Ženevský provozovatel veřejné dopravy Transports publics genvois plánuje mít do roku 2030 vozový park 100% elektrický. Objedná 119 elektrických autobusů od HESS.
Ženevský provozovatel veřejné dopravy Transports publics genvois plánuje mít do roku 2030 vozový park 100% elektrický. Objedná 119 elektrických autobusů od HESS.
V mezinárodním výběrovém řízení zahájeném 24. března 2022 vybrala Transports publics genvois (tpg) jako dodavatele elektrických autobusů a dobíjecí infrastruktury švýcarského výrobce Carrosserie Hess AG a jeho partnera Hitachi Energy. Nové elektrobusy mají být uvedeny do provozu v první polovině roku 2025.
Celkem má tpg objednat 119 vozidel HESS, která se budou montovat ve Švýcarsku. Dodávka se bude skládat z 65 kloubových a 54 dvoukloubových elektrických autobusů. Infrastrukturu potřebnou pro provoz této flotily na šesti linkách sítě tpg a v depech bude vyrábět Hitachi Energy ve svém závodě v Ženevě. V různých variantách je možné zadat další objednávky. Podle strategie Cap 2030 by měla být flotila elektrických vozidel tpg na obnovitelnou energii.
Tpg se rozhodla dále pokračovat v technologii ryhlého dobíjení TOSA. Řešení TOSA pro e-busy si vybral ženevský dopravce po úspěšném pilotním provozu prvního e-busu v roce 2013. První kloubový autobus o délce 18,75 m pro 133 cestujících jezdil v reálných provozních podmínkách od 26. května 2013 do konce roku 2014 na trase z ženevského letiště (terminus) do nedalekého výstaviště Palexpo (nabíjecí stanice). Na základě výsledků bylo v roce 2018 přijato rozhodnutí nasadit TOSA na celou linku 23 (12 kilometrů, 12 autobusů). Na této trase dosud ujely 2,8 milionu kilometrů a ušetřily 4 400 tun CO2.
V roce 2017 postavila první tzv. dobíjecí stanice TOSA pro dvanáct autobusů švýcarská společnost ABB. Ta následně prodala svou divizi rozvodné sítě společnosti Hitachi, původně šlo o společný podnik Hitachi ABB Power Grids, od roku 2021 působí jako Hitachi Energy.
Elektrický autobus TOSA (Trolleybus Optimization Système Alimentation) vypadá jako trolejbus, místo obvyklých trolejí, které se spojují s nadzemním vedením, má řízené pohyblivé rameno, které se za méně než sekundu připojí k nabíjecímu zařízení integrovanému do střechy autobusu. Vysoce výkonná technologie rychlého nabíjení napájí palubní baterie po dobu 20 sekund, což je doba, kterou cestujícím zabere nástup a výstup z autobusu, cestujícé tak na nabití autobusu nečekají. Díky několika dobíjením na trase se snížila velikost a hmotnost baterie, což vedlo k získání většího prostoru pro cestující a větší energetickou účinnost.
Očekává se, že první nová vozidla budou uvedena do provozu po homologační fázi v první polovině roku 2025 a měla by nahradit současné dieselové autobusy Citaro. Dvoukloubové elektrické autobusy by měly být nasazeny na linku Ženeva - Vernier - Zime s nově vybudovanou 22 km trasou.
Tpg má 80 let zkušeností s provozem rozsáhlé trolejbusové sítě. Vozový park trolejbusů v současnosti tvoří 94 kloubových a 10 dvoukloubových trolejbusů HESS a Van Hool, všechny vyrobené v letech 2005 až 2021. Do roku 2025 má být pořízeno 19 nových trolejbusů, které nahradí nejstarší vozy.
Urban Transport Magazene, Hitachi Energy

Až 180 elektrických autobusů Solaris pro Malmö
Litevská Klaipėda se 40 elektrickými autobusy Irizar
Dopravní podnik Bratislava objednal od SOR kloubové…


