V čem je ruský trh jedinečný, v čem je naopak blízký našim podmínkám, a jak se zkušenostmi, které nemá žádný z konkurentů, Karosa na českém trhu naloží, jsme se zeptali
Reklama
V čem je ruský trh jedinečný, v čem je naopak blízký našim podmínkám, a jak se zkušenostmi, které nemá žádný z konkurentů, Karosa na českém trhu naloží, jsme se zeptali
V čem je ruský trh jedinečný, v čem je naopak blízký našim podmínkám, a jak se zkušenostmi, které nemá žádný z konkurentů, Karosa na českém trhu naloží, jsme se zeptali Jana Mesarče, vedoucího marketingu a podpory prodeje Karosy, a Libora Vomočila, vedoucího prodeje pro východní trhy.

Ruský trh je specifický a jedinečný, přesto i na něm využívá Karosa systém marketingu a podpory prodeje osvědčený i u nás. V sudých letech je to účast na významném motoristickém veletrhu s nomenklaturou autobusů (u nás Autotec, v Rusku moskevský Motorshow), v lichých letech je to setkání s obchodními partnery či jiné formy přímého kontaktu s novinkami z Karosy (regionální veletrhy, prezentace apod.). Nejen to mají oba trhy společné - u nás i v Rusku je velmi oceňována možnost zapůjčení autobusu do reálného provozu ještě před samotným nákupem. Právě na toto téma začal náš rozhovor Jan Mesarč: "Karosa vyrábí v souladu s evropskými a českými předpisy modely dle normy Euro 3 s motory Iveco Cursor, což je změna proti modelům Euro 2, a systematicky připravuje své modely pro jiné trhy, kde ještě Euro3 neplatí. V Rusku by tato norma měla pro dovozce začít platit v roce 2004 a my samozřejmě nemůžeme prodávat modely bez jejich odzkoušení. V rámci toho jsme loni v srpnu vystavovali v Moskvě náš model C955 (vybavený motorem Iveco Cursor splňujícím normu Euro 3), který jsme hned po veletrhu předali do zkušebního provozu v Chanty-Mansijském autonomním okruhu a nechali jej půl roku jezdit v reálných podmínkách, abychom zjistili, jak autobus, jeho motor, elektronika a ostatní komponenty vydrží extrémní sibiřské podmínky."

Libor Vomočil k tomu dodal: "Zkoušky začaly v září loňského roku a skončily letos v březnu a autobus během nich najel 80.000 km. Autobus měl mnoho komponentů jiných než model Euro 2 a my jsme nevěděli, jak se tyto komponenty budou chovat v extrémních klimatických podmínkách. Přesto si jej všichni - od řidičů, dopravců až po cestující velmi chválili, autobus se osvědčil a udělal nám v regionu západní Sibiře velkou reklamu."

Ruští zákazníci oceňovali u Karosy zejména spolehlivost, což je faktor, který je v Rusku velmi ceněn. Proč, to blíže vysvětluje Libor Vomočil: "Našimi zákazníky na západní Sibiři nejsou tak jako u nás klasičtí autobusoví přepravci na trhu veřejné osobní dopravy, ale zejména dopravní části velkých těžařských společností s desítkami tisíc zaměstnanců a autoparkem v rozsahu několika set autobusů, které svými autobusy přepravují pracovníky do lokalit vzdálených řádově stovky kilometrů. Právě tady je Karosa vysoce ceněná - v městské hromadné dopravě dominují levné a ne vždy spolehlivé autobusy ruské výroby, u nichž však v případě poruchy nic neděje, cestující mají možnost dopravit se kam potřebují náhradním způsobem. Horší je to s poruchou autobusu mimo město - pracovníci nedojedou včas a porucha tak má silný ekonomický dopad, což si na zisk orientované těžařské společnosti nemohou dovolit. Našich autobusů je tam proto dle mého skromného odhadu kolem tisícovky, jenom Surgutněftěgaz má 300 Karos."

Jan Mesarč k tomu poznamenává: "Právě tady je jeden z extrémů ruského trhu, které u nás nevidíme. Nejsou to jen klimatické podmínky (v krátkém létě 35°C, v zimě od října do května teploty i kolem - 50°C), ale právě extrémní rozdíly ve finanční situaci firem, nesrovnatelné s podmínkami u nás. Chudé firmy provozují vozový park ve stavu, který si už Evropan jen těžko dokáže představit, bohaté těžařské firmy se chovají naopak velmi ekonomicky, vypisují řádná výběrová řízení a srovnávají cenu, servis, spolehlivost a tradici značky a jsou v hodnocení velmi důslední. Právě proto je u nich Karosa i přes vyšší cenu (ve srovnání s místními výrobci), ovlivněnou nejen svou kvalitou, materiály a místem výroby, ale i silnými ochranářskými opatřeními ruského trhu, vysoce ceněna. Právě jim je určen testovaný autobus C955 - tj. na "krátké vzdálenosti" v rozsahu kolem 300 km. Na střední trasy, od 600 do 1000 km, je v Rusku plánováno nasazení nového modelu Axeru, který byl s úspěchem prezentován v letošním červnu jak na západní Sibiři, tak v Tjumeni, Jekatěrinburgu, Zelenodolsku a na závěr i v rámci tiskové konference uspořádané pro novináře ze specializovaných automobilových časopisů v Moskvě."

Testovaný autobus Karosa C955 se od běžného sériového typu lišil pouze úpravami motivovanými rozdílnými klimatickými podmínkami - jinými akumulátory, silnějším vytápěním, zdvojeným okenním sklem apod. Přesto dopadl jeho test velmi úspěšně. Podrobnosti připojil Libor Vomočil: "Agregáty jsou samozřejmě v jiném stavu, než kdyby ujely 80.000 km u nás či v Evropě. Zejména části podvozků jako například uložení náprav a tlumiče jsou opotřebenější, ale to odpovídá jiným podmínkám a z hlediska spolehlivosti je vše v pořádku."

Jan Mesarč k tomu dodává: "Testy prokázaly, že autobusy Karosa s motory Iveco Euro 3 jsou připraveny k provozu v náročných podmínkách na území Ruské federace. Definitivní odpověď nám však dají až sériové dodávky, s nimiž počítáme v druhé polovině příštího roku. Přesto jsem přesvědčen i na základě výsledků zkušebního provozu o tom, že nové modely na ruském trhu uspějí a splní, tak jako i do současné doby na tento trh dodávané modely autobusů s motory Renault splňujícími normu Euro 2, očekávání našich zákazníků."

A jak se dají extrémní zkušenosti z ruského trhu využít u nás? "Karosa, a s ní v oblasti prodeje a zajištění poprodejního servisu spolupracující česká společnost KAREX Praha, má jedinečné zkušenosti obchodní i technické. Díky velkým obchodním bariérám a špatné finanční situaci u ruských zákazníků (s výjimkou těžařských společností) musí bojovat velmi tvrdě o každého partnera a že se jí to daří, svědčí i její pozice mezi dovozci nových autobusů. Na dovozu nových autobusů do Ruska se holding Irisbus podílel v roce 2002 více než 50 %. Vynalézavost ruských zákazníků při řešení zejména klimatické odolnosti autobusů je návodem Karose k jejich aplikaci tak, aby byly splněny požadavky obchodních partnerů v Ruské federaci, a tato zkušenost se odráží i v úrovni služeb v České republice.
Důležité jsou i zkušenosti technické - výsledky testů v extrémních podmínkách potvrzují, že autobusy Karosa jsou už nyní připraveny na normu Euro 3 v Rusku a všechny komponenty obstály v této těžké zkoušce bez jakýchkoliv problémů. Potvrdily to předběžné testy přímo v Rusku a podrobná technická prohlídka testovaného autobusu hned po jeho návratu domů. Navíc se zkušenosti z extrémních podmínek projevují v konstrukci všech výrobků Karosa - v extrémních podmínkách se projeví ty slabší stránky dříve a my pak můžeme na ně včas reagovat. Pokud naše autobusy pracují bez problémů v tak extrémních podmínkách, musí bez problémů fungovat i v podmínkách odpovídajících našemu trhu",
dodal na závěr Jan Mesarč.

Pro Dopravák 14/2003 Peter Šovčík, Figura Press