
Na madridskou veřejnou dopravu je nejen pěkný pohled, ale zahradními střechami chce město snížit emise CO2. Vozy mají produkovat méně tepla, znečistění i hluku. Cílem je rozšířit zahradní plochy v městských oblastech, zvýšit absorpci CO2 a dát hromadné dopravě novou ekologickou a turistickou atrakci.
Projekt je znám jako "Muévete en Verde" a byl vybrán mezi šest nových nápadů z 800 přihlášených, které mají vést ke zlepšení stavu madridského životního prostředí. Zatím se realizace předpokládá zkušebně na autobusových linkách 27 a 34. Jejich trasy vedou nejrušnějšími zónami města od severu k jihu a přepraví ročně 17 milionů cestujících.
Každá "zahrada" bude vytvořena z kovových ok a udržitelných materiálů, které snesou pohyb. V plánu je vybudování vlastního zavlažovacícho systému, který zabrání prosakování vody. Vytvoření jedné zahrady na střeše autobusu bude stát asi 2 500 Eur. Ty na autobusových zastávkách by měly být méně nákladné.
Není to poprvé, co Španělsko zavedlo tento ekologický autobus pro veřejnost. Už v roce 2013 začal podobný autobus jezdit v katalánské Gironě. Jak říká Marc Granen, projektant autobusu, také známý jako PhytoKinetic: "zelené plochy ve městech jsou zásadní pro fotosyntézu, tedy proces, ve kterém rostliny absorbují CO2 a uvolňují O2 - životně důležitý pro naše dýchání." Vegetace bude také ovlivňovat vnitřní teplotu v autobuse během nejteplejších dnů.V důsledku toho bude klimatizace méně používaná.
Ve Spojených státech v New Yorku již podobná vozidla jezdí asi čtyři roky. Ambiciózním cílem je získat celkem 15 hektarů zeleně navíc a využívat takto střechy asi 4 500 autobusů, které tuto metropoli křižují.
Busportálu se tento nápad líbí, ty autobusy jsou fakt krásný. Ale jak to opravdu funguje netušíme a uvítáme případné zkušenosti našich čtenářů na redakce@svt.cz
Podkladem pro článek nám byl hlavně portál travelerstoday.com


