SOR LH 12 při montáži.
Redakce BUSportálu na návštěvě ve výrobním závodě a při projížďce SOR LH12.
Redakce BUSportálu na návštěvě ve výrobním závodě a při projížďce SOR LH12.
Společnost SOR Libchavy je výrobcem autobusů střední kategorie v délkách 9,5 m, 10,5 m a 12 m v provedení městském, meziměstském, luxusním turistickém, nízkopodlažním městském a nízkopodlažním meziměstském s obsaditelností od 25 až po 51 sedících cestujících. Firma vyrábí autobusy na základě vlastní konstrukce. Zajišťuje také servis, opravy a prodej náhradních dílů pro autobusy SOR. Strategickým cílem SOR je upevnit postavení na českém trhu a rozvíjet dále export.
Společnost exportuje 30 – 40 % - produkce - Slovensko, Maďarsko, Polsko, Moldávie, Rusko, Ukrajina, Belgie, Holandsko, Dánsko, Německo, Bulharsko, Srbsko. Stále stoupající roční produkce tvoří momentálně přibližně 250 autobusů. Autobusy jsou vyráběny licenčně v Polsku a Maďarsku (Solbus a Credo).
"Úspěchy v zahraničí vyžadují pružnost v jednání, schopnost a ochotu vyjít zákazníkovi co nejvíce vstříc. Dlouhodobá a náročná obchodní jednání na úrovni státních zakázek vyžadujíc znalost místních kulturních i obchodních zvyklostí a tradic. Někdy pak stačí prodat jeden autobus do konkrétní země a do roka nás kontaktuje buď zákazník, který má zájem o větší počet autobusů, nebo jiná výrobní firma, která chce uzavřít smlouvu o licenční výrobě. Tak je tomu v současné době například v Maďarsku a Polsku. Nejúčinnější reklamou jsou hlavně dobré reference o kvalitě, nízkých provozních nákladech, nízké spotřebě paliva a v neposlední řadě i cena autobusu. Kvalitní servis je samozřejmostí a proškolení řidičů i servisních techniků provádíme bezplatně. Samozřejmě je důležité udržovat a podporovat styk se zákazníkem, ať již individuálně při obchodních jednáních nebo oficiálně na mezinárodních výstavách jako je například Mezinárodní veletrh v Plovdivu, Nitře, ale i Busworld Kortrijk, " říká Michal Kubasa z oddělení prodeje.
Prodejně nejúspěšnějším autobusem společnosti SOR je desetimetrový meziměstský autobus C 10.5, který svým provedením a celkovou obsaditelností 76 + 1 místo (46+1 k sezení, 30 k stání) nejvíce oslovuje zákazníky pro svou univerzálnost. Novinkou v letošním roce je 12-ti metrový luxusní turistický autobus LH 12 s motorem MAN o výkonu 206 kW a obsaditelností 51 míst k sezení. Je zkonstruván na základě velké poptávky ze strany zákazníků.
Společnost Iveco je pro SOR dlouhodobým partnerem, se kterým bude spolupráce pokračovat na úrovni EURO 4.
SOR Libchavy:
Obrat společnosti: 1 258 634 000 Kč – cca 39, 4 mil eur (za rok 2004)
Počet zaměstnanců: 305
Zdroj: Tisková zpráva SOR Libchavy
Více o autobusech i společnosti na www.sor.cz
Společnost exportuje 30 – 40 % - produkce - Slovensko, Maďarsko, Polsko, Moldávie, Rusko, Ukrajina, Belgie, Holandsko, Dánsko, Německo, Bulharsko, Srbsko. Stále stoupající roční produkce tvoří momentálně přibližně 250 autobusů. Autobusy jsou vyráběny licenčně v Polsku a Maďarsku (Solbus a Credo).
"Úspěchy v zahraničí vyžadují pružnost v jednání, schopnost a ochotu vyjít zákazníkovi co nejvíce vstříc. Dlouhodobá a náročná obchodní jednání na úrovni státních zakázek vyžadujíc znalost místních kulturních i obchodních zvyklostí a tradic. Někdy pak stačí prodat jeden autobus do konkrétní země a do roka nás kontaktuje buď zákazník, který má zájem o větší počet autobusů, nebo jiná výrobní firma, která chce uzavřít smlouvu o licenční výrobě. Tak je tomu v současné době například v Maďarsku a Polsku. Nejúčinnější reklamou jsou hlavně dobré reference o kvalitě, nízkých provozních nákladech, nízké spotřebě paliva a v neposlední řadě i cena autobusu. Kvalitní servis je samozřejmostí a proškolení řidičů i servisních techniků provádíme bezplatně. Samozřejmě je důležité udržovat a podporovat styk se zákazníkem, ať již individuálně při obchodních jednáních nebo oficiálně na mezinárodních výstavách jako je například Mezinárodní veletrh v Plovdivu, Nitře, ale i Busworld Kortrijk, " říká Michal Kubasa z oddělení prodeje.
Prodejně nejúspěšnějším autobusem společnosti SOR je desetimetrový meziměstský autobus C 10.5, který svým provedením a celkovou obsaditelností 76 + 1 místo (46+1 k sezení, 30 k stání) nejvíce oslovuje zákazníky pro svou univerzálnost. Novinkou v letošním roce je 12-ti metrový luxusní turistický autobus LH 12 s motorem MAN o výkonu 206 kW a obsaditelností 51 míst k sezení. Je zkonstruván na základě velké poptávky ze strany zákazníků.
(Výrobce nepotěší provozovatele incomingu v Praze, kterým magistrát pro vjezd do vyhrazených zón ukládá použití nejvýše 8m vozů, protože neplánuje výrobu 7,5 metrového autobusu, která byla ukončena v roce 2002).Autobusy SOR bude samozřejmě představovat na výstavách, například letos Busworldu v Kortrijku.
Upřesnění, s jakými dvěma autobusy pojedou libchavští do belgického Kortrijku, BUSportálu SOR přislíbil.Důvody úspěchů autobusů SOR
- Cena
- Nízká pohotovostní hmotnost a s tím i nízká spotřeba paliva a mírně vyšší měrný výkon vozů
- Ovladatelnost vozu
- využití prostoru a uspořádání interiéru vozu včetně pracoviště řidiče.
Technické parametry autobusů SOR
Všechny vyráběné autobusy SOR jsou vybaveny kotoučovými brzdami na všech nápravách. Dále je jejich spodní část skeletu pro zvýšení antikorozní odolnosti zhotovena z nerezových profilů a opláštění karoserie z plastových materiálů. Autobusy SOR řady B (městský), C (meziměstský), BN (nízkopodlažní městský) a CN (nízkopodlažní meziměstský) splňují svojí obsaditelností podmínky vyhlášky MDS ČR č. 175/2000 Sb. pro přiznání dotace na obnovu vozového parku a všechny předepsané parametry pro provoz v ČR. Všechny typy autobusů SOR jsou vyráběny v modernizovaném provedení s rozšířeným použitím nerezových a plastových materiálů, s modernizovanou zadní částí autobusu se změněným umístěním otvoru sání motoru, zlepšeným větráním motorového prostoru a novými zadními svítilnami. Dále je připraveno modernizované pracoviště řidiče, změna otevírání předních dveří směrem dozadu a umístění zpětných zrcátek na karoserii, úprava ventilace autobusu a podobně. Nerezové materiály jsou použity na spodní části autobusu v místech nejvíce korozně namáhaných (část pod podlahou vozu, nástupní schody, prostor okolo kol apod.). Dutiny ocelových profilů jsou chráněny zevnitř naneseným ochranným nástřikem. Všechny používané díly namáhané od vnějšího prostředí jsou používány od těch výrobců, kteří zaručují jejich dlouhou životnost i v těžkých podmínkách. Autobusy SOR jsou vybavovány převážně motory IVECO (176 a 194 kW), vyjímku tvoří SOR LH 12 s motorem MAN (206 kW). Motory splňují limity norem EURO 3. Tyto limity zaručují nízké znečištění okolního prostředí.Společnost Iveco je pro SOR dlouhodobým partnerem, se kterým bude spolupráce pokračovat na úrovni EURO 4.
SOR Libchavy:
Obrat společnosti: 1 258 634 000 Kč – cca 39, 4 mil eur (za rok 2004)
Počet zaměstnanců: 305
Zdroj: Tisková zpráva SOR Libchavy
Více o autobusech i společnosti na www.sor.cz
"Sdružení opravárenství a rozvoje" - to je původní význam značky SOR.
Návštěvníci předváděcího dne.
Společnost SOR představili Jindřich Chudý a Michal Kubasa.
Hotové autobusy v areálu společnosti včetně předváděcí SOR LH12.
Akce se těšila zájmu novinářů.
Počáteční fáze výroby.
7 litrový motor MAN SOR LH12.
Z výrobních hal.
Seminízkopodlažnípodlažní SOR BN 9,5. Praktická koncepce vznikla v roce 2003.
SOR C12.
SOR LH12 pro linkovou i zájezdovou dopravu.
O autobusy SOR se zajímali i z infobus.pl.
Zájemci měli možnost se SOR LH12 projet.
Redakce děkuje za možnost se SOR LH12 asi na 15km úseku projet.
Interiér SOR LH12 jsme vyfotografovali v ČSAD autobusy Plzeň v provozovaném autobuse.