Zahradní železnice v Drásově - rozhovor se zakladatelem Zdeňkem Jobánkem.
Železniční provoz si vyžaduje řešení různých krizových situací. Pan Jobánek přemlouvá kocoura v kolejišti, aby umožnil průjezd osobního vlaku.

V rámci dne otevřených dveří v depozitáři vozidel MHD Technického muzea v Brně byla v neděli 27. dubna 2008 zřízena zvláštní autobusová linka do Drásova k objektu zahradní železnice. Jan Havíř pro BUSportál.
V rámci dne otevřených dveří v depozitáři vozidel MHD Technického muzea v Brně byla v neděli 27. dubna 2008 zřízena zvláštní autobusová linka do Drásova k objektu zahradní železnice. Jan Havíř pro BUSportál.
Kdyby nás až k areálu nepřivezl autobus, možná bychom železnici museli chvíli hledat. Z ulice je vidět pouze zcela obyčejný dům a průchod do zahrady. Kromě kolejnic vytažených až před vjezdovou bránu a jedné cedule není vidět ani náznak železničního provozu. Vstupem na pozemek se však rázem ocitnete ve zcela jiném světě. První kroky návštěvníka vedou na nádražíčko Drásov. Tady si buď zakoupí jízdenku a sveze se některou ze souprav, která je právě nasazena, nebo pokračuje podél trati pěšky, aby si mohl náležitě vychutnat každý detail úzkorozchodné trati.
Na zahradě je mezi několika ovocnými stromy položeno přibližně 400 m kolejí o rozchodu 600 mm s 15 výhybkami. Mezi stanicí Drásov a zastávkou U Hajcu, která se nachází v bezprostřední blízkosti výtopny, se můžete svézt každou první neděli v měsíci od 12 do 16 hodin (v létě do 18 hodin). Pro větší skupiny zájemců je možné dohodnout i mimořádné prohlídky. Více se dozvíte na internetové adrese http://www.feldbahn.ic.cz/.

O další informace jsme poprosili pana Zdeňka Jobánka, který se o vznik zahradní železnice zasloužil.
Jak vznikla myšlenka vybudovat zahradní železnici a kdo s ní přišel?
Je to můj koníček. V devadesátých letech jsem začínal se stavbou sám, později se ke mně přidalo několik přátel, se kterými jsem později založil Klub 600, který se dnes o železnici stará. Dnes je nás devět.
Kolik času zabralo železnici vystavět a jak dlouho je v provozu pro veřejnost?
Do podoby, v jaké ji vidíte dnes, jsme ji dávali od roku 1990, tedy téměř dvacet let. A více jak deset let je přístupná široké veřejnosti.
Jak se Vám daří shánět potřebný materiál, zejména kolejiště a potom také lokomotivy a vagóny?
V devadesátých letech, kdy se rušily doly a továrny a kdy bylo ve sběrnách dostatek materiálu za pár korun, se vše shánělo celkem bezproblémově. Dnes se všechno shání daleko obtížněji a většinou to je otázkou peněz.
Jaká vozidla čítá Váš vozový park?
Máme tady 12 lokomotiv, z nichž v běžném provozu jsou tři. Nejvíce jezdí tady Karlík. (Pan Jobánek ukazuje na zářivě červenou lokomotivu, která právě opouští nádraží s další várkou cestujících – pozn. aut.) Je na bateriový pohon 48 V a jsou v něm baterie s kapacitou 300 Ah. Dnes uvedeme do provozu lokomotivu s dieselovým pohonem lokomotivu typu BND -15, která je čerstvě po rekonstrukci.
Co připravujete pro návštěvníky v nejbližší době?
Rádi bychom dostavěli a otevřeli muzejní expozici nejen originálů a replik lokomotiv a vagónů, ale i další železniční techniky, zabezpečovací techniky a všeho, co k železnici neodmyslitelně patří.
Děkuji Vám za informace a přeji, aby se Vám podařilo všechny plány uvést v realitu.

Zahradní železnice v Drásově - rozhovor se zakladatelem Zdeňkem Jobánkem.
I na malé zahradní železnici je práce strojvedoucího velmi zodpovědná.
Zahradní železnice v Drásově - rozhovor se zakladatelem Zdeňkem Jobánkem.
Nejvíce je nasazována lokomotiva Karlík.
Zahradní železnice v Drásově - rozhovor se zakladatelem Zdeňkem Jobánkem.
V blízkosti výtopny se nachází zastávka ''U Hajcu''.
Zahradní železnice v Drásově - rozhovor se zakladatelem Zdeňkem Jobánkem.
Čtyřnápravový vagón zapojený v soupravě s touto lokomotivou je pro větší pohodlí cestujících odpružený.
Zahradní železnice v Drásově - rozhovor se zakladatelem Zdeňkem Jobánkem.
Celé kolejiště je položeno v zahradě plné ovocných stromů.
Zahradní železnice v Drásově - rozhovor se zakladatelem Zdeňkem Jobánkem.
Stali jsme se svědky uvedení do provozu nově zrekonstruované lokomotivy s dieselovým pohonem.