Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 II.
© Stanislav Trunečka

Informace a záběry Stanislava Trunečky. Tentokrát ze světa kolejí.
Informace a záběry Stanislava Trunečky. Tentokrát ze světa kolejí.
Již popatnácté se ve dnech 17.-19.6.2014 konal v areálu nákladového nádraží železniční stanice Ostrava hl.n. pod záštitou ministra dopravy České republiky a náměstka primátora statutárního města Ostrava Mezinárodní veletrh drážní techniky, výrobků a služeb pro potřeby železniční a městské kolejové dopravy Czech Raildays.

V první části Z Mezinárodního veletrhu Czech Raildays v Ostravě 2014 jsme se věnovali expozicím souvisejícím s autobusovou dopravou.

Přestože ostatní expozice souvisely již s kolejovou dopravou, určitě více či méně zaujaly i ty návštěvníky, kteří jinak dávají přednost prostředkům silniční hromadné dopravy.

Velkým lákadlem byla určitě letošní prezentace společnosti České dráhy, která na veletrhu vystavila vyokorychlostní jednotku Siemens Viaggio Comfort známou spíše pod produktovou značkou ČD railjet. V Ostravě se představila již třetí z celkem sedmi souprav, které pro českého dopravce společnost Siemens vyrábí. První dva vlaky už začaly v květnu jezdit mezi Prahou a Brnem, od června míří až do Vídně. Všech 7 jednotek bude dodáno postupně do konce roku a od nového jízdního řádu v prosinci 2014 bude ve spolupráci s ÖBB zahájen jejich plný provoz v pravidelném dvouhodinovém taktu na lince Praha-Brno-Vídeň-Graz. Sedmivozová jednotka, na jejímž konstrukčním řešení se podílí i český tým vývojového centra společnosti v Praze a Ostravě, má celkem 442 míst k sezení, z toho 6 ve třídě business a 42 v 1.třídě. Může využívat rychlosti až 230 km/h, délka bez lokomotivy je 185 m a hmotnost 350 tun. Souprava railjet nabízí komfortní oddíl business s polohovatelnými křesly, místa 1.třídy s koženými polohovatelnými sedačkami a sklopnými nebo rozkládacími stolky, místa 2.třídy v leteckém uspořádání za sebou nebo proti sobě se sklopnými nebo rozkládacími stolky, elektrické zásuvky 230V, moderní restaurační zařízení, místa pro vozíčkáře včetně upravené bazbariérové toalety, k dispozici je i výtah pro výstup a nástup osob se sníženou pohyblivostí, dále zde nalezneme místa vyhrazená pro cestující s dětmi včetně prostor pro odstavení kočárků, dětské kino, místa pro uložení jízdních kol, bohatě dimenzované odkládací plochy pro zavazadla v dohledu míst k sezení, moderní audiovizuální systém s displeji LCD, klimatizovaný prostor, tlakotěsné provedení vozové skříně i mezivozových přechodů s trvale otevřenými mezivozovými dveřmi atd. Jelikož je souprava netrakční, tedy bez vlastního pohonu (součástí jednotky je pouze řídící vůz), jako hnací vozidla jsou používány lokomotivy Taurus, rovněž z produkce Siemensu.

Z dalších zajímavých exponátů kolejových vozidel pak jmenujme např. dvouvozovou dvousystémovou jednopodlažní elektrickou jednotku řady 650 RegioPanter v expozici firmy Škoda Vagonka a.s., osobní vůz ÖBB určený k modernizaci pro spoje ČD, kompletně modernizovanou lokomotivu 741.707-4 z lokomotivního poolu CZ LOKO (další 3 vozidla modernizovaná firmou CZ LOKO bylo možné shlédnout také v expoziccíh AŽD Praha, SŽDC a TÚDC - motorový vůz ETCS, speciální drážní vozidlo MUV se sněžnou frézou a malou měřicí drezínu MMD.1). Pozornosti neušel jistě ani vyprošťovací tank Hasičské záchranné služby Správy železniční dopravní cesty (HZS SŽDC) VT 72B, jenž byl často v obležení dětských návštěvníků veletrhu. Z ostatních pak můžeme zmínit slovenského výrobce kolejových vozidel ZOŠ Vrútky a jeho dva osobní vozy pro dopravce ZSKK (restaurační a bufetový vůz řady WRRmeer a osobní vůz 2.třídy Bdmpeer), Výzkumný ústav železniční a měřicí vůz VUZ MV1 nebo společnost Vítkovice Doprava a.s. se svou rekonstruovanou lokomotivou řady 714.811 s pohonem na CNG a vůz tzv. "Vítkovického metra" (původní pražský vůz metra 81-71) a mnoho dalšího u více jak 170 letošních vystavovatelů.

Součástí Czech Raildays 2014 byla rovněž dvoudenní konference Budování vysokorychlostního železničního systému v ČR a jednodenní odborný seminář Trendy v oblasti infrastruktury a kolejových vozidel 2014.

Czech Raildays tak popatnácté přilákal velké množství zájemců z řad profesionálů i laiků a potvrdil, že má již své tradiční zastoupení v kalendáři mezinárodních výstav zabývajících se veřejnou dopravou.
Stanislav Trunečka

Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 II.
© Stanislav Trunečka
Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 II.
© Stanislav Trunečka
Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 II.
© Stanislav Trunečka
Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 II.
© Stanislav Trunečka
Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 II.
© Stanislav Trunečka
Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 II.
© Stanislav Trunečka
Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 II.
© Stanislav Trunečka
Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 II.
© Stanislav Trunečka
Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 II.
© Stanislav Trunečka
Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 II.
© Stanislav Trunečka
Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 II.
© Stanislav Trunečka
Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 II.
© Stanislav Trunečka
Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 II.
© Stanislav Trunečka
Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 II.
© Stanislav Trunečka
Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 II.
© Stanislav Trunečka
Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 II.
© Stanislav Trunečka
Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 II.
© Stanislav Trunečka
Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 II.
© Stanislav Trunečka
Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 II.
© Stanislav Trunečka
Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 II.
© Stanislav Trunečka