Pražský trolejbus v Muzeu MHD praha Střešovice. Foto BUSportál.
Rychlý rozvoj a zároveň i pád! Taková je historie pražské trolejbusové dopravy, která zahájila provoz před 70 léty. Její vzestup trval necelé čtvrtstoletí a konec byl dokonce o polovinu kratší.
Rychlý rozvoj a zároveň i pád! Taková je historie pražské trolejbusové dopravy, která zahájila provoz před 70 léty. Její vzestup trval necelé čtvrtstoletí a konec byl dokonce o polovinu kratší.
Vyšlo 26.8.2006
v deníku Šíp.
V úterý to bude už sedmdesát let, co na trať Bořislavka - svatý Matěj vyjel první trolejbus. Trolejbusová trať nahradila autobusovou linku, která jezdila od vozovny ve Střešovicích ke kostelu svatého Matěje. Trať byla dlouhá 3,6 kilometru, její projetí trvalo 13 minut a měla se na ní vyzkoušet přednost této dopravy v Praze. Povedlo se.
Vzápětí se začala realizovat další linka ze Smíchova přes Santošku k Walterově továrně do Jinonic. Ta začala fungovat v říjnu 1939.
Bouřlivý rozvoj trolejbusová doprava zažila po konci války. Trolejbusy se postupně dostaly do centra města, do Vršovic, Vinohrad či Libně. Mezi oblíbené spojení třeba patřila trasa ze Smíchova na Václavské náměstí.
Největší rozmach přišel v roce 1959, kdy existovalo 11 linek o délce téměř 57 kilometrů. Rok 1959 ale předznamenal i postupný zánik pražských trolejbusů, kdy byla zrušena první trať. Vzápětí následovaly další, až nakonec zbyla linka od vinohradské Orionky k Strahovskému stadionu.
Vaz trolejbusům lámala rozsáhlá rekonstrukce silniční sítě, zastarávání vozů i tras a také levná sovětská ropa, s čímž souvisel rozvoj autobusové dopravy. Poslední jízda trolejbusu na lince Orionka - Strahov proběhla 15. října 1972.
Trasy pražských trolejbusů
51 Bořislavka - Sv. Matěj
52 Václavské náměstí - Jinonice
53 Václavské náměstí - Stadion Strahov
54 Jungmannovo náměstí - Vršovice, Bělocerkevská
55 Václavské náměstí - Pankrác
56 Žižkov, Ohrada - Vysočany, nám. Lidových milicí
57 Vinohrady, Náměstí Míru - Vysočany, nám. Lidových milicí
58 Libeň, U Kříže - Čakovice
59 Újezd - Velká Chuchle
60 Jinonice, Motorlet - Vršovice, Průběžná
61 Václavské náměstí - Pankrác, Děkanka
PETR LINK
V úterý to bude už sedmdesát let, co na trať Bořislavka - svatý Matěj vyjel první trolejbus. Trolejbusová trať nahradila autobusovou linku, která jezdila od vozovny ve Střešovicích ke kostelu svatého Matěje. Trať byla dlouhá 3,6 kilometru, její projetí trvalo 13 minut a měla se na ní vyzkoušet přednost této dopravy v Praze. Povedlo se.
Vzápětí se začala realizovat další linka ze Smíchova přes Santošku k Walterově továrně do Jinonic. Ta začala fungovat v říjnu 1939.
Bouřlivý rozvoj trolejbusová doprava zažila po konci války. Trolejbusy se postupně dostaly do centra města, do Vršovic, Vinohrad či Libně. Mezi oblíbené spojení třeba patřila trasa ze Smíchova na Václavské náměstí.
Největší rozmach přišel v roce 1959, kdy existovalo 11 linek o délce téměř 57 kilometrů. Rok 1959 ale předznamenal i postupný zánik pražských trolejbusů, kdy byla zrušena první trať. Vzápětí následovaly další, až nakonec zbyla linka od vinohradské Orionky k Strahovskému stadionu.
Vaz trolejbusům lámala rozsáhlá rekonstrukce silniční sítě, zastarávání vozů i tras a také levná sovětská ropa, s čímž souvisel rozvoj autobusové dopravy. Poslední jízda trolejbusu na lince Orionka - Strahov proběhla 15. října 1972.
Trasy pražských trolejbusů
51 Bořislavka - Sv. Matěj
52 Václavské náměstí - Jinonice
53 Václavské náměstí - Stadion Strahov
54 Jungmannovo náměstí - Vršovice, Bělocerkevská
55 Václavské náměstí - Pankrác
56 Žižkov, Ohrada - Vysočany, nám. Lidových milicí
57 Vinohrady, Náměstí Míru - Vysočany, nám. Lidových milicí
58 Libeň, U Kříže - Čakovice
59 Újezd - Velká Chuchle
60 Jinonice, Motorlet - Vršovice, Průběžná
61 Václavské náměstí - Pankrác, Děkanka
PETR LINK