Z konference Mobilita budoucnosti v Brně:
© Jan Havíř

Elektrobusy potřebují větší dojezd, nižší váhu baterií a jednoduchou infrastrukturu. Perspektiva může být i v elektrickém pohonu formou "polozávislé" trakce. Odkaz na prezentace.
Elektrobusy potřebují větší dojezd, nižší váhu baterií a jednoduchou infrastrukturu. Perspektiva může být i v elektrickém pohonu formou "polozávislé" trakce. Odkaz na prezentace.
Součástí brněnského mezinárodního dopravního veletrhu Eurotrans byla také konference Mobilita budoucnosti. Semináře zaměřeného na Elektrické autobusy jsme se zúčastnili i my. Účastnící konference se shodli, že elektrický pohon formou polozávislé trakce je jednou z možných cest odchýlení se od závislosti na fosilních palivech a tedy neobnovitelných zdrojích. Zároveň bylo konstatováno, že je třeba vývoj posunout takovým směrem, aby elektrobusy byly schopny v běžném provozu přibližně šestnáctihodinové služby ujet vzdálenost cca 300 kilometrů, aniž by musely vozit zbytečnou zátěž v podobě velkých akumulátorů a aniž by bylo nutné budovat drahou a složitou infrastrukturu.

Jako první vystoupil zástupce EKOVA OSTRAVA, a.s., dceřiné společnosti ostravského dopravního podniku. Ten v současné době provozuje čtyři elektrobusy SOR. Po 3 letech provozu, za které vozy ujely více jak 400 tis. km, hodnotí jejich provoz jako přínosný. Omezující parametr v podobě dojezdové vzdálenosti na jedno nabytí je řešen nasazením vozidel na dělené směny s jedním rychlým nabíjením mezi těmito směnami.

Zajímavý projekt trolejbusu se superkapacitory provozovaného na trolejbusové lince v německém Eberswalde představila společnost CEGELEC. V podmínkách tamního dopravního podniku, který nechce budovat trolejové vedený v okrajových částech města, může trolejbus část trati absolvovat mimo trolej, aby se pak na zbývajícím úseku vedeném již pod trolejovým vedením dobil. Jistě nebyla od věci poznámka, že v Německu mají trolejbusy registrační značku a jejich jízda mimo trolejovou dráhu není administrativně komplikovaná.

Svůj prostor dostal také před necelým měsícem představený bateriový elektrobus z plzeňské ŠKODA ELECTRIC. Výhody vozidla jsou pak znásobeny úzkou spoluprací se společností ABB, která představila systém tzv. Flash nabíjení TOSA založený na 15sekundovém kontaktním nabíjení v každé zastávce, kde vozidlo stanicuje. Nabíjení je zajištěno příkonem 400 kW z nabíjecího sloupu prostřednictvím inteligentního nabíjecího ramene na střeše autobusu. Toto rameno dokáže samo korigovat nepřesnost při najetí vozidla do zastávky o až 3 metry na délku a 55 cm na šířku.

Malý elektrobus EVC First Electric testovaný nedávno na trase z Karlovy Studánky na Ovčárnu, kde dochází na 6 kilometrech ke 400 metrům převýšení, představil zástupce hulínské společnosti EVC GROUP, s.r.o.

Závěrem konference, jejíž součástí byla také diskuze, při které se dostalo také na dotazy účastníků, byly shrnuty nejen obecné možnosti elektrobusů a jejich dobíjení, ale také varianty financování nákupu těchto vozidel a jejich přínosy pro města a životní prostředí.
Jan Havíř

proelektrotechniky.cz: Další informace o odkazy na prezentace

Z konference Mobilita budoucnosti v Brně:
© Jan Havíř