První Lion's City E se začaly prodávat v roce 2020, v současné době už jezdí nebo má výrobce smlouvy na více než 700 vozů. Cílem je mít do roku 2030 většinu nových městských autobusů s bateriemi. Ty si bude sám vyrábět v Norimberku. Foto Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein
MAN Truck & Bus bude v Norimberku vyrábět 100 tisíc bateriových systémů pro elektrická nákladní vozidla a autobusy ročně. Jako kompetenční místo pro elektromobilitu posiluje ve skupině TRATON GROUP.
MAN Truck & Bus bude v Norimberku vyrábět 100 tisíc bateriových systémů pro elektrická nákladní vozidla a autobusy ročně. Jako kompetenční místo pro elektromobilitu posiluje ve skupině TRATON GROUP.
Od začátku roku 2025 bude MAN Truck & Bus vyrábět vysokonapěťové baterie pro elektrická nákladní vozidla a autobusy ve svém závodě v Norimberku. Během příštích pěti let investuje do tradičního výrobního závodu na spalovací motory přibližně 100 milionů eur. Výrobní kapacity se rozšíří na více než 100 000 baterií ročně. Investice do rozvoje výroby baterií zajistí 350 pracovních míst. Podle společnosti MAN bylo o tomto důležitém kroku s perspektivou do budoucna rozhodnuto v úzké spolupráci se zástupci zaměstnanců a za aktivní podpory bavorských politiků.
Zpočátku se baterie budou vyrábět v závodě MAN v Norimberku manuálně a v malosériové výrobě po dobu zhruba dvou a půl roku. Výstavba velkovýroby má začít v polovině roku 2023 a má být dokončena do konce roku 2024. Vzniknou tak základy pro rozsáhlou industrializaci elektrických pohonných systémů pro nákladní automobily a autobusy. Výrobce užitkových vozidel dostane podporu od bavorské zemské vlády ve výši přibližně 30 milionů eur na financování energetického výzkumu a technologií na období 2023 až 2027. Tyto prostředky budou použity na výzkum v oblasti montáže baterií, chemie a vývoje článků, bezpečnosti baterií a nakonec recyklace baterií, aby byla zajištěna udržitelnost režimu pohonu.
Baterie jsou výsledkem složité montáže, která vyžaduje vysokou úroveň know-how a přísné bezpečnostní standardy. V závislosti na dojezdu potřebuje těžký elektrický nákladní vůz až šest bateriových sad. Zpočátku se očekává dojezd e-trucků MAN 600 až 800 kilometrů, s novou generací baterií zhruba od roku 2026 až 1000 kilometrů. To umožní skutečně přepravu na dlouhé vzdálenosti.
MAN očekává, že nejpozději do poloviny současné dekády se výrazně zvýší poptávka zákazníků po e-vozech – za předpokladu, že bude k dispozici vhodná dobíjecí infrastruktura. Přibližně v té době budou totiž celkové náklady na vlastnictví pro e-nákladní vozidlo a s dieselovým motorem na stejné úrovni.
Výroba těžkých e-trucků začne v MAN v Mnichově na začátku roku 2024. Výrobce už nasadil malou sérii na silnice v roce 2019. Na trhu jsou už i plně elektrické městské autobusy a dodávky. První Lion's City E se začaly prodávat v roce 2020 a nyní má výrobce smlouvy na více než 700 vozů. Cílem je mít do roku 2030 90 % nových městských autobusů s bateriemi.
Norimberský závod má 180 let trvající tradici. Nákladní automobily nebo komponenty se v Norimberku vyrábějí přes sto let. Dnes je například závod se svými přibližně 3 600 zaměstnanci zodpovědný za vývoj, výrobu a externí prodej všech dieselových a plynových motorů MAN.
S jeho „elektrifikací“ nyní začíná nová kapitola, závod bude také stále více přebírat úkoly v rámci TRATON GROUP - se zahájením výroby baterií posiluje MAN Truck & Bus svou pozici v TRATON GROUP jako kompetenční partner pro elektromobilitu.
Zpočátku se baterie budou vyrábět v závodě MAN v Norimberku manuálně a v malosériové výrobě po dobu zhruba dvou a půl roku. Výstavba velkovýroby má začít v polovině roku 2023 a má být dokončena do konce roku 2024. Vzniknou tak základy pro rozsáhlou industrializaci elektrických pohonných systémů pro nákladní automobily a autobusy. Výrobce užitkových vozidel dostane podporu od bavorské zemské vlády ve výši přibližně 30 milionů eur na financování energetického výzkumu a technologií na období 2023 až 2027. Tyto prostředky budou použity na výzkum v oblasti montáže baterií, chemie a vývoje článků, bezpečnosti baterií a nakonec recyklace baterií, aby byla zajištěna udržitelnost režimu pohonu.
Baterie jsou výsledkem složité montáže, která vyžaduje vysokou úroveň know-how a přísné bezpečnostní standardy. V závislosti na dojezdu potřebuje těžký elektrický nákladní vůz až šest bateriových sad. Zpočátku se očekává dojezd e-trucků MAN 600 až 800 kilometrů, s novou generací baterií zhruba od roku 2026 až 1000 kilometrů. To umožní skutečně přepravu na dlouhé vzdálenosti.
MAN očekává, že nejpozději do poloviny současné dekády se výrazně zvýší poptávka zákazníků po e-vozech – za předpokladu, že bude k dispozici vhodná dobíjecí infrastruktura. Přibližně v té době budou totiž celkové náklady na vlastnictví pro e-nákladní vozidlo a s dieselovým motorem na stejné úrovni.
Výroba těžkých e-trucků začne v MAN v Mnichově na začátku roku 2024. Výrobce už nasadil malou sérii na silnice v roce 2019. Na trhu jsou už i plně elektrické městské autobusy a dodávky. První Lion's City E se začaly prodávat v roce 2020 a nyní má výrobce smlouvy na více než 700 vozů. Cílem je mít do roku 2030 90 % nových městských autobusů s bateriemi.
Norimberský závod má 180 let trvající tradici. Nákladní automobily nebo komponenty se v Norimberku vyrábějí přes sto let. Dnes je například závod se svými přibližně 3 600 zaměstnanci zodpovědný za vývoj, výrobu a externí prodej všech dieselových a plynových motorů MAN.
S jeho „elektrifikací“ nyní začíná nová kapitola, závod bude také stále více přebírat úkoly v rámci TRATON GROUP - se zahájením výroby baterií posiluje MAN Truck & Bus svou pozici v TRATON GROUP jako kompetenční partner pro elektromobilitu.
Alexander Vlaskamp, generální ředitel MAN Truck & Bus, Markus Wansch, předseda podnikové rady v závodě MAN v Norimberku, Dr. Markus Söder, ministerský předseda spolkové země Bavorsko, Ulrich Zimmer, hlavní viceprezident pro výrobu hnacího ústrojí, Marcus König, primátor města města Norimberk a Arne Puls, ředitel lidských zdrojů a ředitel práce ve společnosti MAN Truck & Bus, představují rozhodnutí o novém zaměření závodu MAN v Norimberku. Foto MAN
Dlouhé a ploché: Akumulátory pro MAN Lion's City E jsou namontovány na střeše. Foto MAN
Baterie pro MAN eTruck. Foto MAN