Sériová produkce nových SOR IC, jež povede k ukončení výroby starších vozů SOR C, CN a BN, by měla být zahájena v polovině roku 2022.
Vozidla typové řady C, CN a BN nahradí nové: linkové SOR IC a ICN LE a IBN LE pro městské linky. Všechny budou v dieselové i plynové verzi. Výroba začne v polovině roku 2022.
Vozidla typové řady C, CN a BN nahradí nové: linkové SOR IC a ICN LE a IBN LE pro městské linky. Všechny budou v dieselové i plynové verzi. Výroba začne v polovině roku 2022.
Český výrobce SOR Libchavy představil včera na veletrhu CZECHBUS ve světové premiéře svou novou řadu autobusů určenou zejména pro meziměstskou a příměstskou dopravu. Nové vozy ve výrobním programu nahradí úspěšné vozy řady C, CN a BN. Po představení nového městského vozu řady NS před 5 lety jde o dokončení úplného přechodu ke zcela nové modelové řadě vozidel.
SOR Libchavy vyrábí autobusy v České republice již 28 let. Ten úplně první sjel z výroby v roce 1993. Z producenta zaměřeného původně výhradně na malé autobusy (tzv. midibusy) se firma postupným rozšiřováním výrobního programu stala výrobcem, který byl schopen pokrýt široké portfolio od midibusů až po článkové vozy s délkou bezmála 19 m. Kromě dieselových autobusů nabízí firma také trolejbusy, elektrobusy a autobusy s pohonem na zemní plyn. Další alternativní pohony s ohledem na současný tlak na výrobce po zavádění ekologických pohonů SOR sleduje v rámci svého vývoje.
V roce 2016 firma představila na veletrhu v Hannoveru svůj první nový autobus o délce 12 m, který byl zamýšlen pro postupnou náhradu řady městských vozů SOR NB 12 a NB 18 CITY. Vozidla nové řady SOR NS postupně vznikla ve formě elektrobusů, dieselových vozů, trolejbusů a plynových autobusů a od počátku roku 2022 ve výrobním programu skutečně definitivně nahradí starší „en béčka“, jež se stala typickým představitelem městského autobusu v mnoha českých a slovenských městech, včetně Prahy, kde bychom jen ve službách pražského DP napočítali přes tisíc těchto autobusů.
Letos, v roce 2021, přichází SOR s další novinkou, která má ambici nahradit ve výrobním programu dosavadní produkci vozidel typových řad C, CN a BN. Jejich historie sahá až do samotných počátků vývoje SORu, tedy do první poloviny 90. let, byť v mezičase prošla vozidla pochopitelně celou řadou technologických i designových změn a postupně přibývaly či naopak ubývaly některé typy v nabídce.
Připomeňme, že první jmenovaný typ (C) je určen pro linkovou dopravu a představuje vůz se standardní výškou podlahy (tedy nenízkopodlažní), jenž nabízí prostor na zavazadla pod podlahou vozu. Ve výrobě jej má nově nahradit typ SOR IC. Další jmenované typy – SOR CN a BN – jsou na trhu nabízeny od roku 2003 (potažmo 2004 v případě městské varianty BN). Částečně nízkopodlažní vozidla se stala jednoznačně identifikovatelná díky vyvýšení střechy v zadní části vozu, pro něž si vysloužila přezdívky „hrbáč“ či „velbloud“. Tyto modely budou nahrazeny vozidly SOR ICN (linkový) a SOR IBN (městský), která budou sice nadále částečně nízkopodlažní (tzv. verze LE; low entry), avšak střecha již bude po celé délce v jedné rovině.
„Autobusy s „hrbem“ mají za sebou naprosto fenomenální úspěch. Jejich příchod na trh ve své době znamenal možnost nákupu cenově dostupného vozidla, které mohlo pohodlně přepravovat i na delší vzdálenosti vozíčkáře, respektive obecně osoby se sníženou schopností pohybu. Na úspěchy v ČR a na Slovensku navázaly dodávky například do Německa, Srbska, Rumunska, Polska či Dánska,“ uvedl Jiří Paroulek, jeden z jednatelů a ředitel společnosti SOR Libchavy. „Nové autobusy již budou bez typické vyvýšené střechy, ale i to naši zákazníci již mohou znát. Všechny naše částečně nízkopodlažní elektrobusy EBN totiž byly vyráběny již se střechou v jedné rovině,“ připomněl ředitel SORu řadu EBN, které se má přechod na novou platformu také výhledově týkat.
Na úspěch původních „hrbáčů“ chce SOR svými novými autobusy SOR IC, ICN a IBN navázat. Jejich hlavní předností má být nadále nízká hmotnost, která se pozitivně projevuje v nižší spotřebě paliva a nízké provozní náklady. „Náš dieselový či plynový autobus měl díky nízké hmotnosti výrazně nižší spotřebu. Tuto konkurenční výhodu jsme chtěli v rámci pokračování vývoje zachovat. Fakticky jsme se standardním typem spalovacího motoru dokázali dosahovat spotřeb, na které se dostávaly či dostávají běžně hybridní autobusy. To byl vždy významný přínos pro dopravce i životní prostředí,“ řekl k novince Filip Murgaš, zodpovědný za obchod.
Nové typy autobusů budou nabízeny ve čtyřech délkových variantách, a sice 9,5 m, 10,5 m, 12 m a 12,5 m. „Nebráníme se pochopitelně v případě zájmu zákazníků přijít i s dalšími řešeními, čtyři vyjmenované typy ale budou tvořit základ naší nabídky. Chceme si ale pochopitelně nadále uchovat vysokou míru flexibility k zákaznickým přáním,“ doplnil Murgaš.
Premiéra nových autobusů se odehrála na veletrhu CZECHBUS v Praze, kde se představili hned dva zástupci nové modelové řady, oba v délkové verzi 12 m. Jeden z vozů představuje tradiční řešení dieselového autobusu (SOR ICN 12), druhý je pak v provedení s pohonem na stlačený zemní plyn (typ SOR ICNG 12).
Autobus na první pohled zaujme svým značně netradičním designem, který má respektovat základní tvarové křivky autobusů SOR (typické zešikmené čelní okno), a zároveň se odlišit od soudobé produkce linkových autobusů v dané kategorii s poněkud „krabicovým“ vzezřením. Autorem designu je stejně jako v případě modelu SOR NS architekt Patrik Kotas. Pozornost byla pochopitelně kromě vnějších křivek věnována i provedení interiéru a stanoviště řidiče, které zaujme vskutku velkorysým prostorem.
V současné době je vyrobeno několik vozidel, které se používají k homologačním zkouškám a brzy by se měly objevit na testech u prvních zákazníků. Sériová produkce, jež povede k ukončení výroby starších vozů SOR C, CN a BN, by měla být zahájena v polovině roku 2022.
SOR Libchavy vyrábí autobusy v České republice již 28 let. Ten úplně první sjel z výroby v roce 1993. Z producenta zaměřeného původně výhradně na malé autobusy (tzv. midibusy) se firma postupným rozšiřováním výrobního programu stala výrobcem, který byl schopen pokrýt široké portfolio od midibusů až po článkové vozy s délkou bezmála 19 m. Kromě dieselových autobusů nabízí firma také trolejbusy, elektrobusy a autobusy s pohonem na zemní plyn. Další alternativní pohony s ohledem na současný tlak na výrobce po zavádění ekologických pohonů SOR sleduje v rámci svého vývoje.
V roce 2016 firma představila na veletrhu v Hannoveru svůj první nový autobus o délce 12 m, který byl zamýšlen pro postupnou náhradu řady městských vozů SOR NB 12 a NB 18 CITY. Vozidla nové řady SOR NS postupně vznikla ve formě elektrobusů, dieselových vozů, trolejbusů a plynových autobusů a od počátku roku 2022 ve výrobním programu skutečně definitivně nahradí starší „en béčka“, jež se stala typickým představitelem městského autobusu v mnoha českých a slovenských městech, včetně Prahy, kde bychom jen ve službách pražského DP napočítali přes tisíc těchto autobusů.
Letos, v roce 2021, přichází SOR s další novinkou, která má ambici nahradit ve výrobním programu dosavadní produkci vozidel typových řad C, CN a BN. Jejich historie sahá až do samotných počátků vývoje SORu, tedy do první poloviny 90. let, byť v mezičase prošla vozidla pochopitelně celou řadou technologických i designových změn a postupně přibývaly či naopak ubývaly některé typy v nabídce.
Připomeňme, že první jmenovaný typ (C) je určen pro linkovou dopravu a představuje vůz se standardní výškou podlahy (tedy nenízkopodlažní), jenž nabízí prostor na zavazadla pod podlahou vozu. Ve výrobě jej má nově nahradit typ SOR IC. Další jmenované typy – SOR CN a BN – jsou na trhu nabízeny od roku 2003 (potažmo 2004 v případě městské varianty BN). Částečně nízkopodlažní vozidla se stala jednoznačně identifikovatelná díky vyvýšení střechy v zadní části vozu, pro něž si vysloužila přezdívky „hrbáč“ či „velbloud“. Tyto modely budou nahrazeny vozidly SOR ICN (linkový) a SOR IBN (městský), která budou sice nadále částečně nízkopodlažní (tzv. verze LE; low entry), avšak střecha již bude po celé délce v jedné rovině.
„Autobusy s „hrbem“ mají za sebou naprosto fenomenální úspěch. Jejich příchod na trh ve své době znamenal možnost nákupu cenově dostupného vozidla, které mohlo pohodlně přepravovat i na delší vzdálenosti vozíčkáře, respektive obecně osoby se sníženou schopností pohybu. Na úspěchy v ČR a na Slovensku navázaly dodávky například do Německa, Srbska, Rumunska, Polska či Dánska,“ uvedl Jiří Paroulek, jeden z jednatelů a ředitel společnosti SOR Libchavy. „Nové autobusy již budou bez typické vyvýšené střechy, ale i to naši zákazníci již mohou znát. Všechny naše částečně nízkopodlažní elektrobusy EBN totiž byly vyráběny již se střechou v jedné rovině,“ připomněl ředitel SORu řadu EBN, které se má přechod na novou platformu také výhledově týkat.
Na úspěch původních „hrbáčů“ chce SOR svými novými autobusy SOR IC, ICN a IBN navázat. Jejich hlavní předností má být nadále nízká hmotnost, která se pozitivně projevuje v nižší spotřebě paliva a nízké provozní náklady. „Náš dieselový či plynový autobus měl díky nízké hmotnosti výrazně nižší spotřebu. Tuto konkurenční výhodu jsme chtěli v rámci pokračování vývoje zachovat. Fakticky jsme se standardním typem spalovacího motoru dokázali dosahovat spotřeb, na které se dostávaly či dostávají běžně hybridní autobusy. To byl vždy významný přínos pro dopravce i životní prostředí,“ řekl k novince Filip Murgaš, zodpovědný za obchod.
Nové typy autobusů budou nabízeny ve čtyřech délkových variantách, a sice 9,5 m, 10,5 m, 12 m a 12,5 m. „Nebráníme se pochopitelně v případě zájmu zákazníků přijít i s dalšími řešeními, čtyři vyjmenované typy ale budou tvořit základ naší nabídky. Chceme si ale pochopitelně nadále uchovat vysokou míru flexibility k zákaznickým přáním,“ doplnil Murgaš.
Premiéra nových autobusů se odehrála na veletrhu CZECHBUS v Praze, kde se představili hned dva zástupci nové modelové řady, oba v délkové verzi 12 m. Jeden z vozů představuje tradiční řešení dieselového autobusu (SOR ICN 12), druhý je pak v provedení s pohonem na stlačený zemní plyn (typ SOR ICNG 12).
Autobus na první pohled zaujme svým značně netradičním designem, který má respektovat základní tvarové křivky autobusů SOR (typické zešikmené čelní okno), a zároveň se odlišit od soudobé produkce linkových autobusů v dané kategorii s poněkud „krabicovým“ vzezřením. Autorem designu je stejně jako v případě modelu SOR NS architekt Patrik Kotas. Pozornost byla pochopitelně kromě vnějších křivek věnována i provedení interiéru a stanoviště řidiče, které zaujme vskutku velkorysým prostorem.
V současné době je vyrobeno několik vozidel, které se používají k homologačním zkouškám a brzy by se měly objevit na testech u prvních zákazníků. Sériová produkce, jež povede k ukončení výroby starších vozů SOR C, CN a BN, by měla být zahájena v polovině roku 2022.
Tisková konference SOR Libchavy 23. listopadu 2021.