Začněme preferovat pravidelného cestujícího a investovat do něj - říká dlouholetý dopravní expert Antonín Zemek z Centra dopravního výzkumu v Brně
Začněme preferovat pravidelného cestujícího a investovat do něj - říká dlouholetý dopravní expert Antonín Zemek z Centra dopravního výzkumu v Brně
"Dvě strany jedné mince. Hromadnou osobní dopravou se zabývám již nějakou desítku let, proto vím, že k funkčnímu IDS patří i dokonalý a kvalitní informační servis. ( Tolik hledisko odborné ). Hledisko občanské to však vidí úplně jinak. Jako pravidelného místního cestujícího v MHD (týká se to i pravidelného cest. příměstského) mne jímá hrůza při pomyšlení, že ještě cca 2 530 pracovních dní, min. 2x denně, budu v dopravním prostředku "masirován" sdělením, že se nacházím v zóně x-y, na zastávce z-ž. I když mám pochopení a solidarizuji s právem nepravidelného cestujícího na vyčerpávající informaci, přesto si myslím, že i pravidelný cestující ( místní, příměstský) může mít nárok na "komornější prostředí" v dopravním prostředku. (zvláště v ranní špičce, kdy nepravidelných cest. moc nejezdí). Vzato čistě ekonomicky, dává pravidelný cestující do osobní dopravy více finančních prostředků (jízdné + daňové odvody v místě zaměstnání) a nevyžaduje nákladný infoservis, zatímco u nepravidelného cestujícího je tomu přesně naopak.
Dovoluji si tedy:
Brno 25.5.4 Ing. Antonín Zemek Centrum dopravního výzkumu Brno
Dovoluji si tedy:
- Zapochybovat o stále a donekonečna opakované argumentaci typu ... v EU to funguje, zavedeme u nás; ... přilákáme nového cestujícího; ... dokonalý infoservis je toho zárukou; ... uvolníme centra měst; ... zlepšíme živ. prostředí apod. Tvrdím, že se jedná o již "obehranou písničku" sloužící pouze k uklidnění znechucené cestující veřejnosti a zdůraznění vlastní nepostradatelnosti. Realita však zůstává stále stejná u nás i u "sousedů" ( viz. mýtné v centru Londýna, a to mají systém propracovaný). "Kosmetická" vylepšení ovšem nemohou ohrozit IAD v jejím dominantním postavení na dopravním trhu.
- Ujistit názorové příznivce, že to, co relativně funguje v EU, nemusí zákonitě fungovat v české kotlině, protože propastný rozdíl ve vstupních podmínkách to ani neumožňuje. Nevidět rozdílnost podmínek může jen osoba neznalá věci. nebo absolutní ignorant. Pro informaci :
- stabilizovaná ekonomika
- kvalitní legislativa
- dostatek finančních prostředků
- propracovaný systém financování
- dlouhodobá platnost již dříve přijatých opatření ( příklad: žákovské jízdné v tuzemsku a neustálé váhání se zavedením atd.)
- délka doby konkurenčního prostředí
- organizovanost dopravců
- pravidelně obnovovaný vozový park
- vyřešena přeprava školáků a tělesně postižených
- lidský faktor
- pracovní přístupy
- odpovídající dopravní infrastruktura
- Doporučit změnu strategie v naší veřejné osobní dopravě :
Začněme preferovat pravidelného cestujícího a investovat do něj
Investicí nic nepokazíme ( horší už to být nemůže), a snad se zablýskne na lepší časy. Současná strategie se neosvědčila. Jak ukazují praktické zkušenosti, nalákat nového cestujícího (pokud ještě nějaký existuje) nemáme čím ( úroveň a kvalita), ale hlavně není za co.
Není nákladný infoservis zbytečný přepych a plýtvání, zvláště když nám schází finanční prostředky na zabezpečování důležitějších činností a aktivit ve veřejné osobní dopravě a není náhodou "zvuková kulisa" jedním z důvodů odchodu cestujícího do intimity osobních vozidel ?"
Brno 25.5.4 Ing. Antonín Zemek Centrum dopravního výzkumu Brno