Materiál poskytl se souhlasem společnosti Mikroelektronika Hynek Bártík, NXP Semiconductors.
Materiál poskytl se souhlasem společnosti Mikroelektronika Hynek Bártík, NXP Semiconductors.
Automatický výběr jízdného (AFC) pomocí bezkontaktních čipových karet přináší mnoho výhod přepravcům i cestujícím. Jejich používání je jednoduché a praktické. Cestující jsou rychle odbaveni, často jen klepnutím peněženky, a pasažér, ani vozidlo nemusí převážet mince. Důsledkem je využití AFC dopravci v městských i regionálních systémech v mnoha zemích po celém světě.
V České Republice se na mnoha projektech založených na produktech MIFARE® společnosti NXP Semiconductors, podílela firma Mikroelektronika.
Nicméně opravdová výzva přichází ve chvíli, kdy se jednotlivé jízdenkové systémy začínají rozšiřovat a překrývat – ať jde o systémy v různých regionech, či pro různé dopravní prostředky. Proprietární technologie a nekompatibilní systémy mohou zkomplikovat, ne-li zcela znemožnit, integraci městských, regionálních a národních dopravních schémat v kompaktní řešení. Zatímco Česká Republika před touto výzvou stojí, některé jiné státy ji již uchopili vytvořením unifikovaných, interoperabilních jízdenkových systémů.
Celonárodní projekty
Například Dánsko zavede v roce 2008 národní cestovní karty „Rejsekort“. Toto schéma zahrnuje všechny prostředky hromadné dopravy v regionu Kodaně plus 11 regionálních PTA (Public Transport Authority), národní a privátní železniční a lodní dopravce. Kartu bude možné použít i pro cestování do Švédska.
Rejsekort ilustruje výhody, které inteoperabilní karta nabízí. Jedna karta může být použita kdekoli, vždy stejným způsobem, na stejném vybavení, bez jakékoli znalosti lokálních tarifních systémů. Karta je vždy připravena k použití. Může být automaticky dobita ve chvíli, kdy je spojena s bankovním účtem, přičemž je možné ji využít i pro elektronické nákupy přes internet či mobilní telefon. Bez ohledu na ujetou vzdálenost systém cestujícímu spočítá jedno jízdné i pro přestupní jízdu přes několik tarifních pásem. Cestující se jen kartou přihlásí v každé fázi cesty a odhlásí se až na jejím konci.
Implementace celonárodního bezkontaktního systému, který přináší podobné výhody, právě probíhá v Holandsku. Toto nové řešení odstraní mix systémů fungujících po celé zemi nahrazením různých typů zařízení jedinou, společnou infrastrukturou. Díky otevřené architektuře systému zahrnujícího národní, regionální a městskou dopravu bude vytvořen otevřený trh pro dodavatele zařízení a systémů. Na trhu, s více než 14-ti tisíci kusy prodaného vybavení, je již nyní 8 aktivních prodejců.
MIFARE®: otevřené řešení
Díky výhodám inteoperability přichází stále více zemí s myšlenkou slučování nesourodých systémů do unifikované infrastruktury. Prvním krokem je výběr otevřené platformy čipových karet. Dánsko a Holandsko vybrali technologii MIFARE® společnosti NXP Semiconductors.
“Bezkontaktní technologie čipových karet MIFARE®, jako ideální základ pro inteoperabilní systém AFC, je založena na standardu ISO 14443A a nabízí značnou flexibilitu pro umístění budoucích aplikací“, říká Martin Gruber, Marketing Manager AFC společnosti NXP Semiconductors. Vedle karet MIFARE® Standard se nabízí využití dalších produktů rodiny MIFARE® včetně MIFARE® Ultralight poskytující dostupné řešení pro jednocestné jízdenky. MIFARE® DESFire pak přináší mimořádnou bezpečnost a rozšiřuje funkcionalitu „chytrých karet“ o podporu až 28 aplikací na jediné kartě.
Směrem k jednotnému českému dopravnímu schématu
Jelikož se Česká Republika setkává s rostoucím překrýváním jednotlivých systémů AFC, může se v budoucnu inspirovat z projektů, jakými jsou ten Dánský a Holandský. Již nyní je v zemi použito několik regionálních implementací řešení MIFARE® dodaných společností Mikroelektronika. Nejrozsáhlejší integrovaný autobusový systém využívající karty MIFARE® Standard je provozován ve středních Čechách. České Dráhy zvolily pokročilé řešení MIFARE® DESFire. Toto rozhodnutí učinili také někteří autobusoví dopravci.
Zatímco v České Republice je diskuse o kompatibilním systému v ranném stádiu, ze zkušeností zemí směřujících k jednotnému řešení lze konstatovat, že takový postup přináší výhody cestujícím, výrobcům i dopravcům.
“Mikroelektronika spolupracuje s dopravními společnostmi, státními úřady a příslušnými organizacemi na budoucích možnostech zajištění výhod kompatibilního systému i pro české cestující“, říká Vladimír Vojáček, obchodní ředitel společnosti Mikroelektronika. NXP Semiconductors je správným partnerem pro dosažení cíle, aby se Česká Republika v budoucnu stala zemí s opravdu interoperabilním systémem pro bezproblémové cestování.
V České Republice se na mnoha projektech založených na produktech MIFARE® společnosti NXP Semiconductors, podílela firma Mikroelektronika.
Nicméně opravdová výzva přichází ve chvíli, kdy se jednotlivé jízdenkové systémy začínají rozšiřovat a překrývat – ať jde o systémy v různých regionech, či pro různé dopravní prostředky. Proprietární technologie a nekompatibilní systémy mohou zkomplikovat, ne-li zcela znemožnit, integraci městských, regionálních a národních dopravních schémat v kompaktní řešení. Zatímco Česká Republika před touto výzvou stojí, některé jiné státy ji již uchopili vytvořením unifikovaných, interoperabilních jízdenkových systémů.
Celonárodní projekty
Například Dánsko zavede v roce 2008 národní cestovní karty „Rejsekort“. Toto schéma zahrnuje všechny prostředky hromadné dopravy v regionu Kodaně plus 11 regionálních PTA (Public Transport Authority), národní a privátní železniční a lodní dopravce. Kartu bude možné použít i pro cestování do Švédska.
Rejsekort ilustruje výhody, které inteoperabilní karta nabízí. Jedna karta může být použita kdekoli, vždy stejným způsobem, na stejném vybavení, bez jakékoli znalosti lokálních tarifních systémů. Karta je vždy připravena k použití. Může být automaticky dobita ve chvíli, kdy je spojena s bankovním účtem, přičemž je možné ji využít i pro elektronické nákupy přes internet či mobilní telefon. Bez ohledu na ujetou vzdálenost systém cestujícímu spočítá jedno jízdné i pro přestupní jízdu přes několik tarifních pásem. Cestující se jen kartou přihlásí v každé fázi cesty a odhlásí se až na jejím konci.
Implementace celonárodního bezkontaktního systému, který přináší podobné výhody, právě probíhá v Holandsku. Toto nové řešení odstraní mix systémů fungujících po celé zemi nahrazením různých typů zařízení jedinou, společnou infrastrukturou. Díky otevřené architektuře systému zahrnujícího národní, regionální a městskou dopravu bude vytvořen otevřený trh pro dodavatele zařízení a systémů. Na trhu, s více než 14-ti tisíci kusy prodaného vybavení, je již nyní 8 aktivních prodejců.
MIFARE®: otevřené řešení
Díky výhodám inteoperability přichází stále více zemí s myšlenkou slučování nesourodých systémů do unifikované infrastruktury. Prvním krokem je výběr otevřené platformy čipových karet. Dánsko a Holandsko vybrali technologii MIFARE® společnosti NXP Semiconductors.
“Bezkontaktní technologie čipových karet MIFARE®, jako ideální základ pro inteoperabilní systém AFC, je založena na standardu ISO 14443A a nabízí značnou flexibilitu pro umístění budoucích aplikací“, říká Martin Gruber, Marketing Manager AFC společnosti NXP Semiconductors. Vedle karet MIFARE® Standard se nabízí využití dalších produktů rodiny MIFARE® včetně MIFARE® Ultralight poskytující dostupné řešení pro jednocestné jízdenky. MIFARE® DESFire pak přináší mimořádnou bezpečnost a rozšiřuje funkcionalitu „chytrých karet“ o podporu až 28 aplikací na jediné kartě.
Směrem k jednotnému českému dopravnímu schématu
Jelikož se Česká Republika setkává s rostoucím překrýváním jednotlivých systémů AFC, může se v budoucnu inspirovat z projektů, jakými jsou ten Dánský a Holandský. Již nyní je v zemi použito několik regionálních implementací řešení MIFARE® dodaných společností Mikroelektronika. Nejrozsáhlejší integrovaný autobusový systém využívající karty MIFARE® Standard je provozován ve středních Čechách. České Dráhy zvolily pokročilé řešení MIFARE® DESFire. Toto rozhodnutí učinili také někteří autobusoví dopravci.
Zatímco v České Republice je diskuse o kompatibilním systému v ranném stádiu, ze zkušeností zemí směřujících k jednotnému řešení lze konstatovat, že takový postup přináší výhody cestujícím, výrobcům i dopravcům.
“Mikroelektronika spolupracuje s dopravními společnostmi, státními úřady a příslušnými organizacemi na budoucích možnostech zajištění výhod kompatibilního systému i pro české cestující“, říká Vladimír Vojáček, obchodní ředitel společnosti Mikroelektronika. NXP Semiconductors je správným partnerem pro dosažení cíle, aby se Česká Republika v budoucnu stala zemí s opravdu interoperabilním systémem pro bezproblémové cestování.
Hynek Bártík, NXP Semiconductors.