Zájezdoví dopravci se zřejmě konečně dočkají podpory od státu
12. květně vyjely dopravci se svými autobusy do Prahy na podporu Výzvy pro záchranu autobusové dopravy

Ministerstvo dopravy připravuje tzv. sedačkovné. Zhruba dva tisíce dopravců by mohlo ještě do konce roku dostat finanční podporu za ztráty způsobené koronavirovou krizí.
Reklama
Ministerstvo dopravy připravuje tzv. sedačkovné. Zhruba dva tisíce dopravců by mohlo ještě do konce roku dostat finanční podporu za ztráty způsobené koronavirovou krizí.
Dobrá zpráva pro dopravce provozující příležitostnou dopravu přichází po měsících nejistoty po koronavirové krizi a zastavenení turistické autobusové dopravy z Ministerstva dopravy. "Zájezdoví dopravci jsou jedním z nejvíce zasažených segmentů, proto velice vážně zvažujeme tzv. "sedačkovné." Jednalo by se o podporu prostřednictvím Ministerstva dopravy, která by byla podobná jako podpora pro hotely a penziony. Ty dostávají peníze „na postel“, v tomto případě by byla podpora vypočítávána „na sedačku“ autobusu, přičemž by zohledňovala i emisní třídu vozu. Intenzivně jednáme s ČESMAD i s dalšími dopravci o parametrech celého programu, následně vypíšeme výzvu. Snažíme se, aby k vypsání výzvy mohlo dojít v co nejkratším čase, v řádu týdnů tak, aby dopravci získali finanční prostředky nejpozději do konce roku. Podobný program existuje například i v Německu, kde jsme se inspirovali", uvedl Tomáš Lukašík z tiskového odboru MD.

Podle ČESMAD BOHEMIA se problémy týkají asi dva tisíce dopravců, kteří provozují asi 9 000 zájezdových autobusů. Jejich zakázky v době nouzového stavu poklesly na nulu a z velké části museli odepsat i letní sezónu. Zásadním problémem je pro ně ztráta schopnosti splácet leasingové splátky, které činí 100 – 150 tisíc korun měsíčně u běžného zájezdového autobusu a u patrového s cenou okolo 14 milionů korun dokonce 250 tisíc měsíčně. I kdyby se jejich majitelé rozhodli své autobusy prodat, v této situaci nenajdou žádného kupce. Navíc stojící vozidlo ztrácí svou hodnotu.

Nyní to podle vyjádření Ministerstva dopravy i zpráv z ČESMAD vypadá, že se dopravci mohou konečně relativně rychle dočkat od státu pomoci. Pro podrobnosti programu bude potřeba získat souhrnné počty potenciálních žadatelů, počty autobusů, a z toho plynoucí nárok na potřebné finance. ČESMAD nabídl také pomoc při vyřizování žádostí o podporu. Na Ministerstvu dopravy pak je ta nejdůležitější část, získání finančních zdrojů a projednání a odsouhlasení s Ministerstvem financí.

Přímá kompenzace je jen první krok, ČESMAD se bude snažit i o další úlevy pro zájezdovou dopravu.

Co se týká Německa, kterým se ministerstvo podle svých slov inspirovalo, program pro podporu firem provozující zájezdovou dopravu má k dispozici 170 milionů Eur a státní podpora pro dopravce provozující regionální a městskou dopravu dosáhne až 6 miliard Eur. 100 milionů Eur na podporu komerční dálkové dopravy odsouhlasila také Itálie.

Kromě Sdružení ČESMAD BOHEMIA se o řešení kritické situace snaží i dopravci sami. V polovině května projely Prahou autobusy a dopravci předali ministrovi dopravy Výzvu pro záchranu autobusové dopravy. Vznikla také iniciativa Za autobusy, kterou založil Jiří Vlasák.