Závěry XIV. semináře IDS v Lázních Bohdaneč 14. 5. - 16. 5. 2007
Ze semináře.

Formulace zásadních požadavků na úpravu dopravní legislativy ve vztahu k IDS.
Formulace zásadních požadavků na úpravu dopravní legislativy ve vztahu k IDS.
Semináře se zúčastnilo přibližně 120 účastníků, z nichž někteří nemohli být přítomni po celou dobu jeho trvání. V úvodním vystoupení náměstek ministra Ing. Petr Šlegr hovořil obecně o možnosti lepšího využití městské železnice pro IDS, kterou pak konkretizoval na aglomeraci hl. m. Prahy.

Odborné oblasti, které byly předmětem semináře

Rámcově Dopravní politika ČR pro léta 2005 – 2013 (a na ni navazující dokumenty)
  • Generální plán rozvoje dopravní infrastruktury
  • Strategie podpory dopravní obsluhy území
  • Realizace Dopravní politiky ČR ve vztahu k projektu Galileo.
Legislativa
  • problematika dopravní legislativy IDS v EU
  • problematika dopravní legislativy IDS v ČR
  • vazba dopravní legislativy IDS ČR a EU
  • novelizace zákona č. 111/1994 Sb. ve znění pozdějších předpisů
  • novelizace zákona č. 266/1994 Sb. ve znění pozdějších předpisů
  • konstituování zákona o veřejné dopravě.
Současný stav rozvoje IDS v ČR
Prezentována byla
  • činnost České asociace organizátorů veřejné dopravy v roce 2006, počet členů je již 9 (ROPID, KORDIS JMK, Koordinátor ODIS, Plzeňský holding, KIDS KK, KORID LK, OREDO, KOVED ZK, BID),
  • současná situace Integrované dopravy Libereckého kraje, IDS Jihomoravského kraje, Integrované regionální dopravy (IREDO), rámcově IDS Bratislavy a problémy Pražské integrované dopravy.
Stav aplikace čipových karet ve veřejné osobní dopravě
  • účastníci byli seznámeni se současným stavem vývoje odbavovacích systémů na bázi čipových karet, se záměrem realizovat v hl. m. Praze čipovou kartu, tzv. opencard. Zmíněn byl požadavek na centrální zajištění kompatibility kartových systémů, pilotní projekt pro IDS Pardubického kraje týkající se zajištění kompatibility čipových karet autobusových dopravců. Prezentována byla zkušenost Dopravního podniku města Pardubic z aplikace čipových karet.
Další související odborné oblasti s IDS
  • přednášející se také ve svých příspěvcích zabývali prognózou dělby přepravní práce mezi hromadnou a individuální dopravou, využitím jednotné dopravní vektorové mapy pro potřeby IDS, postavením ČD, a.s. v regionální dopravě, tvorbou integrálního taktového grafikonu, modernizací drážních regionálních vozidel, interaktivními plány a webovými informačními službami, využitím geografických informačních systémů, problematikou řešení dopravní obslužnosti v regionech za podpory dopravních telematických systémů a zkušenostmi z regionálních clearingů v České republice.
Byly zformulovány tyto zásadní požadavky na úpravu dopravní legislativy:

1. Podporovat nadále realizaci cílů Dopravní politiky ČR ve vztahu k novelizaci základních dopravních zákonů č. 111/1994 Sb. a č. 266/1994 Sb. ve znění jejich pozdějších předpisů, a konstituování zákona o veřejné dopravě.

V zákonech č. 111/1994 Sb. a č. 266/1994 Sb. jde především o
  • věcně správnou definici IDS, včetně používání správné odborné terminologie
  • dopravní obslužnost v IDS, ve které páteří bude kolejová doprava
  • nový způsob výběru dopravce
  • způsob financování dopravy ve veřejném zájmu
  • postavení organizátora (organizační autority) IDS a standardy služeb v intencích evropské normy EN 13 816 „Doprava-Logistika a služby-Veřejná doprava osob-Definice kvality služby, stanovení cílů a měření“
  • zavedení pouze jednoho pojmu „dopravní obslužnost“ bez jejího současného dělení na základní (ZDO) a ostatní (ODO); jde pouze o jeden dopravní systém bez zřetele, kým je dotován.
Iniciovat konstituování zákona o veřejné dopravě

Jeho předmětem bude komplexní úprava veřejné dopravy v návaznosti na oba zmíněné zákony č. 111/1994 Sb. a č. 266/1994 Sb., včetně podmínek financování z veřejných rozpočtů. Dále by měl uvést rámcová pravidla zabezpečující interoperabilitu odbavovacích, informačních a telematických systémů ve veřejné dopravě.

2. Podporovat vytvoření instituce pro garantování kompatibility kartových systémů stanovením jejich standardů.

Ministerstvo dopravy by touto funkcí mělo zmocnit takovou firmu, v jejichž možnostech je tento požadavek zabezpečit.

Doporučuje se, aby tyto požadavky organizátoři semináře ve spolupráci s Českou asociací organizátorů veřejné dopravy (ČAOVD) předali, stejně jako v předcházejících letech, kompetentním odborům MD jako iniciativu pro jejich akceptování. Jde o odbor drah, železniční a kombinované dopravy, odbor veřejné dopravy, odbor financí a ekonomiky, odbor strategie.

Prezentace ze XIV. semináře, které jsme obdrželi od jejich autorů a přednášejících, budou opět k dispozici na webových stránkách Institutu Jana Pernera – www.perner.cz

Termín konání dalšího, XV. semináře IDS, je předpokládán opět v tomto ročním období, tj. v polovině května 2008 (pravděpodobně ve dnech 12. – 14. 5. 2008), pokud nebude ovlivněn nepředpokládanými okolnostmi.

V Praze dne 21. 5. 2007

Doc. Ing. Karel Kavalec, CSc., odborný garant

Ing. Jaroslav Gabriel, organizační garant

Závěry XIV. semináře IDS v Lázních Bohdaneč 14. 5. - 16. 5. 2007
Ze semináře.
Závěry XIV. semináře IDS v Lázních Bohdaneč 14. 5. - 16. 5. 2007
Ze semináře.
Závěry XIV. semináře IDS v Lázních Bohdaneč 14. 5. - 16. 5. 2007
Ze semináře.
Závěry XIV. semináře IDS v Lázních Bohdaneč 14. 5. - 16. 5. 2007
Ze semináře.