Končí jedna etapa výrazné modernizace autobusové flotily pražského dopravního podniku. Během necelých čtyř let dodal SOR Libchavy do hlavního města 500 nových dieselových autobusů.
Končí jedna etapa výrazné modernizace autobusové flotily pražského dopravního podniku. Během necelých čtyř let dodal SOR Libchavy do hlavního města 500 nových dieselových autobusů.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v pátek 19. března od společnosti SOR Libchavy převzal poslední autobus SOR NB 12 s výrobním číslem 1000, který je současně posledním dodaným vozidlem typové řady SOR NB. Končí tak jedna etapa modernizace autobusové flotily DPP, která probíhala v uplynulých necelých čtyřech letech, v níž hlavní roli hrála dieselová vozidla s emisní normou EURO VI a největší měrou se na ní podílely právě autobusy značky SOR.
Před necelými čtyřmi lety, k 31. prosinci 2017 měla flotila autobusů DPP průměrný věk téměř 10 let, přesně 9,56 let. DPP od té doby výrazně zrychlil modernizaci a snížil tak průměrné stáří svého vozového parku na současných 5,39 let. Má tak nejen nejmladší flotilu ve své novodobé historii, ale také jednu z nejmladších ze všech dopravních podniků v ČR. DPP od prosince 2017 v rámci uzavřených rámcových smluv pořídil celkem 50 vozidel SOR BN 12, 150 kloubových autobusů SOR NB 18 a 300 autobusů standardní 12metrové délky SOR NB 12. Poslední 500. autobus z této dodávky si DPP převzal dnes v garážích Hostivař. Autobus má výrobní číslo 1000, dostane evidenční číslo 4100 a po standardních úkonech, jako je např. zaregistrování na silničním správním úřadu apod. bude v nejbližších dnech nasazen do provozu. Jeho domovskou garáží bude Klíčov. Poslední kloubový autobus SOR NB 18 si DPP převzal loni v prosinci a dostal evidenční číslo 5100.
„Letos dokončíme nejrozsáhlejší modernizaci vozového parku autobusů v DPP a uzavřeme tak kapitolu, v rámci které jsme nakupovali pouze dieselová vozidla splňující nejpřísnější emisní limity EURO VI. I když jsme omladili vozový park na nejnižší hodnotu v novodobé historii DPP, neznamená to přestávku v obnovování flotily. Budeme v ní pokračovat, nicméně to už bude kapitola zaměřena převážně na alternativní paliva a takt obnovy bude pozvolnější. V souladu s koncepcí využití alternativních paliv v podmínkách DPP a povinnostmi vyplývajícími z klimatického závazku hl. m. Prahy a dalších regulativů na úrovni ČR a EU letos nakoupíme prvních 14 standardních 12metrových elektrobusů, které nasadíme do běžného provozu na začátku příštího roku. Tendr na nákup 20 tříčlánkových trolejbusů běží, v nejbližších dnech vyhlásíme veřejnou zakázku na 15 kloubových bateriových trolejbusů, a kromě toho letos vyhlásíme ještě tendr na nákup 140 kloubových hybridních autobusů. V příštím roce chceme také v Praze testovat autobus na vodíkový pohon,“ řekl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
„Dnešního dne předává naše společnost poslední autobus SOR NB 12, který završuje dodávky celkem 500 ks autobusů pro DPP. Tento konkrétní autobus je současně jubilejní tisící vyrobený typ NB 12 a jsme velice potěšeni, že máme možnost osobně jej předat představitelům vedení DPP do užívání. Věříme, že naše autobusy budou i nadále spolehlivě sloužit ve službách DPP a převezou ještě mnoho spokojených cestujících po území hlavního města Prahy,“ dodal Filip Murgaš, obchodní ředitel společnosti SOR Libchavy.
Všechny nové dieselové autobusy, které DPP nakoupil v rámci modernizace od prosince 2017, splňují nejpřísnější emisní limity EURO VI. Jsou částečně či plně nízkopodlažní, klimatizované a vybavené zařízeními pro sčítání počtu přepravených cestujících. Po ukončení provozu autobusů Karosa B 951 na začátku loňského prosince tak DPP od 5. prosince 2020 nasazuje na pravidelné městské i příměstské linky pouze autobusy, kde při nástupu není třeba překonávat jakýkoliv schod. Díky výrazné modernizaci flotily snížil DPP od ledna 2018 do konce prosince 2020 průměrné emise NOx o 66 % a průměrné emise pevných částic dokonce o 80 %.
Nové dieselové autobusy značky SOR se mohou ještě v Praze v průběhu příštích 4 let objevit. DPP v únoru 2020 podepsal s výrobcem rámcovou dohodu na až 20 midibusů SOR BN 9,5 metru. Zatím je ale neobjednal.
V současnosti používaná flotila autobusů DPP:
Běžný provoz:
„Letos dokončíme nejrozsáhlejší modernizaci vozového parku autobusů v DPP a uzavřeme tak kapitolu, v rámci které jsme nakupovali pouze dieselová vozidla splňující nejpřísnější emisní limity EURO VI. I když jsme omladili vozový park na nejnižší hodnotu v novodobé historii DPP, neznamená to přestávku v obnovování flotily. Budeme v ní pokračovat, nicméně to už bude kapitola zaměřena převážně na alternativní paliva a takt obnovy bude pozvolnější. V souladu s koncepcí využití alternativních paliv v podmínkách DPP a povinnostmi vyplývajícími z klimatického závazku hl. m. Prahy a dalších regulativů na úrovni ČR a EU letos nakoupíme prvních 14 standardních 12metrových elektrobusů, které nasadíme do běžného provozu na začátku příštího roku. Tendr na nákup 20 tříčlánkových trolejbusů běží, v nejbližších dnech vyhlásíme veřejnou zakázku na 15 kloubových bateriových trolejbusů, a kromě toho letos vyhlásíme ještě tendr na nákup 140 kloubových hybridních autobusů. V příštím roce chceme také v Praze testovat autobus na vodíkový pohon,“ řekl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
„Dnešního dne předává naše společnost poslední autobus SOR NB 12, který završuje dodávky celkem 500 ks autobusů pro DPP. Tento konkrétní autobus je současně jubilejní tisící vyrobený typ NB 12 a jsme velice potěšeni, že máme možnost osobně jej předat představitelům vedení DPP do užívání. Věříme, že naše autobusy budou i nadále spolehlivě sloužit ve službách DPP a převezou ještě mnoho spokojených cestujících po území hlavního města Prahy,“ dodal Filip Murgaš, obchodní ředitel společnosti SOR Libchavy.
Všechny nové dieselové autobusy, které DPP nakoupil v rámci modernizace od prosince 2017, splňují nejpřísnější emisní limity EURO VI. Jsou částečně či plně nízkopodlažní, klimatizované a vybavené zařízeními pro sčítání počtu přepravených cestujících. Po ukončení provozu autobusů Karosa B 951 na začátku loňského prosince tak DPP od 5. prosince 2020 nasazuje na pravidelné městské i příměstské linky pouze autobusy, kde při nástupu není třeba překonávat jakýkoliv schod. Díky výrazné modernizaci flotily snížil DPP od ledna 2018 do konce prosince 2020 průměrné emise NOx o 66 % a průměrné emise pevných částic dokonce o 80 %.
Nové dieselové autobusy značky SOR se mohou ještě v Praze v průběhu příštích 4 let objevit. DPP v únoru 2020 podepsal s výrobcem rámcovou dohodu na až 20 midibusů SOR BN 9,5 metru. Zatím je ale neobjednal.
V současnosti používaná flotila autobusů DPP:
Běžný provoz:
Irisbus Citelis 18M – 1 vozidlo
Iveco Crossway 12,5 – 9 vozidel
Iveco Crossway 14,5 – 1 vozidlo
SOR BN 8,5 – 20 vozidel
SOR BN 9,5 – 1 vozidlo
SOR BN 12 – 51 vozidel
SOR NB 12 – 535 vozidel
SOR NB 18 – 501 vozidel
SOR Ebn – 1 vozidlo
Solaris Urbino LE 8,9 – 40 vozidel
Solaris Urbino 10,5 – 20 vozidel
Retroprovoz:
Iveco Crossway 12,5 – 9 vozidel
Iveco Crossway 14,5 – 1 vozidlo
SOR BN 8,5 – 20 vozidel
SOR BN 9,5 – 1 vozidlo
SOR BN 12 – 51 vozidel
SOR NB 12 – 535 vozidel
SOR NB 18 – 501 vozidel
SOR Ebn – 1 vozidlo
Solaris Urbino LE 8,9 – 40 vozidel
Solaris Urbino 10,5 – 20 vozidel
Retroprovoz:
Karosa B 951 – 2 vozidla
Karosa B 961 – 2 vozidla
Irisbus Citelis 12M – 1 vozidlo
Irisbus Citybus 12M – 1 vozidlo
Karosa B 961 – 2 vozidla
Irisbus Citelis 12M – 1 vozidlo
Irisbus Citybus 12M – 1 vozidlo
Tisící vyrobený autobus SOR NB 12 a poslední 500. pro Prahu. Zleva: Jiří Nováček, jednatel společnosti SOR Libchavy a Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP. Foto DPP
Poslední SOR NB 12 dostane evidenční číslo 4100 a jeho domovskou garáží bude Klíčov. Foto DPP