vyžaduje nová řešení. Z Mezinárodní konference NGV 2012 Praha - Perspektivy rozvoje a využití CNG v dopravě.
vyžaduje nová řešení. Z Mezinárodní konference NGV 2012 Praha - Perspektivy rozvoje a využití CNG v dopravě.
Redakce vybírá tématiku čerpacích a plnicích stanic a transportu zemního plynu. Z informací dodavatelů CNG stanic vybíráme tu, kde je deklarována snaha o začlenění stojanů na výdej CNG do stávajících čerpacích stanic. Pokusíme se domluvit zpřístupnění všech kompletních prezentací, kde je mnoho zajímavých zahraničních zkušeností. Jejich přehled spolu s výčtem přednášejících a významných hostů je v v programu konference. V fotoreportáži je zachycen jak průběh konference, tak i doprovodná výstava a také "terénní" část na samém závěru akce, kdy bylo možno malokapacitním autobusem na CNG vyrobeným společností Rošero-P navštívit některé plnicí stanice v Praze. Na záběrech jsou stanice Pražských služeb (Bonett)
a na Evropské (Bonett).
Jeffrey Seisler, generální ředitel, Clean Fuels Consulting, Belgie
Vojtěch Kaksa, projektant, RWE Plynoprojekt, s.r.o., ČR
Václav Kratochvíl velitel čety, Hasičský záchranný sbor hl. m. Prahy, ČR
Milan Slamečka ředitel, Gascontrol, společnost s r.o., ČR
Manuel Lage, generální ředitel, NGVA Europe, Španělsko:
Z prvního dne NGV 2012 Praha - Perspektivy rozvoje a využití CNG v dopravě. Úvodní záběry.
Jeffrey Seisler, generální ředitel, Clean Fuels Consulting, Belgie
Čerpací stanice pohonných hmot na bázi ropy jsou v celém světě běžně k vidění. Většina subjektů zainteresovaných v oblasti alternativních pohonných hmot se snaží zajistit, aby jimi upřednostňované alternativní palivo bylo spolu s výdejními stojany na benzín a naftu také k dispozici, plně začleněné do běžně známých veřejných čerpacích stanci a dostupné motoristické veřejnosti. Avšak již nyní jsou maloobchodníci velkých i malých ropných společností pod tlakem, aby prodejem pohonných hmot realizovali zisk. Z hlediska začlenění nových pohonných hmot do sítě přetrvávají otázky jako mj. přiměřený odbyt nových pohonných hmot, náklady na montáž zařízení, nové a neznámé požadavky na údržbu, které na maloobchodního prodejce pohonných hmot těžce doléhají v okamžiku volby, zda vstoupí na nový trh kapalných biopaliv a plynných paliv – CNG, LNG a LPG.Jeffrey Seisler prezentoval názory a činnosti ropného průmyslu a s ním spojených maloobchodních prodejců pohonných hmot z hlediska různých alternativ – kapalných a plynných PHM. Popisuje celkovou strukturu maloobchodního systému odbytu ropných paliv, s cílem určit, jakým způsobem je možné zajistit postavení zejména zemního plynu a biometanu vedoucí ke zvýšení jejich dostupnosti, tedy zda má jít o stlačený nebo zkapalněný plyn. Zabývá se různými strategiemi, kterých využívají subjekty zainteresované v oboru NGV tak, aby své palivo dostali na trh a anaylzuje možné synergie mezi infrastrukturou odbytu benzínu a nafty a CNG.
Vojtěch Kaksa, projektant, RWE Plynoprojekt, s.r.o., ČR
Zastaralé předpisy a normy se nestačí novelizovat stejně rychle, jak by potřeboval technický rozvoj. Je potřeba novelizace normy TDG 304 02 po pěti letech platnosti od poslední novelizace. Omezující ustanovení jsou i v dosavadním znění TDG 304 02 a v souvisejících předpisech a normách. Změnami lze vytvořit možnosti při výstavbě nových plnicích stanic CNG.
Václav Kratochvíl velitel čety, Hasičský záchranný sbor hl. m. Prahy, ČR
V oblasti preventivních opatření jsou dobré podmínky pro plnění vozidel u plnicích stanic CNG a čerpacích stanic s multiproduktovými stojany a pro garážování vozidel s pohonem na CNG. Zavedení CNG do dopravy lze hodnotit i z hlediska zásahu jednotek požární ochrany kladně.
Milan Slamečka ředitel, Gascontrol, společnost s r.o., ČR
Čerpací stanice na CNG v Ostravě – Muglinově otevřená od začátku roku je součástí pilotního projektu, v jehož rámci bude v roce 2012 otevřeno několik dalších CNG stanic na stlačený zemní plyn. Záměrem je vybudovat síť CNG stanic v celé ČR s plným využitím služeb pro motoristy, které na svých stanicích nabízí společnost Lukoil.
Manuel Lage, generální ředitel, NGVA Europe, Španělsko:
Silná závislost silniční dopravy v její současné podobě na ropě je zejména kritická v dálkové nákladní a autobusové dopravě, kde se zdálo, že k naftě jako pohonné hmotě pro nákladní dopravu a autobusy nejsou alternativy. Na druhé straně však celosvětově rostoucí trh se zemním plynem vede k výstavbě mnoha zařízení na zkapalnění plynu, která jsou schopna dát odpověď na potřebu přepravovat zemní plyn kamkoli ve světě, mimo rigidní systém tradičních plynovodů. Zkapalněný zemní plyn (LNG) nabízí velkou výhodu výrazného navýšení „energetické hustoty“ paliva a úsporu kompresní práce pro konečného uživatele, která je nezbytná v případě užití CNG. Číslům lze porozumět snadno: ekvivalentní množství energie v jednom litru nafty je pět litrů CNG, což brání ve využití CNG v dálkových kamionech. Když však hovoříme o LNG, tato ekvivalence se snižuje asi na 1,7, což znamená, že kamion na LNG by potřeboval nádrž jen na 800 litrů, což je dokonale slučitelné s konstrukcí vozidla, aby dojel na stejnou vzdálenost jako s 500litrovou nádrží na naftu.NGVA Europe prosazuje program v rámci FP7 EU, nazvaný „Modré koridory LNG. Program navrhuje rozsáhlý demonstrační projekt možností a výhod těžkých vozidel na LNG, nejen jako alternativní a hospodárnější pohonnou hmotu pro dálkovou silniční dopravu v kamionech, ale také jako jednoduchý způsob, jak dosáhnout emisních limitů Euro 6.