Z valné hromady Svazu dopravy 1.3.2011

Pro rozvoj ekonomiky je klíčový stav dopravní infrastruktury. Prostředky ze spotřební daně na PHM se nedostatečně vracejí zpět do dopravy. Diskuze nad Superstrategií Ministerstva dopravy.
Pro rozvoj ekonomiky je klíčový stav dopravní infrastruktury. Prostředky ze spotřební daně na PHM se nedostatečně vracejí zpět do dopravy. Diskuze nad Superstrategií Ministerstva dopravy.
Úvod valné hromady patřil prezidentovi Svazu dopravy (SD) Jaroslavu Hanákovi. Ten se věnoval nejprve zhodnocení minulé a současné vlády a významu přijetí zákona o službách ve veřejné dopravě. Změnu ministra dopravy po posledních volbách označil jako zprvu traumatickou, k navázání komunikace došlo až v listopadu 2010. Připomněl sektorovou radu dopravy vedenou Petrem Kašíkem, která se zabývá také vysokým věkovým průměrem řidičů a strojvůdců.

Jaroslav Hanák připomněl, jakým omezujícím faktorem pro celou ekonomiku je špatná veřejná správa, pomalé soudnictví a nedokonalá infrastruktura. V oblasti silniční autobusové dopravy stav označil za poměrně stabilní, přes momentální zastavení dotačního programu na obnovu vozového parku na Ministerstvu dopravy se podařilo obnovit vozový park na několika místech z prostředků EU (ROP). Situaci ve Středočeském kraji považuje za nešťastnou, veřejná doprava a integrace v ČR a zejména v tomto kraji byla v rámci Evropy dávána v minulosti za vzor. Situace v ostatních regionech je poměrně dobrá, Jaroslav Hanák se zmínil jmenovitě o jihomoravské IDS, která trpí extrémním počtem přestupů a nízkýmim platbami trápí dopravce.

Jaroslav Hanák vyjádřil také znepokojení nad rostoucími cenami ropy a stav, kdy vysoká spotřební daň nutí dopravce tankovat v zahraničí. Věnoval se také tématu Superstrategie dopravy, kterou vypracovává MD a položil otázku, jaký je v tomto kontextu status schválené Dopravní politiky platné do roku 2013. Kritice podrobil omezování prostředků do dopravní infrastruktury. Zmínil se i o několik let avizované a doposud nerealizované metodě PPP projektů. Upozornil na stárnutí populace a s tím rostoucí požadavky na bezbariérovost veřejné dopravy. Deklaroval připravenost na spolupráci se státními orgány při řešení dopravní problematiky.
Senátor Karel Korytář upozornil, že doprava limituje ekonomický rozvoj, Superstrategii MD označil ve stávající formě jako cestu ke stagnaci a ztrátě konkurenceschopnosti. Jaroslav Drozd z Asociace krajů definoval objednatele veřejné dopravy - stát, kraj a obec a zmínil se o integrovaných systémech a odbavení cestujících, při čemž potvrdil zájem Asociace krajů o spolupráci při posilování úlohy koordinátorů, plánování dopravní obslužnosti, stabilizace dopravní sítě a standardizaci systémů a informačních technologií. Spolupráce by měla probíhat i s dopravci. Poslanec Václav Cempírek podtrhl velký potenciál dopravy obecně a věnoval se i logistice. Luděk Sosna z MD se vrátil ke Superstrategii a uvedl, že kromě minimalistického scénáře jsou připravovány i přílohy pro rozvojové varianty. Ondřej Michalčík z MD se věnoval rozvoji veřejné dopravy. Uvedl, že 4. prováděcí předpis k zákonu o službách ve veřejné dopravě (standardy) byl přijat jako poslední 9.2.2011. Otevřel otázku dotací na obnovu vozového parku, který je notifikován EU do roku 2013 a pro který by se prostředky mohly ještě během roku uvolnit. Problém je i s kompenzacemi nákladů na mzdy v souvislosti s čekáním mezi spoji, kdy bylo loni nakonec čerpáno jen 152 milionů Kč z uvolněných dvou set. Úlohou legislativy je umožnit rozvoj systému veřejné dopravy při nalezení financí. Marek Pastucha z MD rekapituloval stav čerpání prostředků z Operačního programu Doprava.

Na VH SD vystoupili i zástupci MPSV a MMR, zajímavý a rozsáhlý materiál na téma CNG v dopravě připravila Markéta Schauhuberová z ČPU. Vzhledem k tomu, že se chystá Kulatý stůl na toto téma tento týden, tématu se budeme věnovat samostatně.

Z valné hromady Svazu dopravy 1.3.2011