Reklama
Reklama
Reklama
Zprávy

Dopravní podnik Wiener Linien pravidelně investuje do své infrastruktury a modernizace, i letos půjde o stovky milionů eur. A obliba veřejné dopravy ve Vídni každoročně stoupá. V roce 2024 využilo metro, tramvaje a autobusy 873 milionů osob, tedy 2,4 milionu lidí denně. To představuje oproti předchozímu roku nárůst o 6,8 %. Poprvé klesl podíl automobilové dopravy.

Zvýšení počtu cestujících tak ovlivnilo i rozložení modal splitu. Podíl veřejné dopravy, kterou pravidelně jezdí zhruba 1,3 milionu Vídeňanů, narostl oproti předešlému roku o dva procentní body na 34 %. Naopak automobilová doprava na území města poprvé klesla na 25 %. „ Nárůst cestujících v MHD oproti předchozím letům opět ukazuje, že veřejná doprava je páteří ekologické městské mobility. A aby to tak zůstalo, investujeme nadále ve velkém do rozvoje a údržby její infrastruktury ,“ říká jednatelka Wiener Linien Alexandra Reinagl. Dopravní podnik se tak loni pustil do rozsáhlých oprav, během nichž obnovil 8,6 km kolejí a 53 výhybek. Dále se mu podařilo dokončit 100 rekonstrukcí, včetně přeměn dopravních tepen Wiedner Hauptstraße a Universitätsstraße. Bohaté investice pokračují i letos: do rozšíření a modernizace sítě veřejné dopravy, nákupu vozidel a realizace řady projektů putuje 909 milionů eur. Letošní rok navíc přináší hned několik novinek. Od léta vyrazí do ulic 20 autobusů na vodíkový pohon , konkrétně na linkách 2A a 3A v centru a lince 39A na severozápadě města. Inovace neminou ani tramvajovou síť. Na podzim totiž přibude nová linka 12, která propojí 2., 8., 9. a 20. vídeňský obvod. Nové spojení mezi městskými obvody Donaustadt a Floridsdorf na severovýchodě města nabídne linka 27. Mimo to začnou v polovině roku stavební práce na trati linky 18, která bude prodloužena až ke stanici metra U2 Stadion. Nadále probíhá i souběžná výstavba linky metra U5 a nového úseku linky U2: mezi stanicí Frankhplatz, jejíž interiér se už buduje, a Karlsplatz na nové lince U5 by se cestující měli poprvé svézt už napřesrok. Pro zachování vysoké kvality služeb investuje dopravní podnik nejen do infrastruktury, ale i do vzdělávání svých zaměstnanců. V roce 2024 vyškolil celkem 337 řidičů tramvají, 105 strojvedoucích metra a 199 řidičů autobusů. Kromě toho pravidelně pořádá náborové akce, jimiž se snaží získat patřičnou náhradu za silné ročníky, které brzy odejdou do důchodu Mezinárodní kancelář města Vídně v Praze

person rebus  date_range 16.04.2025

Rok 2024 byl pro VDL Groep podle očekávání méně úspěšný než rok předchozí. Rodinný podnik však takový výsledek očekával. Okamžitý dopad měly ukončení provozu VDL Nedcar, nepříznivé okolnosti způsobené nedostatkem materiálu a následným zpožděním dodávek autobusů, stagnující vývoj na trhu a zvýšené náklady. Obrat VDL Bus & Coach se zvýšil, zůstala ale ztrátová. Na letošní rok jsou objednávky na elektrické autobusy Citea vyčerpány, k dispozici bude nová zájezdová Futura.

Společnost VDL Groep shnula své výsledky za rok 2024 na konci března 2025. Kombinovaný roční obrat v roce 2024 dosáhl 4 281 miliard eur, což představuje pokles o více než 30 % ve srovnání s obratem v rekordním roce 2023 (6 354 miliard eur). Čistý zisk klesl o téměř 20 % z 82 milionů eur v roce 2023 na 66 milionů eur. V 11. týdnu roku 2025 dosáhlo portfolio zakázek (bez divize montáže automobilů) celkem 1 932 miliard eur, oproti 1 864 miliardám eur v 11. týdnu roku 2024, což představuje nárůst o 4 %. Od začátku roku 2025 zůstal počet zaměstnanců stejný a činí celkem 13 800. Prezident a generální ředitel VDL Groep Willem van der Leegte: „ V roce 2024 jsme věnovali velkou pozornost hlavním výzvám, které, jak jsme předpovídali, budou mít podstatný dopad na naše roční výsledky: ukončení provozu VDL Nedcar v Bornu a v důsledku pandemie Covidu problémy v dodavatelských řetězcích a následné zpoždění dodávek autobusů. Nicméně jsme i nadále hledali příležitosti a se společností Van Hool jsme uskutečnili jednu z největších akvizic v naší historii. Díky tomu si autobusový průmysl udržel přibližně 1 600 pracovních míst a dále posiluje naši pozici výrobce autobusů. Integrace společnosti Van Hool do naší organizace probíhá dobře .“ Autobusy a autokary VDL Bus & Coach V roce 2024 se obrat divize Autobusy a autokary zvýšil o 67 % z 304 milionů EUR v roce 2023 na 509 milionů EUR. Hlavním důvodem je nárůst dodaných autobusů do veřejné dopravy. Nová generace VDL Citea, která se do sériové výroby dostala v roce 2023, byla dodána na domácí trhy v Nizozemsku a Belgii a také v Německu, Dánsku, Itálii, Lucembursku a Finsku. "Plně elektrický produkt VDL Bus & Coach je na evropských ulicích stále více viditelný ." Divize autobusové a autokarové dopravy však vykazuje ztrátu. Aby byla zajištěna udržitelnost a kontinuita a aby byly uspokojeny požadavky trhu, environmentální požadavky a zákony a předpisy, vynakládá skupina značné investice do výzkumu a vývoje jak pro veřejnou dopravu tak pro zájezdové autobusy. S vlastními softwarovými architekty, vývojáři a testery se VDL Bus & Coach zaměřuje na otázky „chytré“ mobility, jako je konektivita, hospodaření s energií a prodlužování životnosti baterií. V roce 2024 věnovala společnost velkou pozornost akvizici zkrachovalé Van Hool. " Díky přístupu na severoamerický trh, dokončení produktového portfolia a moderní továrně na autobusy v Makedonii posiluje VDL touto akvizicí svou pozici výrobce autobusů. Zahájit dodávky v zkrachovalé firmě této velikosti a integrovat ji do organizace VDL nebyl snadný úkol. Nicméně tato integrace probíhá uspokojivě. Společnostem VDL Bus & Coach a VDL Van Hool je čas na to, aby se stále více propojily a vytvořily jednu společnost s více produktovými skupinami ." VDL očekává, že její obrat v sektoru veřejné dopravy v roce 2025 dále vzroste. Další navyšování výroby VDL Citea povede k vyššímu počtu dodávek. Objednávky na tento elektrický městský autobus jsou pro rok 2025 vyčerpány. Kromě autobusů pro veřejnou dopravu v roce 2025 představí i nový autokar VDL Futura. První kusy tohoto nového vozidla, jehož hlavním zaměřením je nízká spotřeba energie, maximální využití a optimální zážitek z cestování, budou vyrobeny a dodány v roce 2025. Portfolio objednávek divize Buses & Coaches se za posledních 12 měsíců rozrostlo ze 465 milionů eur v 11. týdnu roku 2024 na 590 milionů eur (nárůst o 27 %). Montáž automobilů Obrat divize montáže automobilů klesl z 2,489 miliardy eur v roce 2023 na 185 milionů eur v roce 2024. Tento pokles vysvětluje VDL ukončením výrobní smlouvy se společností BMW. Divize montáže automobilů hospodaří ztrátově. Od ukončení této dohody se pozornost přesunula k tomu, aby lokalitě Born poskytla novou budoucnost. To staví na znalostech a zkušenostech z inženýrství, industrializace a výroby. Kromě rozšíření automobilových aktivit společností VDL Special Vehicles a VDL Mobility Innovation Center v Bornu se v tomto závodě usiluje o zřízení dalších vysoce kvalitních výrobních aktivit. Inovační centrum VDL Mobility montuje bateriové bloky pro vozidla. Společnost VDL Special Vehicles rozšířila své portfolio zakázek, včetně víceleté smlouvy na komplexní kontroly desítek tisíc osobních vozidel ročně. Rok 2025 se bude točit kolem dalšího přilákání nových obchodních aktivit a transformace závodu Born na udržitelné, autonomní výrobní místo pro národní a evropský vysoce kvalitní zpracovatelský průmysl s pozitivním dopadem na zaměstnanost a (regionální) ekonomiku. Výhled do roku 2025 Celkově by měl obrat skupiny VDL Groep v roce 2025 zůstat ve srovnání s rokem 2024 stejný. Navzdory mírnému ochlazení ekonomiky je portfolio zakázek na stabilní, vysoké úrovni kolem 2 miliard eur. " Výsledek se nyní dále zlepší, protože byly vynaloženy jednorázové náklady spojené s ukončením provozu VDL Nedcar a dodávky autobusů se budou i nadále zlepšovat. Výhled pro trhy s high-tech a mobilitou je v krátkodobém horizontu o něco horší. To bude kompenzováno rozmanitostí aktivit a také tím, že VDL má dobrou pozici na několika růstových trzích (včetně potravinářských technologií, infrastruktury, energetiky a obrany) ." VDL Groep

person rebus  date_range 15.04.2025

Gregor Czaika, ředitel výrobního závodu v Holýšově, se stává současně i novým CEO Daimler Buses Česká republika. Artur Konarski přebírá novou roli Head of Sales, Customer Services & Parts a bude zodpovědný za prodej a služby zákazníkům v Servisním centru v Praze. Sídlo společnosti se přesouvá do Holýšova. Vše od 1. dubna 2025.

person rebus  date_range 02.04.2025

Meziročně se produkce autobusů v České republice v únoru zvýšila. Iveco Bus, SOR Libchavy a KHMC vyrobily dohromady 437 vozidel. Celkem bylo od začátku roku zkompletováno 863 autobusů, o 27 procent více než v lednu a únoru 2024.

V únoru 2025 vyrobili v Iveco CR 424 autobusů, o 61 ks více než vloni v únoru (+16,8%). SOR Libchavy naopak zaznamenal nižší výrobu. Z výrobní linky v Libchavách sjelo 10 autobusů, o 11 ks meziročně méně (-52%). KHMC vyrobil stejně jako v únoru 2024 tři minibusy. Za první dva měsíce roku, v lednu a únoru 2025, bylo v České republice vyrobeno o 185 autobusů více než ve stejném období loňského roku. Celková hodnota výroby dosáhla počtu 863 autobusů a představuje 27,3% nárůst. Ve vysokomýtském Iveco CR bylo vyrobeno 842 autobusů, o 200 ks více (+31,2%). V SOR Libchavy vyrobili v prvních dvou měsících tohoto roku 17 vozidel, o 14 ks méně (-45,2%). KHMC vyrobila v lednu a únoru 4 ks minibusů, o jeden méně než za stejné období 2024. Z celkem 62 elektrických autobusů, bylo 61 ks značky Iveco, jeden SOR. Zdroj dat AutoSAP

person rebus  date_range 25.03.2025

Do Evropy za posledních 5 let zamířilo z Turecka 82 procent vyrobených elektrických autobusů. V Itálii, Rumunsku a Portugalsku je značka v top 5, ve Švýcarsku na 3. místě a ve Francii a Rakousku v top 4. Karsan e-ATAK s 29procentním podílem a e-JEST s 37procentním podílem si na trhu v Evropě už pátý rok v řadě drží ve svých segmentech vedoucí postavení. V roce 2025 představí turecký výrobce inovace ve všech elektrických segmentech a prodá 700 vozidel.

„ V roce 2024 jsme dosáhli 8. místa v evropském žebříčku prodejů elektrických vozidel a 4,5 procenta v tržním podílu ," uvedl generální ředitel Okan Bas, při příležitosti hodnocení minulého roku. Rok 2024 ukončil Karsan s obratem 296 milionů EUR, prodejem 540 elektrických vozidel a 28procentním nárůstem ziskovosti. Podle Okana Base je pro rok 2025 cílem stát se hlavním hráčem na trhu elektrické veřejné dopravy. „ V roce 2025 budeme dál posilovat v oblasti elektrické mobility. Naším cílem je 30% růst, prodej 700 elektrických vozidel a mít na celosvětovém trhu 2 200 našich elektrických vozidel. S tím očekáváme zvýšení našeho celkového obratu na 350-400 milionů EUR a obratu elektrických vozidel na 200-250 milionů EUR .“ Cesta elektromobility Karsan začala na konci roku 2018 šestimetrovým e-JEST. V září 2021 značka nabídla celou produktovou řadou pro městskou dopravu, od 6 metrů do 18 metrů. Prodej elektrických vozidel začal v roce 2019 s 66 vozidly. Za rok, po uvedení e-ATAK se zvýšily prodeje na 107. 540 kusů v roce 2024 znamená meziroční nárůst o 45 %. Během 6 let zvýšil Karsan roční objem prodeje z 66 na 540 kusů. Rok 2025 má být pro Karsan rokem prodeje. Má v plánu rozšířit produktovou řadu v elektrickém, autonomním i vodíkovém pohonu a představit inovace, které v tomto sektoru "přinesou změnu". První autonomní autobus úrovně 4 ve standardní velikosti ve Spojených státech amerických a v Evropě patří Karsan. Nejprve spustil se svým technologickým partnerem ADASTEC autonomní e-ATAK v prezidentském komplexu v Turecku a poté začal vozit cestující v Norsku. Turecký výrobce s 60letou historií uvedl na trh svůj první prototyp vodíkového autobusu s palivovými články a podepsal strategickou spolupráci s Toyotou, jedním z globálních lídrů v oblasti vodíkových technologií.

person rebus  date_range 24.03.2025

Jeden z předních výrobců užitkových vozidel ze švédského Södertälje hlásí příznivé provozní a finanční výsledky, vloni předal svým zákazníkům 96 443 nákladních vozidel, 5 626 autobusů a 11 170 průmyslových a námořních pohonných systémů. Poprvé tak dodávky přesáhly 100 000 kusů. Celkové čisté tržby překročily 216 miliard SEK, z čehož přibližně 20 procent připadalo na servisní činnosti.

Společnost Scania, založená v roce 1891, dnes působí ve více než 100 zemích a zaměstnává asi 59 000 lidí. Výroba probíhá v Evropě a Latinské Americe, v Africe a Asii se pak nacházejí regionální produktová centra. Vloni Scania investovala značné prostředky do výzkumu a vývoje a do dokončení připravovaného průmyslového centra v Číně. Je součástí TRATON GROUP (stejně jako MAN). Čisté tržby Scania Group vzrostly v roce 2024 o 6 procent na 216,1 miliardy švédských korun (204,1). Provozní zisk dosáhl 30,4 miliardy švédských korun (26,0) a provozní marže činila 14,1 procenta (12,7). Dodávky vzrostly o 6 procent na 102 069 vozidel, z toho 266 vozidel s nulovými emisemi (246). Tržby ze servisní činnosti vzrostly o 3 procenta. Příjem zakázek se snížil o 4 procenta na 81 012 vozidel. Díky hnacímu ústrojí Super, které přispívá k vyšší ziskovosti společnosti i jejích zákazníků, vzrostl podíl Scania na evropském trhu s nákladními automobily o více než 2 % na 17,8 %. V Latinské Americe se podíl na trhu zvýšil na 17,3 % a poptávka je zde nadále silná, zejména v Brazílii. Nová softwarová platforma Scanie je navržena tak, aby ji bylo možné upravovat dle budoucích potřeb zákazníků a v maximální míře rozšiřovat její funkce. Problémy s její implementací sice způsobily určité zpoždění, ale společnost se k nim staví čelem. S problémy bylo spojeno i rozšiřování výroby elektrických nákladních vozidel, což mělo dopad na snahy společnosti v oblasti dekarbonizace. Vzhledem k rychle rostoucí poptávce po prémiových elektrických nákladních vozidlech rozšiřuje Scania síť dodavatelů s cílem dosáhnout větší flexibility a zkrátit dobu dodání, uvádí Scania. V roce 2024 dosáhla Scania díky investicím do infrastruktury, inovativním řešením a strategickým partnerstvím významného pokroku na cestě k udržitelné dopravě. V oblasti dekarbonizace a aktuálně díky zelené elektřině, dekarbonizované logistice a nižší spotřebě energie snížila provozní emise o 47 %. Blíží se tak k překonání cíle pro rok 2025 snížit emise v kategorii 1 a 2 o 50 %. U emisí v kategorii 3 – emise z používaných vozidel – dosáhla snížení o 12 %. I přes výrazné zlepšení v porovnání s loňským rokem však cíle pro rok 2025 stále nebylo dosaženo. Intenzivněji zaměřuje na oblast školení řidičů, obnovitelných paliv a optimalizace vozidel s cílem redukovat rozdíl oproti cíli o 20 %. Scania si stanovila nové cíle pro rok 2032 v rámci všech kategorií: snížení provozních emisí o 50 % a o 45 % u emisí z používaných vozidel oproti úrovni z roku 2022. „ Závazek společnosti Scania dekarbonizovat naše podnikání v souladu s vědeckými poznatky se nemění. Stanovení nových cílů je důkazem, že naše ambice jsou velké a převyšují standardy v oboru ,“ řekl generální ředitel Christian Levin. Česká republika se v roce 2024 stala jedním z klíčových trhů značky v oblasti prodeje nákladních automobilů. Podařilo se jí dosáhnout historického milníku, kdy v segmentu vozidel nad 18 tun bylo registrováno celkem 1 511 nových vozů Scania, o 160 meziročně více, což znamená tržní podíl 19,4 %. Tento výsledek zařadil Scanii na první místo v dané kategorii a posílil její postavení lídra v oblasti těžké dopravy, na kterou se v České republice soustředí. Výrobu kompletních autobusů značka opustila a soustředí se na podvozky pro své partnery nástavbáře. Poslední autobusy Scania Citywide dodala na konci roku 2023 do Teplic. Výroční zpráva a zpráva o udržitelnosti za rok 2024 .

person rebus  date_range 18.03.2025

Poslanecká sněmovna 12. března 2025 schválila novelu zákona o silniční dopravě, která zavádí mikrobusy na objednání pod názvem poptávková doprava. Mikrobusy nebo autobusy "na zavolání" už fungují jako doplněk k městské nebo linkové dopravě na Říčansku a dalších oblastech Středočeského kraje, v Plzeňském a Libereckém kraji. Místo využití klasických autobusů s předem určenými časy, trasami a zastávkami si přes aplikaci objednáte svůj spoj podle aktuální potřeby. Od 1. července 2025 získají objednatelé veřejné dopravy - města a kraje - oporu pro jejich zavádění v legislativě.

Schválení rozsáhlé novely zákona o silniční dopravě znamená mimo jiné i novinku v hromadné dopravě. Týká se rozšíření veřejné linkové dopravy o tzv. poptávkovou dopravu . Objednávky spojení budou probíhat přes aplikace a přepravu budou poskytovat především menší vozidla, maximálně s 9 místy. Tato menší vozidla nemusí podle zákona splňovat všechny stanovené standardy na přepravu (dětský kočárek s dítětem, vodící pes pro nevidomého, osoby na vozíku), objednatelé si je ale mohou stanovit v rámci smluv o veřejných službách. Poptávková doprava bude provozována na základě licence, která bude ale obsahovat jen vymezené území. Konkrétní zastávky a jiná místa pro nástup nebo výstup budou až v jízdním řádu schváleném dopravním úřadem (dojde k novelizaci vyhlášky č. 122/2014 Sb., o jízdních řádech). Mimo zastávky pak půjde nastupovat nebo vystupovat pouze v případě jízdy malými vozidly a za podmínky, že to nebude v rozporu s pravidly silničního provozu a bezpečnosti provozu. Vozidla poptávkové dopravy musí být viditelně označena střešní svítilnou zelené barvy s nápisem LINKA. Takto označená vozidla budou moci využívat vyhrazené jízdní pruhy pro autobusy. Tento typ hromadné dopravy bude možné provozovat a financovat jen na základě smluv o veřejných službách v přepravě cestujících, ne na komerčním základě. Zavedení institutu poptávkové dopravy je další možností, nikoliv povinností, jak zajistit dopravní obslužnost. Podle ministerstva dopravy přijetí této právní úpravy nenese pro objednatele žádné náklady. Dopravcům bude hradit kompenzaci, která by měla být jednotkově nižší než u „standardní“ linkové osobní dopravy. " Přeprava bude probíhat na základě objednávek, a to jak mezi běžnými zastávkami, tak mezi předem určenými nástupními místy. Využívána budou vozidla od osobních až po autobusy a licence bude vydávána pro určitou územní oblast, nikoliv trasu ," vysvětlil ministr dopravy. " Poptávková doprava umožní jak ekonomické, tak velmi účelné zajištění dopravní obslužnosti. Zároveň se tím vytváří prostor pro vznik nových objednávkových aplikací ." Novelou zákona se také mění výše přirážky za jízdu bez platného jízdního dokladu nebo porušování přepravního řádu, ta nesmí nově přesáhnout částku 2 500 Kč (nyní 1 500 Kč). Konktrétní výši stanovují přepravní podmínky dopravce. Kamiony budou od července kontrolovat Inspektoři silniční dopravy Na nákladní dopravu budou dohlížet dál mobilní expertní jednotky, ovšem v novém jako Inspekce silniční dopravy (INSID). Umožnila to novela několika silničních, jejíž návrh schválili poslanci. Ta zároveň zavádí novou formu flexibilní veřejné dopravy, tzv. poptávkovou dopravu. Návrh změn rovněž počítá s pravidly pro autonomní vozidla nebo doručováním řidičských průkazů do výdejních míst či boxů. Inspektoři silniční dopravy budou samostatně vykonávat kontroly především přímo na silnicích, ale také v provozovnách dopravců. Budou oprávněni zastavovat vozidla a vyřizovat některé přestupky příkazem na místě, vybírat kauce, bránit v další jízdě, odebírat doklady nebo tabulky s SPZ. Novela zákona má podle ministerstva dopravy zefektivnit vynucování povinností v silniční dopravě, navyšuje horní hranici pokuty za přestupek dopravce týkající se vedení záznamů o dobách řízení či odpočinku řidiče z 350 000 Kč na 500 000 Kč. Automatizovaná vozidla budou mít černou skříňku Novela zákona zohledňuje budoucí provoz automatizovaných vozidel. Když bude vozidlo řídit samo, nebudou se na řidiče vztahovat pravidla silničního provozu ani jiné povinnosti týkající se řízení, jejichž dodržování v tu chvíli automatizované vozidlo zajišťuje. Řidič musí být nicméně připraven na výzvu automatizovaného vozidla řízení bezpečně převzít. Provozovatel vozidla nebude odpovídat za přestupek spáchaný v době, kdy se automatizované vozidlo řídilo samo. V každém takovémto vozidle bude tzv. černá skříňka. V případě potřeby bude řidič nebo výrobce vozidla povinen policii zpřístupnit údaje o řízení samotným vozidlem nebo řidičem, které tato černá skříňka zaznamenává. Řidičský průkaz nebo karta řidiče přijdou na výdejní místa Počítá se s pokračováním digitalizace dopravní agendy. Pro nové řidičské oprávnění, výměnu řidičského průkazu nebo kartu řidiče už nebude nutné chodit osobně na úřad. Vše půjde vyřešit přes Portál dopravy a doklad si následně vyzvednout na výdejním místě nebo ve výdejním boxu. „ Zároveň osoby, kterým bude uděleno nebo rozšířeno řidičské oprávnění, budou moci řídit vozidlo již od okamžiku zápisu tohoto oprávnění do registru řidičů a nebude třeba čekat až na převzetí dokladu. Nebude také nutné odevzdávat neplatný řidičský průkaz, bude ale povinnost jej zlikvidovat ,“ řekl poslanec Ivan Adamec, který tento návrh předložil, na tiskové konferenci 12. března. Změny týkající se Stanic technické kontroly a stanic měření emisí Mezi další změny patří prodloužení platnosti evidenční kontroly z jednoho na dva roky. Tím se srovná délka s dobou platnosti pravidelné technické prohlídky. Nově budou evidovány přestupky provozovatelů stanic technické kontroly a stanic měření emisí a kontrolních techniků v informačním systému technických prohlídek, kde bude rovněž evidence státního odborného dozoru nad jejich činností. Účelem je možnost odnímání příslušných oprávnění v případě opakovaného porušení jejich povinností.

person rebus  date_range 13.03.2025

V roce 2024 bylo v zemích EU, Spojeném království, na Islandu, v Norsku a Švýcarsku registrováno 14 405 autobusů s jiným než dieselovým pohonem, o téměř 7 procent více než v roce 2023. Na 7 843 se zvýšil počet elektrických autobusů s bateriemi. Více bylo i registrovaných elektrických autobusů s palivovými články. Naopak ubylo autobusů na CNG a hybridních. Vyplývá to z roční analýzy společnosti DVV Media Group , která statistiky registrací na evropských autobusových trzích převzala vloni od Wima Chatrou a pokračuje v nich pod názvem "Evropská autobusová data".

Zpráva DVV Media Group uvádí nově registrované městské autobusy o hmotnosti více než 8 tun a s alternativním pohonem, tedy na plyn (včetně bioplynu), hybridní, elektrické bateriové a autobusy s palivovými články. V číslech nejsou zahrnuty trolejbusy. Statistiky pokrývají 27 zemí EU a také Spojené království, Island, Norsko a Švýcarsko. Reistrace nových autobusů s bateriovým pohonem se zvýšily z 2 210 ks v roce 2020 na 7 843 v roce 2024. Hybridní autobusy v roce 2020 zaznamenaly 2 919 registrací nových vozidel, v roce 2022 se snížily na 2 018 ks a rok 2023 znamenal velký nárůst na 4 022 ks. Vloni se zastavily na 3 379 vozech. Zároveň se výrazně změnil trh s hybridními autobusy, významný podíl se přesunul do regionální dopravy. Trh s autobusy na CNG posledních 5 let zůstával přibližně na stejné úrovni. Registrace autobusů s palivovými články se zvýšily ze 47 v roce 2020 na 378 ks v roce 2024. Schéma vývoje registrací v jednotlivých letech obrázek č. 1. Z 7 843 nových městských elektrických autobusů nad osm tun má největší podíl na trhu Yutong s 1 130 nově registrovanými autobusy a 14,4 procentním podílem na trhu. Na druhém místě je Mercedes-Benz s 918 autobusy a 11,7 procentním podílem na trhu a jako třetí severoirský Wrightbus s 861 autobusy a 11,0 procentním podílem na trhu. Iveco Bus spolu s Heuliez je na čtvrtém místě s 820 nově registrovanými autobusy a tržním podílem 10,5 procenta. S větším odstupem pak následují lídr roku 2023 MAN s 479 autobusy a podílem na trhu 6,1 procent a Solaris s 465 registracemi a 5,9 podílem na trhu (viz schéma č. 2). Pokud bychom brali v úvahu jen statistiky zemí EU, první dvě místa obsadily Daimler Buses, který registroval ve srovnání s rokem 2023 o 472 autobusů více a Iveco Bus, o 464 elektrických autobusů více než v roce 2023. Yutong a Wrightbus jsou úspěšní díky velkému trhu ve Velké Británii. Největším trhem je Spojeném království s 1 601 nově registrovanými autobusy na baterie, znamená to 20,4 procentní podíl na evropském trhu. Druhé místo získala Itálie s 984 autobusy, následují Německo s 638 ks, Španělsko s 614 ks a Francie s 605 registracemi. Registrace podle zemí jsou ve schématu 3. Autobusy s palivovými články představují jen malou část trhu. V letech 2012 – 2024 bylo v Evropě registrováno pouze 943 vozidel. Nejvíc v roce 2024, kdy šlo o 378 ks. Největším zákazníkem je Německo, kde bylo vloni registrováno 225 autobusů. Dále s velkým odstupem Španělsko s 54 ks a Itálie se 43 vodíkovými autobusy. Největším dodavatelem je Solaris. Proti roku 2023, kdy bylo registrováno 77 jeho autobusů a získal 37,2 procenta trhu, v roce 2024 to bylo 244 autobusů, které tvoří 64,4 procenta evropského trhu s vodíkovými autobusy. Druhé místo obsadil Wrightbus s 54 vozy (14,3 procenta trhu), rok předtím byl až na šestém místě s 15 vozy. Třetí místo patří portugalskému Caetano s 31 registracemi, tj. 8,2 procentní podíl. Registrace autobusů s palivovými články jsou ve schématu 4. Od roku 2012 bylo nejvíce autobusů s palivovými články registrováno v Německu (429 ks), ve Velké Británii (140 ks) a v Polsku (81).

person rebus  date_range 12.03.2025

Solaris Bus & Coach Solaris prodal v roce 2024 celkem 1 525 vozidel, což představuje 4,7% nárůst prodejů ve srovnání s rokem 2023. Tržby činily 927 milionů EUR, o více než 13 % více. Od roku 2012 do konce roku 2024 dodal nejvyšší počet bezemisních autobusů v Evropě. Elektrobusy, vodíkové autobusy, trolejbusy a hybridní vozidla tvořily v roce 2024 rekordních 83 % prodejní struktury. Vloni také Solaris podepsal svůj první kontrakt na americkém trhu na dodávku elektrobusů. Jedná se o milník k dosažení strategických plánů společnosti vstoupit na trh autobusů s nulovými emisemi v USA a Kanadě. Vodíkový autobus Solaris byl oceněn jako Autobus roku 2025. Na konci roku 2024 zahrnovaly nevyřízené objednávky 1 609 vozidel v celkové hodnotě přes 1,4 miliardy EUR. Výrobce představil své výsledky na tiskové konferenci 12. března 2025.

Naprostá většina dokončených zakázek Solaris v roce 2024 zahrnovala dodávky vozidel s pohony zcela bez emisí nebo s nízkými emisemi. Vozidla vybavená alternativními pohony – bateriemi a vodíkovými palivovými články, trolejbusy a hybridní autobusy – dosáhla rekordního podílu na prodejích a tvořila až 83 % všech dodaných vozů. Tento podíl zahrnuje 544 elektrických autobusů, rekordních 259 vodíkových autobusů a 180 trolejbusů, které hrají v prodejích důležitou roli. V Evropě rapidně narůstá podíl vozidel ze segmentu e-mobility. Solaris si udržuje mezi výrobci vedoucí pozici. Od roku 2012 dodal do evropských měst celkem 3 074 vozidel, nejvíce ze všech výrobců, tento počet představuje téměř 14 % všech bezemisních autobusů na evropských silnicích. V roce 2024 se Solaris umístil na druhém místě v dodávkách autobusů s nulovými emisemi a evropským zákazníkům dodal 705 těchto autobusů. Významnou část bezemisních dodávek tvořily vodíkové autobusy. Tento segment trhu dynamicky posiluje, v uplynulém roce se oproti předchozímu roku více než zdvojnásobil. Solaris je lídrem v této části trhu od roku 2019. V roce 2024 výrobce posílil svou pozici dodáním 245 vodíkových autobusů Urbino do evropských měst, což se promítlo do působivých 69% podílu na trhu. Rekordní prodeje přispěly ke stejně rekordním příjmům. Solaris vygeneroval tržby ve výši 927 milionů EUR, což je nárůst o více než 13 % ve srovnání s předchozím rokem. V roce 2024 Solaris dodal své produkty zákazníkům ve 12 zemích. Hlavními zákazníky byli dopravci z Itálie, Polska, Německa, Rumunska, Švédska a Španělska. Mezi největší zakázky patřily: 245 autobusů dopravci ATAC Roma do hlavního města Itálie, včetně 110 vozidel Urbino 18 mild hybrid a 135 (z celkových 248 objednaných) autobusů Urbino 12 CNG. 100 hybridních autobusů do ARST a 38 elektrobusů do CTM Cagliari na Sardinii. 100 trolejbusů Solaris Trollino 12 do Bukurešti, hlavního města Rumunska. 83 elektrobusů Solaris Urbino 15 LE dopravci Nobina ve Švédsku. 48 autobusů Urbino 18 mild hybrid do MPK Łódź. 37 vodíkových autobusů Solaris Urbino 12 do TPER Bologna (z celkového počtu 130 objednaných) v Itálii. 36 vodíkových autobusů Solaris Urbino 12 do TMB Barcelona ve Španělsku. 36 elektrobusů Solaris Urbino 12 do Milána v Itálii provozovateli ATM Milano. Rok 2024 zakončil Solaris s více než 1 600 vozidly v hodnotě přes 1,4 miliardy EUR v knize objednávek. Většina těchto zakázek, celých 92 %, se týká vozidel s nízkými nebo nulovými emisemi. Mezi nejdůležitější zakázky patří: Objednávka 96 elektrických autobusů pro veřejnou dopravu v Utrechtu u společnosti Transdev Nederland. Dodávky jsou naplánovány na poslední čtvrtletí roku 2025. Objednávka 46 elektrických autobusů Solaris (19 Urbino 12 electric a 27 Urbino 15 LE electric) od Keolis Sverige pro region Dalarna. Dodávky začnou v roce 2025. Výběrové řízení na dodávku až 45 elektrických dvoukloubových autobusů Urbino 24 do belgického Lutychu. První zakázka zahrnuje 18 vozidel a jde o dosud největší výběrové řízení na dvoukloubové autobusy, které výrobce vyhrál. Smlouva na dodávku 30 elektrických autobusů (26 Urbino 12 electric a 4 Urbino 18 electric) provozovateli Arriva v Nizozemsku, který bude zajišťovat dopravu v regionu Západní Brabantsko a v roce 2025 se připojí k flotile Arriva. Nákup 22 vodíkových autobusů Urbino 12 pro Île-de-France Mobilités ve Francii s podporou CATP (Centrale d’Achat du Transport Public). Dodávky jsou naplánovány na rok 2025. S RVK Köln byla uzavřena smlouva na 20 vodíkových autobusů (9 modelů Urbino 12 hydrogen a 11 Urbino 18 hydrogen). Jde o další objednávku dopravce na vodíkové autobusy Solaris. Po realizaci poslední smlouvy v roce 2025 dosáhne vodíková flotila Solaris ve městě 84 vozidel této značky. První kontrakt na dodávku autobusů do USA se společností King County Metro, která zajišťuje dopravní služby pro město Seattle ve státě Washington a dalších 34 měst. Smlouva zahrnuje dva 40stopé (12m) elektrické autobusy a dva 60stopé (18m) kloubové autobusy s opcí na dalších 12 vozidel. Dodávky začnou v druhé polovině roku 2026. Autobusy budou založeny na platformě navržené speciálně pro severoamerický trh, vyhovující všem americkým předpisům, včetně FMVSS a ADA. Tato platforma bude zahrnovat nejpokročilejší technologii bateriových autobusů, včetně pokročilých systémů elektrického pohonu, vlastní technologii integrace baterií Solaris a nejmodernější funkce konektivity, osvědčené v Evropě. Rok 2024 byl pro Solaris významným také pokud jde o získání důležitých a prestižních ocenění. V září 2024 udělila mezinárodní porota soutěže Bus of the Year titul "Bus of the Year 2025" autobusu Solaris Urbino 18 hydrogen. Je to druhý titul pro vozidlo Solaris a poprvé v historii soutěže, která se koná od roku 1989, vyhrálo vozidlo na vodík. V roce 2017 prestižní ocenění získal bateriový Solaris Urbino 12 electric. Bateriové Urbino 12 electric s modulárním pohonem získalo ocenění „Sustainable Bus Award 2025“ v kategorii „City Buses“ v říjnu 2024. Solaris si již mnoho let udržuje vedoucí pozici v poskytování nízkoemisních a nulových řešení městské dopravy městům v celé Evropě. Aby byla společnost na špici výrobců ovlivňujících přechod na zelenou ve veřejné dopravě, neustále investuje do dalšího rozvoje, uvedl výrobce na tiskové konferenci. V roce 2024 v rámci svých výzkumných a vývojových aktivit realizoval Solaris řadu klíčových projektů. Důležitým bylo uvedení Solaris Urbino 18 s modulárním elektrickým pohonem do sériové výroby. Tento model, kombinující zvýšenou kapacitu cestujících a prodloužený dojezd, je výrazným posílením nabídky. Získáním souhlasu byla zase dokončena optimalizace konstrukce elektrobusu Solaris Urbino 12 s modulárním pohonem z hlediska materiálových nákladů a spotřeby energie a zahájený prodej vozidel přinesl první objednávky. Společnost také pokračovala v práci na kybernetické bezpečnosti autobusů, zaváděla moderní systém řízení v souladu s předpisy OSN 155 a 156. V roce 2024 byl získán certifikát, který potvrzuje shodu společnosti a jejích produktů s požadavky na kybernetickou bezpečnost a dohled nad softwarem. V roce 2024 navíc pokračovaly výzkumné a vývojové práce související se vstupem na americký a kanadský trh a do segmentu bezemisních meziměstských autobusů v Evropě. Solaris pokračoval ve svých aktivitách v oblasti ESG v souladu se strategickými cíli na léta 2024-2026. Jako první na světě vyvinula a získala pro elektrický autobus bateriový pas. První vozidlo s tímto dokumentem je Solaris Urbino 18 electric, které zamířilo do flotily BVG v Berlíně. Berlínský dopravní podnik objednal celkem 50 stejných modelů a všechny budou mít bateriové pasy. Passport baterie je digitální dokument obsahující podrobné informace o původu a složení baterie, který podporuje odpovědné řízení zdrojů. Dokument poskytuje transparentnost životního cyklu baterií, podporuje odpovědné získávání surovin a podporuje recyklaci a optimální využití obnovitelných materiálů. Solaris dodal vozidlo s pasem baterie tři roky před zavedením předpisů EU, které od roku 2027 vyžadují digitální pas baterie. Kromě toho pokračovaly environmentální analýzy produktů – v roce 2024 bylo hodnoceno vodíkové vozidlo Urbino 18. V následujících letech se plánuje získání štítků EPD (Environmental Product Declaration) pro všechny typy vozidel. V roce 2024 byla zveřejněna čtvrtá zpráva o udržitelném rozvoji Solaris, která shrnuje aktivity společnosti v oblasti ESG a ukazuje její odhodlání podporovat udržitelný rozvoj ve všech fázích jejích operací. Aktivity Solaris ESG byly oceněny v několika prestižních soutěžích, včetně Stříbrného listu CSR týdeníku „Polityka“, Platinum ESG Innovator Award v kategorii „Environment“ a ocenění Diamond Planet v kategorii „Net-zero Promoter“ v soutěži „Together for the Planet“.

person rebus  date_range 12.03.2025

Od začátku roku vzrostly registrace autobusů meziročně o 20 procent, ze 145 ks na 174 ks autobusů, v únoru klesly o 9 procent. V únoru 2025 bylo registrováno 60 autobusů, o šest méně ve srovnání s únorem v roce 2024. O první místo se dělí Iveco Bus a Setra se 17 registracemi. Následují Mercedes-Benz - 12 ks, SOR - 8 ks, MAN - 3 ks a Irizar - 1 ks. Nejvíc je linkových (29 ks), 16 ks městských a 15 ks dálkových. Největší počet nových autobusů v únoru zamířilo do Prahy - 14 ks a Jihočeského kraje - 12 ks. 49 autobusů jezdí na naftu, 8 ks na CNG (SOR) a 3 autobusy jsou elektrické (Iveco Bus).

Celkově první (leden-únor 2025) je značka Iveco Bus s 93 registrovanými autobusy (53,45 %), následují SOR – 26 ks (14,94 %), Setra – 20 ks (11,49 %), Mercedes-Benz – 17 ks (9,77 %), MAN – 11 ks (6,32 %), Irizar – 3 ks (1,72 %), Rošero-P – 3 ks (1,72 %), Iveco – 1 ks (0,57 %). Registrace v lednu 2025. Zdroj dat: Svaz dovozců automobilů

person rebus  date_range 06.03.2025
Reklama
Škoda Group
Reklama
Buse březen 25
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací