- z autobusové vozovny a z centrály. Jakub Matoušek pro BUSportál.
- z autobusové vozovny a z centrály. Jakub Matoušek pro BUSportál.
Sobota 22.9. byla na dopravní akce opravdu bohatá. Připravujeme fotoreportáž z DOD z Prahy - Klíčova (první záběry), 50 let slavila MHD ve Žďáru nad Sázavou, kde dostaneme informace od spřáteleného Dopraváku. V Českých Budějovicích máme naštěstí dobrovolného zpravodaje. Díky tomu BUSportál tak postupně přináší záběry ze tří akcí na velmi vzdálených místech Česka.Z historie městské hromadné dopravy v Českých Budějovicích:
První tramvaje se na budějovickém náměstí objevily 2. prosince 1908 při předváděcí jízdě. 15. června 1909 se začalo jezdit po první trati, která začínala před tehdy zbrusu novou výpravní budovou budějovického nádraží. Pouliční dráha byla pouze jednokolejná a v určitých vzdálenostech byly zřízeny výhybny pro míjení protijedoucích vlaků. Za mostem přes Mlýnskou stoku trať "P" procházela rozrůstajícím se Pražským předměstím a konečná stanice byla u dělostřeleckých kasáren. Druhá trať "L" vedla na tehdejší Linecké předměstí.
27. října 1909 se svezli cestující prvním trolejbusem! Vůz od firmy Daimler-Stoll neměl tyčové sběrače, ale táhl po trolejovém vedení speciální kontaktní vozíček. Tehdejší trolejbusy byly značně nespolehlivé a po pěti letech, na počátku I. světové války, byl jejich provoz v Českých Budějovicích bez náhrady zastaven. Tramvajová trakce skončila provoz v roce 1950.
České Budějovice ale bez městské hromadné dopravy nezůstaly.28. října 1948 se městem rozjely opět trolejbusy. Šlo již o moderní dopravní prostředek, se kterým měla od roku 1936 dobré zkušenosti Praha, ke které za války přibyly Plzeň a Zlín a později ještě Most. První trať v Českých Budějovicích byla postavena do Čtyř Dvorů a vedla tedy za tehdejší hranice města. V srpnu 1949 byla dána do provozu převážná část nové trolejbusové sítě.
Od 1. ledna 1950 bylo provozování městské hromadné dopravy v Českých Budějovicích vyčleněno z Jihočeských elektráren a svěřeno nově ustavenému samostatnému Dopravnímu podniku.
24. září 1971 projely trolejbusy městem naposledy a jejich úkoly převzaly na nějakou dobu jen autobusy.
První autobusovou linku zavedl Dopravní podnik 8. září 1951. V prvních letech autobusy zajišťovaly dopravu jen na několika nepříliš frekventovaných linkách. Postupně však přebíraly úkoly trolejbusů, a tak v roce 1972 v Českých Budějovicích jezdilo už 11 linek o celkové délce 87 kilometrů . Na sklonku roku 1988 dosáhla síť autobusových linek prakticky dvou set kilometrů.
Podnětem k obnově trolejbusové sítě byla představa, že spojí České Budějovice a Jadernou elektrárnu Temelín. Z velkorysého záměru sice sešlo, ale trolejbusů se nakonec dočkaly alespoň samotné České Budějovice. 2. května 1991 se obyvatelé Českých Budějovic opět po dvaceti letech svezli trolejbusem. Nová vozovna pro trolejbusy byla postavena v Horní ulici. V následujících letech byla ve městě opět obnovena převážná většina původních tratí a trolejbusy dosáhly i do dalších částí města, především na nová sídliště. Zatím posledním budovaným úsekem je trať z konečné na sidlišti Vltava do Českého Vrbného.
Současnost městské hromadné dopravy v Českých Budějovicích
Velkým krokem kupředu bylo zavedení provozu s novým odbavovacím a informačním systémem od ledna 2000. Vozidla MHD byla vybavena novými palubními počítači a označovači jízdenek.
Trolejbusy dnes zajišťují dopravu na 6 linkách o celkové délce 52,6 kilometru, na které v pracovní dny při plném provozu vyjíždí 39 vozů a další dva jsou připraveny jako pohotovostní. Celkem je ve vozovně udržováno 41 kloubových trolejbusů typu 15 Tr , 3 nízkopodlažních vozů typu 21 Tr a od konce roku 2005 nastupuje nová řada moderních trolejbusů Škoda 25Tr Irisbus, kterých je v současné době v provozu celkem 13 kusů.
Autobusy zajišťují dopravu na 13-ti linkách o celkové délce 164,5 kilometrů . V pracovní dny vyjíždí do ulic 66 vozů a další čtyři jsou každý den připraveny pro zálohové nasazení. Autobusové linky zajíždějí do 14 příměstských obcí a dvou měst, které jsou zařazeny do vnějšího tarifního pásma.
Park autobusů MHD tvoří: 22 nízkopodlažních vozů Karosa Renault, 26 kloubových autobusů Karosa B 741 a 941, 20 sólo autobusů Karosa B 731, B 931, B732, 6 nízkopodlažních vozů Solaris a od konce roku 2005 nově pořizované vozy Karosa Citelis v počtu 17 vozidel.
Denně přepraví trolejbusové a autobusové linky Dopravního podniku města České Budějovice více jak 100 tisíc cestujících.
Více naleznete na www.dpmcb.cz , odkud byly čerpány informace.
Pro BUSportál připravil a vyfotografoval dobrovolný spolupracovník redakce Jakub Matoušek, který se na webových stranách www.neoplan.info věnuje svojí oblíbené značce autobusů Neoplan.
Oddělení Konstrukce jízdních řádů - testovací stěna
elektronické výbavy autobusů od firmy Buse Blansko a Mikroelektronika
Vysoké Mýto.
Oddělení Konstrukce jízdních řádů - testovací stěna
elektronické výbavy autobusů od firmy Buse Blansko a Mikroelektronika
Vysoké Mýto.
Nově vybudovaná výpravna.
Autobus Škoda ŠD11 s lůžkovým vlekem - zapůjčený od ČSAD JIHOTRANS.
nosný rám autobusu karosa B731, který je se připravuje k rekonstrukci.
Karosa B731 v rekonstrukci.
Karosa B731 v rekonstrukci.
Karosa B731 v rekonstrukci.
Skelet autobusu Škoda 706 RTO - termín dokončení rekonstrukce 2009 u příležitosti 100 let DPmČB.
Nízkopodlažní kloubový autobus Irisbus Iveco Citelis Euro 4, který zajišťoval kyvadlovou
přepravu mezi vozovnami.
Ekologická značka Irisbusu - kolibřík - na autobusu Irisbus Iveco Citelis Euro 4.