl celkem 14 000 autobusů, což představuje nárůst o 37,73 % oproti předchozímu roku. Ke konci února 2025 výrobce z Číny vyvezl více než 110 000 autobusů, které přijely do více než 60 zemí a regionů po celém světě, včetně Evropy, Ameriky, Asii a Afriky. Významné mezinárodní objednávky dokončené v roce 2024 zahrnují 214 modelů E12 s nulovými emisemi do Chile a 250 pro řecká města Atény a Soluň, 46 letištních autobusů do Španělaka, 600 autobusů ZK6116HG do Mongolska a 274 hybridních autobusů do Mexika.

person rebus  date_range 12.05.2025

S šesti novými autobusy Iveco Crossway LE Line 12 m splní TQM - holding podmínku maximálního průměrného stáří vozidel stanovenou Technickými a provozními standardy Koordinátora veřejné dopravy Zlínského kraje. Žluté autobusy TQM obslouží ročně na Valašsku více než 2,5 miliónu cestujících. Nové vozy přispějí k bezpečnějšímu provozu, vyššímu komfortu pro cestující i pro řidiče.

Nová vozidla vyrobená v závodě Iveco Bus ve Vysokém Mýtě jsou vybavena moderní technologií pro bezpečnost v silničním provozu ADAS, motorem Tector 7 Euro 6 E a mechanickou převodovkou ZF s retardérem TELMA nové generace zajišťující plynulejší řazení a efektivnější provoz. Autobusy mají 45 míst k sezení pro cestující, vyhrazený prostor pro kočárek a možnost přepravy jednoho invalidního vozíku. Bezbariérový přístup je doplněn o informační systém pro nevidomé APEX, který zajišťuje lepší orientaci osob se zrakovým postižením. V interiéru jsou instalovány LCD panely, systém zvukového hlášení a klimatizace pro cestující. Zesílená tepelná izolace karoserie přispívá k udržení příjemné teploty v interiéru během všech ročních období. Autobusy jsou vybaveny LED osvětlením s nižší energetickou náročností, kamerami u zadních dveří a 12V zásuvkou pro připojení příslušenství. Pracovní prostředí pro řidiče zpříjemňuje mimo jiné i vestavěná lednička. TQM obnovuje flotilu novými autobusy pravidelně . Vozy v nejnovějším faceliftu Iveco dosud ve vozovém parku neměla. Jejich uvedení do provozu přinese cestujícím i řidičům nové prvky komfortu a bezpečnosti. Všechny vozy ve žluté barvě TQM by měly vyjet v květnu. „ Obnova vozového parku je nezbytnou součástí naší strategie v oblasti veřejné dopravy. Dodržení požadovaného stáří vozidel je nejen závazkem vůči Zlínskému kraji, ale především krokem ke zkvalitnění služeb, které poskytujeme cestujícím. Nové autobusy přinášejí vyšší standard pohodlí, efektivity i bezpečnosti ,“ uvedl Stanislav Brožek, ředitel osobní dopravy TQM. Dodavatelem autobusů je společnost KAR group, jeden z největších autorizovaných prodejců Iveco Bus. Vloni dodal na český trh přes 130 autobusů a podvozků TQM - holding s.r.o. (TQM) zajišťuje od začátku roku 2021 linkovou dopravu pro oblast Valašské Meziříčí, a to v počtu 22 pravidelných linek, které jsou součástí Integrované dopravy Zlínského kraje. Od června 2022 zajišťuje i provoz MHD pro město Valašské Meziříčí a obce Krhová a Poličná .

person rebus  date_range 12.05.2025

Město na Dněpru v Poltavské oblasti v centrální části Ukrajiny modernizuje flotilu trolejbusů. Na projekt "Dodávka nových nízkopodlažních trolejbusů s autonomním provozem (ne méně než 20 km) a související služby" získalo finance z Evropské investiční banky. Trolejbusy za přibližně 7,4 milionu eur dodá společnost Polytechnoservice LLC.

Komunální podnik “Kremenchutske Troleybusne Upravlinnya name of L.Levitan” ve výběrovém řízení požadoval zpočátku 20 dvanáctimetrových nízkopodlažních dvounápravových nových trolejbusů s kapacitou pro nejméně 80 cestujících, včetně nejméně 26 sedadel. V březnu byl počet snížen na 18 ks. K dispozici bude jedno místo pro invalidní vozík. Každý trolejbus musí na baterie ujet nejméně 20 km. Nabíjení bude probíhat "dvourežimově“ s dynamickým nabíjením trakčních akumulátorových baterií nebo “in-motion charging”. Termín dodání prvních vozů je nejpozději 20 týdnů po úhradě zálohy a posledních nejpozději 44 týdnů. Oznámení je uveřejněno v Evropském věstníku . Prostředky poskytla Kremenčuku evropská banka prostřednictvím půjčky už podruhé. V roce 2016 město získalo úvěr od EBRD a koupilo 48 trolejbusů značky Bogdan, 35 standardních sólo, pět kloubových a osm parciálních. V současné době přestavuje standardní trolejbusy na pohon s bateriemi pro dojezd minimálně 20 km, které mohou jet i při výpadcích proudu. Kremenčuk leží asi 300 km jihovýchodně od Kyjeva. Politechnoservice LLC sídlí ve městě Brovary asi 12 km od Kyjeva. Zabývá se vozy pro městskou elektrickou dopravou, trolejbusy, tramvaje a plánovala se zaměřit i na elektrobusy. Jak uvádí na svých webových stránkách, během války pro město Kremenčuk přestavěla 6 trolejbusů na autonomní pohon, a dodala 5 nových moderních trolejbusů pro město Černovice. V roce 2019 vyvinula a vyrobila bateriové bloky z lithium-iontových bateriových článků (NMC) s vysokou hustotou a měrnou hmotností menší než 8 kg na 1 kWh. Může tak přizpůsobovat kapacitu baterií požadavkům na provoz. V trolejbusu jsou instalovány bateriové bloky s prvky s životností vybíjení-nabíjení přes 8 000, s celkovou kapacitou 46–66 kW/h. Akumulátorové bloky jsou vybaveny moderním automatickým řízením nabíjení a vybíjení baterie, analýzou odběrových proudů, napětí, teploty a dalších indikátorů stavu baterie s možností zobrazení informací na PC nebo tabletu. Použití autonomní nabíječky baterií umožňuje dynamické nabíjení bateriových bloků za jízdy trolejbusu z kontaktní sítě (napětí od 600 V) a ze střídavé sítě 380 V AC. Připojování k trolejovému vedení je automatizovaný a provádí se z kabiny řidiče (zdroj web společnosti).

person rebus  date_range 09.05.2025
Reklama
CIEB
Reklama
Buse březen 25
Reklama
eCitaro
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací