© Jan Havíř
zajímavého autobusového nádraží. Fotografie a postřehy Jana Havíře. Rozhovor s Květoslavem Havlíkem z KORDIS JMK nejen o novinkách v provozu IDS JMK.
zajímavého autobusového nádraží. Fotografie a postřehy Jana Havíře. Rozhovor s Květoslavem Havlíkem z KORDIS JMK nejen o novinkách v provozu IDS JMK.
V rámci Evropského týdne mobility uspořádala ve čtvrtek 20. září společnost KORDIS JMK ve spolupráci se společností Tourbus komentovanou prohlídku ústředního autobusového nádraží Zvonařka, které je v Brně nástupním a výstupním místem většiny dálkových a některých regionálních linek.
Prohlídka začínala před hlavní budovou nádraží a kromě přibližně sedmi desítek návštěvníků se jí zúčastnil Květoslav Havlík, zástupce ředitele společnosti Kordis, a Jiří Večeřa, ředitel ÚAN Zvonařka, který všem přítomným poskytl vyčerpávající výklad o historii i současnosti autobusového nádraží. Po úvodním slově pana ředitele se celá skupina přesunula na střechu autobusového nádraží, která slouží jako odstavné parkoviště pro autobusy při čekání mezi jednotlivými spoji. Na ploše o rozměrech přibližně 105 x 120 m je vytvořeno 92 parkovacích míst.
Následovala prohlídka dispečinku, odkud jsou nejen kontrolovány včasné příjezdy i odjezdy autobusů, ale pomocí kamerového systému také provoz v prostorách celého nádraží. Posledním bodem programu bylo zázemí předprodeje jízdenek. Tady jsme využili volnou chvíli, abychom se zeptali na zhodnocení celé akce zástupce organizátora, pana Květoslava Havlíka.
Druhou novinkou je na přelom října a listopadu plánovaná instalace dalších 50 informačních panelů na některá vlaková nádraží a také na autobusová nádraží v Hustopečích či Hodoníně a na další důležité přestupní uzly.
Prohlídka začínala před hlavní budovou nádraží a kromě přibližně sedmi desítek návštěvníků se jí zúčastnil Květoslav Havlík, zástupce ředitele společnosti Kordis, a Jiří Večeřa, ředitel ÚAN Zvonařka, který všem přítomným poskytl vyčerpávající výklad o historii i současnosti autobusového nádraží. Po úvodním slově pana ředitele se celá skupina přesunula na střechu autobusového nádraží, která slouží jako odstavné parkoviště pro autobusy při čekání mezi jednotlivými spoji. Na ploše o rozměrech přibližně 105 x 120 m je vytvořeno 92 parkovacích míst.
Následovala prohlídka dispečinku, odkud jsou nejen kontrolovány včasné příjezdy i odjezdy autobusů, ale pomocí kamerového systému také provoz v prostorách celého nádraží. Posledním bodem programu bylo zázemí předprodeje jízdenek. Tady jsme využili volnou chvíli, abychom se zeptali na zhodnocení celé akce zástupce organizátora, pana Květoslava Havlíka.
Považujete akci vzhledem k účasti a průběhu za zdařilou?Počet návštěvníků daný asi také příznivým počasím naplnil naše očekávání. Objevily se tu i nové tváře zájemců o dopravu, takže si myslím, že akce splnila svůj cíl propagace veřejné dopravy.
Proč jste zvolili právě prohlídku autobusového nádraží Zvonařka?Akce se měla týkat města Brna, takže jsme hledali vhodnou lokalitu. A tou je právě Ústřední autobusové nádraží, protože souvisí s Brnem, veřejnou dopravou a navíc se zde ještě žádná podobná akce nekonala.
Využiji příležitosti a zeptám se na novinky připravované v provozu IDS JMKAsi nejbližší novinkou je změna dopravce na lince 107 z Brna do Vyškova. Společnost VYDOS BUS bude vystřídána dopravcem Tourbus, který stávající vozy doplní třemi novými velkokapacitními vozy MAN Lion´s Regio. Navíc vozidla na této dálkové lince budou plně klimatizována, takže se zvýší i komfort cestování.
Druhou novinkou je na přelom října a listopadu plánovaná instalace dalších 50 informačních panelů na některá vlaková nádraží a také na autobusová nádraží v Hustopečích či Hodoníně a na další důležité přestupní uzly.
Děkuji za rozhovor
Jan Havíř
Autobusové nádraží Brno Zvonařka bylo vybudováno v letech 1977 – 1978 jako náhrada tehdy již kapacitně nedostačujících autobusových nádraží naproti hotelu Grand a v ulici Uhelné. Provoz byl zahájen 1.9.1978 na zatím nezastřešených nástupištích. Střecha s parkovací plochou byla vybudována až v letech1981 – 1985. Do roku 1989 patřilo autobusové nádraží do správy národního podniku ČSAD, závodu 622. V roce 1993 bylo transformováno samostatně na akciovou společnost, která se později stala součástí dnešní akciové společnosti Tourbus.
Celkový pohled na autobusové nádraží © Jan Havíř
Na autobusovém nádraží je téměř pět desítek autobusových stanovišť. © Jan Havíř
Po areálu nádraží návštěvníky provázel jeho ředitel Jiří Večeřa © Jan Havíř
Na střeše autobusového nádraží je k dispozici 92 parkovacích míst pro autobusy. © Jan Havíř
Na střeše autobusového nádraží © Jan Havíř
Nájezd na střechu nádraží © Jan Havíř
Na provoz v areálu nádraží dohlíží pracovníci dispečinku. © Jan Havíř
Na provoz v areálu nádraží dohlíží pracovníci dispečinku. © Jan Havíř
Autobusové nádraží zajišťuje také předprodej jízdenek. © Jan Havíř
Nejmenší návštěvníci měli velký zájem o prohlídku pracoviště řidiče autobusu. © Jan Havíř