Hlavním lákadlem
veletrhu byla tramvaj Stadler nOVA (Tango NF2). Tu v 9:45 hodin
představil novinářům v expozici DPO generální ředitel Ing.
Daniel Morys, MBA. Hostem na prezentaci byl šéf pražské pobočky
Stadleru Ing. Bohumír Kráčmar, který ve svém projevu zmínil mj.
to, z jaké země pochází díly, dále zmínil proces schvalování
tramvaje DÚ. Na závěr Ing. Kráčmar dodal, že by byl nesmírně
potěšen, kdyby mohl Stadler být účasten i v dalších výběrových
řízeních. Druhý host byl JUDr. Lukáš Semerák, který je
v Ostravě radním pro oblast dopravy.
DP Ostrava vystavil kromě tramvaje Stadler ještě tři další vozy. Prvním z nich byl elektrický vůz Rošero-P First FCLLI (ev. č. 5302, 1TI 8535). Druhým byl trolejbus Škoda 26 Tr Solaris (ev. č. 3739) a třetím byl v expozici firmy EKOVA elektrobus Ekova Electron 12. Zvláštností tohoto elektrobusu je jeho způsob nabíjení v ČR, ale i na Slovensku. Jde o tzv. ultra rychlé nabíjení (standard OppCharge).
Na veletrhu se během 19. ročníku ukázal KODIS se svým
autobusem Solaris Urbino 8,9 LE (9T4 8877), kde se mohli návštěvníci
zeptat na systém ODIS, vzít si JŘ pro danou oblast a dětem i
magnetku s motivem autobusu / trolejbusu / tramvaje / vlaku.
Svou
expozici měla na veletrhu polská společnost PESA, která na
veletrhu vystavila moderní dvoudílnou jednotku ,,Elf II" –
34WEa. Tento typ jednotky bude nově zajíždět až do
Bohumína.
Premiéru na veletrhu si odbylo dvoucestné posunovadlo Zephir 5.5 italské firmy Zephir S.p.A., které bylo vystavené v expozici společnosti Procházka MP.
Rozsáhlou prezentaci na
veletrhu zaujímala nákladní železniční doprava. Tradičním
vystavovatelem na veletrhu je společnost ČD Cargo (vystavovala
vagony řady Habbillns, Sggrrs a konferenční vůz), dále se také
prezentovala společnost AWT nebo slovenská ZSSK Cargo. Kromě
uvedených firem měla svou expozici i firma DB Cargo Czechia se
svými partnerskými společnostmi DB Cargo Polska, DB Port Szczecin
a Infra SILESIA.
Výrobce nákladních vagonů zastupovala
společnost Legios Loco. Ta ukázala návštěvníkům montážní
vůz Heicon na voze Samms a podvozek Y25 Lsi s kotoučovou brzdou.
Dále nesmíme opomenout společnosti Ostravské opravny a strojírny
nebo TATRAVAGÓNKA Poprad. Slovenský výrobce přivezl dva exponáty
– vůz Sggrss 80 a cisterna řady Zacens 73 m3.
České
dráhy si pro návštěvníky veletrhu nachystaly vůz Aza 80
(Masarykův vůz), modelové kolejiště ve vagonu BDa, jídelní a
konferenční vůz.
Veletrh není jen o moderní technice, ale i o
té historické. Společnou expozici firem KDS – Kladenská
dopravní a strojní, ČMŽO a IDS Cargo byla vystavená lokomotiva E
499.0042 ,,bobina" v retro nátěru a za ní dva vagony KDS. I
tento rok se na veletrhu prezentovala Nadace Okřídlené kolo se
svým modrým vozem Gbgkks, firma Vítkovice Doprava s vozem 81-71 nebo firma DPOV s vagonem Ce 3-3397.
Na
veletrhu probíhaly také ukázky zásahu hasičů SŽDC, kteří
předvedli například zásah v chemických oblecích nebo vyproštění
osoby z vozu, do něhož narazila lokomotiva. Hasiči SŽDC měli
vystavené dva automobily – Scania a Mercedes Unimog a 4 kusy různé kolejové techniky.
Ve
vnitřních halách se prezentovala mj. firma Kovoobrábění
Vraštil, která ukázala své dva tradiční modely a přidala k nim
moddel vozu Stříbrný šíp. Expozici zde měla např.
Mikroelektronika, která dodává odbavovací zařízení do
prostředků MHD, ale i označovače lístků na železnici. Z
oblasti zabezpečovacích zařízení zmiňme například společnost
AŽD Praha,
Hned první den se akce zúčastnila řada odborníků a zájemci o dopravu ze škol i laické veřejnosti.