- evropské ICT sítě pro optimalizaci vnitrostátní a mezinárodní přepravy zboží. Ze světa nákladní dopravy a logistiky.
- evropské ICT sítě pro optimalizaci vnitrostátní a mezinárodní přepravy zboží. Ze světa nákladní dopravy a logistiky.
Italský Institut pro dopravu a logistiku (ITL) společně se sedmi partnery ze zemí střední Evropy v roce 2008 spustil projekt KASSETTS za účelem vytvoření evropské ICT sítě pro optimalizaci vnitrostátní a mezinárodní přepravy zboží. Tento program je realizován prostřednictvím programu CENTRAL EUROPE s využitím spolufinancování z Evropského regionálního rozvojového fondu.
KASSETTS vytvořil stabilní operativní evropskou ICT síť logistických brokerů, kde je každý broker v kontaktu s logistickým úsekem malých a středních podniků. Od těchto společností broker denně shromažďuje přepravní objednávky, agreguje jejich kritické množství a optimalizuje přepravní požadavky prostřednictvím plánování tras vozidel na regionální i mezinárodní úrovni a ve spolupráci s ostatními brokery sítě KASSETTS. Na základě destinací, množství a načasování plánuje pro jednotlivé skupiny malých a středních podniků optimální národní a mezinárodní přepravní toky. Následně předává optimalizované přepravní požadavky logistickým operátorům.
Během tří let práce na projektu KASSETTS byl představen mechanismus pro zapojení uživatelských společností a vytvořila se veřejná síť brokerů. První velkou výzvou pro KASSETTS ve finálním stadiu projektu se stalo národní a mezinárodní pilotní testování založené na reálných datech s reálnými uživateli brokera. Toto rozsáhlé testování ukázalo velmi zajímavé a pozitivní výsledky a poskytlo důkazy funkčnosti KASSETTS.
Výsledky pilotního testování v každém regionu byly vyhodnoceny pomocí indikátorů KPI. V období téměř půlročního testování se v každém regionu rovněž vyhodnotily tzv. „nejlepší týdny“ a výsledky se porovnaly. Shromáždilo se více než 10 000 dopravních objednávek ze 7 evropských regionů. Z tohoto počtu objednávek náleželo 33,7% do mezinárodních. Většina společností pilotního testování spadala do výrobního nebo obchodního sektoru. V pilotní fázi testování se přepravoval různý materiál a použilo se jednak standardních palet, jednak boxů různých rozměrů.
Pro vyhodnocení výkonu KASSETTS byl vygenerován souhrn KPI indikátorů, jež pomohl uživatelským společnostem pochopit výhody KASSETTS. Porovnáním výsledků KASSETTS s výsledky tradičních metod bylo identifikováno několik výhod při spolupráci brokerů KASSETTS. Bylo zaznamenáno snížení počtu dopravních misí o více než 18% a snížení celkové délky tras o více než 11%. Tyto výsledky jsou úzce spjaty se snížením spotřeby paliva o 11%. Z těchto výhod lze vidět celkové snížení nákladů uživatelských společností, jež v průměru činí 13,6%.
Nutno zdůraznit splnění jednoho z hlavních cílů projektu - environmentální aspekt, tj. snížení emisí CO2, což vyžaduje efektivitu využití dopravních prostředků a celkové snížení doby provozu na silnici. Projekt KASSETTS předložil velmi slibné výsledky také v tomto směru. Během pilotního testování se dosáhlo snížení emisí CO2 o 9,4%. Celková délka prázdných jízd je nižší o 2,7% a celkový čas dopravních prostředků na silnici je dokonce o 7% nižší. Tyto příznivé výsledky ukazují potenciál řešení pro optimalizaci a řízení logistiky.
Ačkoliv je projekt již ve finální fázi, řešení brokera KASSETTS je efektivní nástroj, který se může stát příštím zdrojem přínosů a konkurenceschopnosti pro jeho uživatele. Po skončení projektu bude iniciativa brokera KASSETTS pokračovat v jednotlivých regionech v důsledku plánované realizace a také studijních účelů.
KASSETTS vytvořil stabilní operativní evropskou ICT síť logistických brokerů, kde je každý broker v kontaktu s logistickým úsekem malých a středních podniků. Od těchto společností broker denně shromažďuje přepravní objednávky, agreguje jejich kritické množství a optimalizuje přepravní požadavky prostřednictvím plánování tras vozidel na regionální i mezinárodní úrovni a ve spolupráci s ostatními brokery sítě KASSETTS. Na základě destinací, množství a načasování plánuje pro jednotlivé skupiny malých a středních podniků optimální národní a mezinárodní přepravní toky. Následně předává optimalizované přepravní požadavky logistickým operátorům.
Během tří let práce na projektu KASSETTS byl představen mechanismus pro zapojení uživatelských společností a vytvořila se veřejná síť brokerů. První velkou výzvou pro KASSETTS ve finálním stadiu projektu se stalo národní a mezinárodní pilotní testování založené na reálných datech s reálnými uživateli brokera. Toto rozsáhlé testování ukázalo velmi zajímavé a pozitivní výsledky a poskytlo důkazy funkčnosti KASSETTS.
Výsledky pilotního testování
V průběhu pilotního testování bylo řešení KASSETTS využito pro plánování, řízení a optimalizaci dopravních cest generovaných ze vstupů účastnících se společností.Výsledky pilotního testování v každém regionu byly vyhodnoceny pomocí indikátorů KPI. V období téměř půlročního testování se v každém regionu rovněž vyhodnotily tzv. „nejlepší týdny“ a výsledky se porovnaly. Shromáždilo se více než 10 000 dopravních objednávek ze 7 evropských regionů. Z tohoto počtu objednávek náleželo 33,7% do mezinárodních. Většina společností pilotního testování spadala do výrobního nebo obchodního sektoru. V pilotní fázi testování se přepravoval různý materiál a použilo se jednak standardních palet, jednak boxů různých rozměrů.
Pro vyhodnocení výkonu KASSETTS byl vygenerován souhrn KPI indikátorů, jež pomohl uživatelským společnostem pochopit výhody KASSETTS. Porovnáním výsledků KASSETTS s výsledky tradičních metod bylo identifikováno několik výhod při spolupráci brokerů KASSETTS. Bylo zaznamenáno snížení počtu dopravních misí o více než 18% a snížení celkové délky tras o více než 11%. Tyto výsledky jsou úzce spjaty se snížením spotřeby paliva o 11%. Z těchto výhod lze vidět celkové snížení nákladů uživatelských společností, jež v průměru činí 13,6%.
Nutno zdůraznit splnění jednoho z hlavních cílů projektu - environmentální aspekt, tj. snížení emisí CO2, což vyžaduje efektivitu využití dopravních prostředků a celkové snížení doby provozu na silnici. Projekt KASSETTS předložil velmi slibné výsledky také v tomto směru. Během pilotního testování se dosáhlo snížení emisí CO2 o 9,4%. Celková délka prázdných jízd je nižší o 2,7% a celkový čas dopravních prostředků na silnici je dokonce o 7% nižší. Tyto příznivé výsledky ukazují potenciál řešení pro optimalizaci a řízení logistiky.
Ačkoliv je projekt již ve finální fázi, řešení brokera KASSETTS je efektivní nástroj, který se může stát příštím zdrojem přínosů a konkurenceschopnosti pro jeho uživatele. Po skončení projektu bude iniciativa brokera KASSETTS pokračovat v jednotlivých regionech v důsledku plánované realizace a také studijních účelů.
Italská instituce ITL vloni zorganizovala k projektu závěrečnou konferenci v Bologni, aby zde prezentovala hlavní myšlenky projektu a především jeho hlavní výhody. I přes mrazivý prosinec přišel úctyhodný počet účastníků, kteří byli ze všech regionů zainteresovaných v projektu a reprezentovali různé sektory průmyslu, vzdělání a politických oblastí. Výsledky a vize projektu byly na konferenci prezentovány společně s novými trendy v logistice, síťovým přístupem pro evropský obchodní ekosystém a tvorbou politiky EU. Další informace o konferenci lze zjistit na webové stránce KASSETTS v sekci veřejné dokumenty.Další informace na www.kassetts.eu nebo u příslušného koordinátora.
Jiřina Veselá, Národní koordinátor pro Českou republiku, Centrum dopravního výzkumu, v.v.i.

Scania představuje nové motory pro autobusy
Brašov dokončil největší rumunské depo pro elektrické…
Letiště Mnichov je připraveno na zelenou mobilitu


