Linka 292 je sice krátká, ale ne zcela typická ... (pan)
zejména v souvislosti se zkušenostmi, současností a budoucností linky 292 na Malé Straně.
zejména v souvislosti se zkušenostmi, současností a budoucností linky 292 na Malé Straně.
Dotazy BUSportálu zodpověděla Monika Lojínová
vedoucí externí, interní komunikace
a tisková mluvčí Dopravního podniku hl. m. Prahy.
BUSportál: Kolik dní byly vůbec v provozu elektrobusy BredaMenarinibus ?DPP: Oba elektrobusy ZEUS M 200E od společnosti BredaMenarinibus byly v provozu celkem 1005 dní z 1428 možných. Nutno však podotknout, že od samého počátku byly nasazeny pouze na nově vybudovanou linku č. 292, která s ohledem na terénní podmínky dané lokality, klade vysoké nároky na životnost exponovaných dílů podvozků vozidel.
BUSportál: Jsou vůbec ještě nasazovány?DPP: Elektrobusy nejsou v tuto chvíli nasazovány na linku, protože probíhá jednání s výrobcem elektrobusů o řešení technických problémů, které se v době provozu opakovaně vyskytly. Do okamžiku, než bude ze strany výrobce podán návrh na adekvátní řešení, budou oba elektrobusy odstaveny. Opět nutno připomenout, že se jedná o problémy, které vyplývají ze samotného charakteru linky č. 292. Pakliže bychom nalezli vhodné využití těchto sofistikovaných vozidel v jiné méně náročné lokalitě, kde bychom byli schopni zajistit potřebné zázemí (možnost chráněného dobíjení a případné výměny vozů), tak je možné, že bychom tyto elektrobusy opět nasadili do provozu.
BUSportál: Pokud jsou staženy z provozu, kde jsou a jaké to má ekonomické dopady? Kdo nese náklady spojené s touto investicí, pokud se vozy nevyužívají?DPP: Aktuálně jsou obě vozidla deponována v areálu Ústředních dílen Dopravního podniku. Z ekonomického hlediska představují přímé náklady na elektrobusy platby povinného ručení a úhrady za elektrickou energii spotřebovanou při pravidelném dobíjení. Samozřejmě jsme museli také upravit rozložení dieselových midibusů na jednotlivých linkách tak, aby pokryly mimo jiné i potřeby linky č. 292. Veškeré náklady spojené s investicí do obou elektrobusů nese Dopravní podnik, což bylo v době pořízení těchto rozměrově a koncepčně nestandardních vozidel jediné možné řešení. Bohužel, a to platí stále, nejsou v České republice stále nastaveny adekvátní podmínky, které by umožnily ekonomické zvýhodnění při pořízení těchto ekologických vozidel, jejichž masové využití v dopravě je považováno za jedno z reálných a velmi slibných řešení pro budoucnost silniční dopravy jako takové.
BUSportál: Vzhledem k tomu, že SOR bude letos představovat krátký elektrobus, je možné, že se objeví na lince 292 tento český elektrobus?DPP:Pokud společnost SOR či jiný výrobce nabídne Dopravnímu podniku k testování elektrobus o rozměrech a technických parametrech, které budou vyhovovat podmínkám provozu na lince č. 292, tak je možné připustit, že se na této lince může takový elektrobus objevit.
BUSportál: Neuvažujete o pokrytí linky malokapacitními CNG busy (viz Stratosy v Táboře)?DPP:V tuto chvíli lze tuto variantu vyloučit z ryze praktických a ekonomických důvodů. Obecně je CNG jednou z variant pohonů dopravních prostředků, nicméně je třeba takový krok řádně zvážit z různých hledisek. Pořízení malého počtu vozidel kategorie midibus s pohonem CNG je však velmi nepravděpodobné.
Redakce BUSportálu děkuje za odpovědi.
Dagmar Braunová
Na lince 292 k nemocnici pod Petřínem pro změnu zachycen SOR BN 8,5
04. únor 2010: Zeptali jsme se na výpadek v provozu prvních pražských elektrobusů
Elektrický minibus ZEUS na lince 292 od 13.1.2009
... na druhou stranu elektrobus SOR se v Tatrách osvědčil © Tatranský okrašlovací spolek