vyhlášky 283/2009 Sb 15.9.2009: Vyhláška č. 283/2009 Sb. nestanovuje žádnou novou povinnost týkající se vybavování autobusů hasicími přístroji. Aktualizováno.
vyhlášky 283/2009 Sb 15.9.2009: Vyhláška č. 283/2009 Sb. nestanovuje žádnou novou povinnost týkající se vybavování autobusů hasicími přístroji. Aktualizováno.
Vyhláška 283/2009 Sb. nemění dosavadní požadavky na výbavu autobusů hasicími přístroji. Protože nelze novelou vyhlášky měnit odkazy pod čarou, je uveden znovu celý odstavec, týkající se hasicích přístrojů. Změna se týká ale pouze vozidel taxislužby. Pokud jsou splněny zvláštním předpisem požadované hasební schopnosti, lze autobus vybavit jedním kusem odpovídajícího hasicího přístroje. Tato skutečnost je potvrzena Odborem schvalování vozidel MD.
Za odpověď děkujeme Vladimíru Kydlíčkovi ze Sdružení ČESMAD BOHEMIA

Z AUTOKLUBU ČR (děkujeme Václavu Špičkovi) jsme dostali následující rozbor (neupravováno):

Hasicí přístroje ve vozidle.

Požadavky na vybavení hasicími přístroji vozidel stanoví vyhláška č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích v platném znění. Naposledy byla vyhláška č. 341/2002 Sb. změněna vyhláškou č. 283/2009 Sb. ze dne 21.8.2009, uveřejněné ve sbírce zákonů v částce 88.

Vyhlášku vydalo Ministerstvo dopravy a věcně padá do pracovní činnosti odboru provozu silničních vozidel, oddělení schvalování vozidel.

Změnová vyhláška č. 283/2009 Sb. v bodu 31 mění § 32 „Povinná výbava motorových vozidel a přípojných vozidel“ odst. 9 vyhlášky 341/2002 Sb., kterým se stanoví:
„(9) Autobus, který má nejvýše 22 míst k přepravě osob kromě místa řidiče, musí být vybaven jedním nebo několika hasicími přístroji s minimální hasicí schopností 21 A nebo 113 B, ostatní autobusy hasicími přístroji s minimální hasicí schopností 43 A nebo 183 B a sanitní vozidlo hasicím přístrojem s hasicí schopností 34 B podle technické normy 6).
6) ČSN EN 3 - 4. Přenosné hasicí přístroje. Část 4: Množství a náplně, minimální požadavky na hasicí schopnost.“
Změna vyhlášky se týká podtržených částí textu změnové vyhlášky č. 283/2009 Sb. Původní text vyhlášky č. 341/2002 zněl (změny jsou podtrženy):
„(9) ……..zvláštního právního předpisu 6).
6) Vyhláška č. 478/2000 Sb., kterou se prování zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě ČSN EN 3 - 4. Přenosné hasicí přístroje. Část 4: Množství a náplně, minimální požadavky na hasicí schopnost.“
Jak je z předchozího textu patrné, při změně vyhlášky č. 341/2002 Sb. vyhláškou č. 283/2009 Sb. šlo pouze o odstranění formální chyby. Požadavky na hasicí přístroje nestanovuje právní předpis, který byl chybně uveden v odst. 9 § 32 vyhlášky č. 341/2002 Sb. (v tomto případě byla právním předpisem vyhláška č. 478/2000 Sb.), ale technická norma ČSN EN – 4. Přenosné hasicí přístroje –Množství a náplně, minimální požadavky na hasicí přístroje, která byla také citovaná v poznámce 6) vyhlášky č. 341/2002 Sb.

Vyhláška č. 283/2009 Sb. nestanovuje žádnou novou povinnost týkající se vybavování autobusů hasicími přístroji. Právně platný výklad § 32 odst. 9 vyhlášky č. 341/2002 Sb. ve znění vyhlášky č. 283/2009 Sb. a jiných právních předpisů a jejich paragrafů dává pouze soud, pokud se na něj někdo v dané věci obrátí. Každý soud může podat výklad téhož ustanovení právního předpisu jiný což je v souladu s uplatňováním práva v České republice. Výklad ustanovení vyhlášky může podat kdokoliv a jeden z možných výkladů je:

Podle normy ČSN EN 3-4 mají hasicí přístroje s hasící schopností 43 A nebo 183 B větší množství náplně a větší hasicí schopnost než ty s hasicí schopností 21 A nebo 114 B. Autobusy pro více než 22 osob, jinak řečeno vozidla kategorie M3 třídy I až III (autobusy a autokary městské, meziměstské a dálkové) musí být vybavený alespoň jedním hasicím přístrojem s odpovídající hasební schopností. Vybavení autobusů dvěmi hasícími přístroji lze považovat za optimální.